hosting: Hunet
r38
  cikkekfotók        
magazin [kiállítás]  2018. június 13. szerda   04:40
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Mit vásárolt Jucika?
2018. június 19. – november 4. Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum

  A kiállítás a szocializmus időszakának (1947-1989) rekláméletét idézi meg, valamint az ebből kiolvasható női ideálkép, szerepkör változásait. A tárlat a reklám fejlődésének folyamatosságát és dinamikáját mutatja be, mindeközben feltárulnak a szocialista kereskedelmi plakátok készítésének „kulisszatitkai”, felcsendülnek a mozgóképes hirdetések közismert szlogenjei és dalai. A szocialista reklámtörténet általános ismertetésén túlmenően a kiállítás tárgyalja azt is, hogy mindebben milyen szerep jutott a nőknek az egyes időszakokban, és a nőket ábrázoló reklámok milyen társadalmi szerepek lenyomatai. A látogatók választ kapnak arra, hogy „mi mindent vásárolt Jucika”, Pusztai Pál grafikusnak a Lúdas Matyiban több évtizeden át megjelentetett figurája, az akkori modern nő karikatúrája.
  
  A kiállítás egy trilógia befejező része. Az előző két kiállítás (Fardagály és kámvás rokolya 2010-2011, A szépség és a reklám 2014) az 1850-es évektől az 1940-es évekig vette sorra a női divat és ideál változását divatképekre és reklámhordozókra építve. Ez a befejező rész a 20. század 2. felének rekláméletével és a női szerepek változásával foglalkozik a rendszerváltásig bezárólag. A trilógia befejező része rendhagyó az előzőekhez képest abban a tekintetben, hogy nem a női divatot állítja a középpontba, hanem a reklám fejlődését, a szocialista reklám sajátosságait, valamint azt, hogy a reklámokon hogyan tükröződik a társadalmi-gazdasági-életmódbeli változásokkal párhozamosan a női szerepek alakulása.
  
  Ebben az időszakban a reklámtevékenység ugyanolyan tervszerű állami irányítás alá esett, mint a hátterében meghúzódó ipar és kereskedelem, melyek nem a szabad piaci verseny keretei között működtek. A szocialista reklám fő küldetése az volt, hogy általa az állam hatást gyakoroljon az állampolgárok fogyasztási magatartására, keresletet támasszon a felhalmozott árucikkekre, ugyanakkor tompítsa az egyes iparcikkek iránti hiányérzetet, és nem utolsó sorban pontos tájékoztatást és felvilágosítást adjon, elősegítve így a tudatos, önmaga és környezete iránt felelősséget vállaló szocialista társadalom kialakítását.
  
  Az első évtizedekben, mikor még az ötéves tervek szabták meg az irányt az élet minden területén, egy erős hiánygazdaság alakult ki, mely enyhülve bár, de végigkísérte a múlt rendszer időszakát. Az egyes ipari vállalatok, a márkák között nem volt valódi konkurenciaharc, ez a reklámot új feladatok elé állította. A vállalatok általában arra használták a különböző reklámhordozókat, hogy hírt adjanak új termékek bevezetéséről, vagy javítsák ázsiójukat a Belker Minisztérium felé. Ennek megfelelően a reklámok valódi tét (az eladás növelése) híján szabadabb keretek között készültek. Ez lehetőséget adott arra, hogy a szakemberek kreatív, időnként művészi reklámokat hozzanak létre, sok esetben viszont pont a tét hiánya okozta azt, hogy lapos, öncélú reklámok készültek „kisipari módszerekkel nagyüzemben.”
  
  Egy valami nem változott a korábbi „kapitalista” reklámokhoz képest: előszeretettel ábrázoltak nőket az egyes reklámhordozókon különböző szerepekben, melyek mindig arról árulkodnak, hogy a hivatalos propaganda aktuálisan hogyan gondolkodott a nőkről. Mert a „nőkép” alakítása, a női ízlés formálása, egyes női szerepek hangsúlyozása az aktuális gazdasági-társadalmi igényeknek megfelelően, a szocializmus teljes időszaka alatt fontos volt a központi vezetés számára.
  
