hosting: Hunet
r37
  cikkekfotók        
lemezajánló [nagylemez]  2004. június 28. hétfő   14:32
nincsen hozzászólás

szerző: Morello
The Dethroners: The Tragedy Of Man
Negative Art Prod.

  A The Dethroners nevű formáció eredetileg The Art Of Dethronement néven kezdte pályafutását 1995-ben. Tehetségüket már azzal is bizonyították, hogy 1999-ben a Denevér rock-metal tehetségkutatón a harmadik helyet érték el. Ennek hatására került rögzítésre a Down On My Knees című EP-jük a szolnoki Denevér Stúdióban.
  2001-ben a tagcserék jelentős változással jártak mind a zenében, mind magában az együttesben, amely ezentúl The Dethroners néven működött tovább. Az eddigieket jellemző gothic metal stílustól is eltávolodtak. Igazából nehéz lenne beskatulyázni azt a fajta muzsikát, amit művelnek, talán valahol a komplex metal környékén kellene keresni az igazságot.
  
  Nem kis fába vágták a fejszéjüket, ugyanis a The Tragedy Of Man című bemutatkozó nagylemezük Madách Imre: Az ember tragédiája című művét zenésíti meg. Nem hétköznapi, sőt kihívást sem nélkülöző próbálkozás ez. Gimnáziumi éveim alatt sokféle kötelező olvasmányt kaptunk, volt amelyik tetszett, és olyan is volt, amelyiket legszívesebben a sarokba hajítottam volna. Madách Imre remekműve viszont mindenképpen a kedvenc olvasmányaim között szerepel. Éppen ezért nem kis várakozással és bevallom, némi félelemmel tekintettem a The Dethroners albuma elé. Hogy jobban át tudjam élni a lemez hangulatát, hallgatás előtt újra elolvastam Az ember tragédiáját (nem esett nehezemre).
  
  A lemez tételei címükben utalnak Az ember tragédiája különböző színeire, a dalok hangulata is, de ezeken kívül nincs olyan túl sok összefonódás Madách művével. Szövegkönyv sajnos nem állt rendelkezésemre, így nem igazán tudtam leszűrni, hogy a szövegi részek mennyire állnak közel a drámához. Ugyanis (mint ahogy az album elnevezése és a számcímek is sejtetni engedik), a szövegek idegen nyelven íródtak, és nem csak angol, hanem francia, német, és latin nyelvű tételek is fellelhetőek. Mindez persze a jelenetekhez alkalmazkodik, a francia nyelv a párizsi színben, a német a falanszter jelenetben, a latin pedig a bevezetőben kap szerepet.
  
  Ami a lemez igazi célja, hogy zeneileg átadja dráma színeinek hangulatát. Véleményem szerint ezt remekül oldotta meg a The Dethroners zenekar. A pattogósabb, lágyabb, sejtelmesebb, avagy elvontabb ritmusok jól passzolnak a színek történéseihez, és persze ahol lehet, ott igyekeznek a helyszínek zenei világát is beilleszteni. Jó példa erre az egyiptomi szín, ahol (különösen a vége felé) jól érződnek a keleties dallamok. Vagy érdekes az athéni szín is, ahol a szinti játékban rendkívül erős Uriah Heep hatásokat lehet felfedezni.

  Vannak kiemelkedő tételek a lemezen, de olyanok is vannak, amelyek szürkébbnek, jellegtelenebbnek tűnnek a többinél. Utóbbiak esetében is fellelhetők jó, élvezetes témák, de maga a dal összképe nem ragad magával. Kicsit ilyennek érzem a római, konstantinápolyi, és a prágai színeket, bár utóbbinál néhol jelen vannak élvezetes középtempós, döngölős részek, jó lábdobos témák.
  A párizsi felvonás talán a leggyorsabb, a 10 perces londoni jelenet pedig a legmonumentálisabb tétele a lemeznek, előbbiben jól kombinálják a vonós és a teperős részek közötti ritmusváltásokat, utóbbi esetében még nagyobb hangsúlyt kapnak a vonós és a billentyűs hatások, valamint nagyon élvezetesek a gitárszólók is. Talán ez a londoni szín áll a legközelebb magához a drámához, lásd Ádám és Lucifer párbeszéde a dal felvezetőjében.
  
  Amire még felkapja a fejét az ember, az a mensch.futur.technik alcímet viselő falanszter jelenet, amely furcsa futurisztikus, már-már diszkóba illő indítása később átcsap amolyan robotos hangzású, német nyelvű, Rammstein-es döngölésbe. Nekem nem igazán jön be ez a szám, de el kell ismerni, hogy a recsegő német szövegnél és ennél a fajta zenénél én sem tudnék hozzáillőbbet elképzelni a falanszter hangulatának átadásához. Két rövid levezető szám után az utolsó tétel talán a legsokszínűbb. Döngölős, vonós, zongorás részek váltogatják egymást, méltó befejezése a lemeznek.
  