  A nők nemcsak a reklámok eszközei, hanem elsőszámú célcsoportjai voltak, a különböző termékek legfőbb vásárlói és a lassan kialakuló fogyasztói magatartás terjesztői. Közreműködésükkel alakult ki a magyar társadalom széles rétegei körében, az élet minden területén, az a városi életmód, mely korábban csak egy szűkebb kör életét jellemezte.
  
  A kiállításon plakátokat, kisplakátokat, aprónyomtatványokat, az egyes évtizedekre jellemző árucikkeket mutatunk be kirakatokba, enteriőrökbe és tárlókba rendezve. A látogatók megtekinthetnek egy ’50-es évekre jellemző propaganda kirakatot, melyben árucikk hiányában inkább magát a rendszert reklámozták, valamint egy ’60-as évek végét megidéző háztartási gép kirakatot. A kirakatok mellett a nők otthoni birodalmába, egy 70-es éveket dokumentáló nappaliba is bekukkanthat a látogató.
  
  A kiállítás az ’50-es évek fokozott áruhiányától halad a ’80-as évek egyre bővülő kínálata felé, közben a reklámélet és reklámkészítés kulisszatitkaiba is beavatjuk a látogatót reklámfilmeken és korszak meghatározó szakembereivel készített interjúkon keresztül.
  
  A kiállítás címét, az emblematikussá váló karikatúra sorozat kölcsönözte, mely a Ludas Matyiban jelent meg 1959-1970 között. Juhász Pál grafikái egy fiatal női hétköznapjainak epizódjait jelenítik meg humoros formában.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. április 26.
Nanowar of Steel- Sör, Metal és Buli a Barba Negra-ban!
2024. április 30.
Glenn Hughes: Deep Purple - Burn lemez 50 éves jubileumi turné budapesti állomással!
2024. május 9.
Esti Kornél a Budapest Parkban
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Erdős Virág, Háy János, Krusovszky Dénes, Puzsér Róbert, Szentesi Éva és Vecsei H. Miklós májusban a Tavaszi Margón
7. DADABÁNYA Underground Művészeti Fesztivál
”Egy újabb kiemelkedő fejezet kezdődik a Budapest Park történetében” - látványos fejlesztésekkel indul a tizenharmadik évad
Magyarországon is elindul a MERITA projekt – európai kamarazenei együttműködés
Nemzetközi kiválóságok érkeznek a II. Budapesti Nemzetközi Orgonafesztiválra a Belvárosi Főplébánia-templomba
NOT_FOUND
Műfaji és földrajzi határokon átívelő élményeket hozott a negyedik Bartók Tavasz
Együtt, egymásért! - Kárpátaljai est a Fonóban
 kiemelt 
Berúgja az évet a Dead Daises: új dal, album és koncert novemberben
  
November 15-én érkezik Budapestre a Dead Daisies 2024-es turnéja, ami az ősszel megjelenő új nagylemezt, és pár nap múlva eléhető címadó dalt is elhozza majd a hazai közönségnek

Il Divo koncert szeptemberben: 20 éves jubileumi turnéjukon sem hagyják ki Budapestet
The Amity Affliction, Infected Rain: csomagban olcsóbb a jegy a nyár két ütős bulijára
Nanowar of Steel- Sör, Metal és Buli a Barba Negra-ban!
Esti Kornél a Budapest Parkban
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 blood sweat and tears    keith richard    chuck schuldiner    blahalusiana    downset    kassák lajos    björk    hawtwhore heights    ralph fienenes    1g records    ashes you leave    glen berger    fergie    mc verse    magashegyi underground    talking heads    tony blair    groove armada    idris elba    rezet    blaze bayley    pain    kőleves    veil of maya    björk  

r42
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!