  Véleményem szerint rendkívüli anyagot tett le az asztalra a The Dethroners. Egyrészt a témaválasztás, másrészt a megvalósítás miatt. A sokszínű zenei részben néhol egyszerűbb, néhol komplexebb, de ugyanakkor emlékezetes riffek és különleges vonós ill. sampleres hatások nyilvánulnak meg. Több számban érdemes figyelni a dobos munkáját is.
  
  Amit az album gyengéjeként tudok felhozni, azok az énektémák. Noha több férfi és női torok működött közre az albumon, néhányat közülük jellegtelennek, kevésbé markánsnak érzek. Kidolgozottabb ének és jobb angol kiejtés (mert ez is elég gyenge) sokat tudott volna még lendíteni a lemezen. Egyébként úgy látszik, a banda így látatlanban is megérezte a kritikát, mert a lemez felvétele óta énekesi és basszusgitárosi poszton már új felállással dolgoznak tovább.
  
  Rendkívül igényes, érdekes, és izgalmas anyaggal állunk szemben. Még némi ráfordítással, kidolgozottsággal mestermű lehetett volna belőle, már nem sok hiányzott volna hozzá. Aki szereti az elgondolkodtató, igényes zenéket, annak szerintem be fog jönni a The Tragedy Of Man. Konceptalbum lévén nehéz koncertre vinni ezt a lemezt, hiszen így együtt áll össze egységes egésszé a The Tragedy Of Man, különálló dalonként nehéz átérezni a lényegét, hangulatát. Mindenesetre aki figyelmes, az koncerteken is elcsípheti a The Dethroners-t, és meghallgathatja, hogy szól élőben Az ember tragédiája.
  
  Felállás
  
  Horváth Ádám: dob
  Samay Balázs: basszusgitár
  Szabó Ágoston: ének
  Székely Zsolt: gitár, vokál
  Tomán Gábor: gitár
  Tóth Ádám: vonósok
  
  The Dethroners: The Tragedy Of Man
  
  locus I.: Caelum Ad Infinitum
  spot II.: and when innocence betrayed
  spot III.: all solicitations seem hopeless
  spot IV.: Egypt Ceasing permanence
  spot V.: Athens Hypocrite justice
  spot VI.: Rome Erroneous belief
  spot VII.: Constantinople Sanguinary crucifix
  spot VIII.: Prague Pity and compassion
  lieu IX.: Paris La vie neuvelle
  spot X.: Prague Dirty and confession
  spot XI.: London - Contemplation
  raum XII.: die Phalanstére mensch.futur.technik
  spot XIII.: as opaque heavens whirling
  spot XIV.: around a glacial planet
  spot XV.: Shall I rise?



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. április 20.
Dan Patlansky Budapesten
2024. április 25.
Amit még sohasem láthattál a Parkból - a kulisszák mögé enged betekintést a Blahalouisiana vadonatúj live session videója
2024. április 26.
Megint Budapesten, most a Barba Negra-ban koncertezik a Nanowar of Steel
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Vented: Cruelty And Corruption
Drawing: Vol. 6
KabinLáz: Kihajolni Veszélyes EP
Born Again: Mesevilág
Agregator: Semmiből – A Semmin Át
Impovizatív jazztechno performansz Szipka-loops új lemeze
Frank Blackfire: Back On Fire
Megjelent a Quimby 25 éves születésnapi Aréna koncertje DVD-n
 kiemelt 
Megint Budapesten, most a Barba Negra-ban koncertezik a Nanowar of Steel
  
„Kezdünk megöregedni, úgyhogy ne hagyd ki ezt a turnét” – ezzel az őszinte figyelmeztetéssel hirdette meg tavaszi koncertjeit a Nanowar of Steel

Dan Patlansky Budapesten
Mike Portnoy-jal koncertezik Budapesten a Dream Theater
Először látogat Magyarországra a City Morgue
Megint Budapesten koncertezik Sting
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 beady eye    vortex    sziget 2012    marry me in vegas        die apokalyptischen reiter    zuboly    in this moment    ashes you leave    kispál andrás    dead poet society    a végső állomás    black label society    nagy dávid    poison alley    xiu xiu    golden globe    surface festival    brutally deceased    justin timberlake    sights & sounds    no more gravity    flúg    down    guardista  

r48
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!