hosting: Hunet
r33
  cikkekfotók        
kultúra [fesztivál]  2017. február 21. kedd   04:28
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Barokk szenvedélyek és viaskodó istenek a Müpában
Kontratenor-világsztár koncertjével nyílt meg a harmadik Régizene Fesztivál

  A lenyűgöző hangú falzettista, Philippe Jaroussky áriaestjével kezdődött meg a Müpában a harmadik Régizene Fesztivál. A vihar és szenvedély témái mentén szervezett koncertek során fellép a barokkspecialista Fabio Biondi és az Europa Galante, Simone Kermes és a Cappella Gabetta, valamint részleteiben felcsendül Monteverdi legnagyobb vállalkozása a Bach Consort Wien jóvoltából. A historikus előadások sora március 4-én egy népszerű és jelentős francia szerző ritkán hallható művével zárul. Rameau Naïs című operáját a Versailles-i Barokk Zenei Központtal (CMBV) együttműködésében, koncertszerű előadáson mutatja be a Müpa.
  
  Ha a barokk és a klasszika határán virágzott gáláns stílusról van szó, aligha találunk ma avatottabb együttest, mint amilyen a zseniálisan eredeti interpretációiról nevezetes hegedűs karmester, Fabio Biondi vezette Europa Galante. A világhírű együttes február 27-én mutatja be a 18. század Mozart előtti évtizedeinek egyik legjelentősebb színpadi művét, Johann Adolf Hasse utolsó előtti operáját, a Pyramus és Thisbét. A címszerepekben az Alaszkából indult világsztár, Vivica Genaux és a világ vezető operaházainak gyakori vendégművésze, Desirée Rancatore hallható, míg az apát megformáló olasz tenor, Emanuele D’Aguanno szintén az európai operaszínpadok kedvelt szereplője. A koncertet 18.30 órai kezdettel Mácsai János zenetörténész ismeretterjesztő előadása előzi meg.
  
  Egy elsöprő erejű természeti jelenségnél aligha lehetett volna testhezállóbb címet találni a világhírű német szoprán, Simone Kermes koncertjéhez. A 17-18. századi operák áriáit felvonultató műsora, amely a Vihar címet viseli, egy forgószél hevével ragadja magával közönséget, amihez az Andrés Gabetta koncertmester vezette, korhű hangszereken játszó Cappella Gabetta lesz a partnere március 1-jén.
  
  A zeneirodalom utolérhetetlen „utolsó” remekművei között tartják számon az itáliai mester, Claudio Monteverdi legnagyobb szabású vállalkozását, a változatos előadóegyüttesre írt Selva morale e spirituale szakrális ciklus darabjait, amelyeket március 2-án Ausztria egyik vezető régizenei együttese ad elő. Az 1999-ben alakult, Rubén Dubrovsky vezette Bach Consort Wien budapesti fellépésén rendkívüli szólistaegyéniségek – Joel Frederiksen, Hanna Herfurtner és Soetkin Elbers – fantasztikus hangjában is gyönyörködhetünk majd.
  
  Veracini és Leclair barokk szonátáit szólaltatják meg a Szokos Augustin által alapított Budapesti Bach Consort tagjai március 3-án. A műsoron helyett kap J. S. Bach – a historikus előadói hagyomány szerint leggyakrabban két clavicembalón játszott – egyik fúgájának két variációja is, melyekből Szokos Augustin készített más hangszerekre szóló átiratot.
  
  Opera a békéért – az osztrák örökösödési háborút lezáró aacheni békekötésre utal Jean-Philippe Rameau 1749-ben bemutatott, majd 1980-ban újra felfedezett, Naïs című színpadi művének alcíme. A szépségéért és csodálatos hangjáért csodált címszereplő vízi nimfa, Naïs körül bonyolódó mitológiai történet az ókori pánhellén játékok idején játszódik. A zeneszerző a birkózást, az ökölvívást és az atlétikát is megzenésítette, de akad madárdal, uralkodói pompa, látványos tengeri csata is, mielőtt Neptunusz víz alatti palotája hirtelen átváltozik. A mű március 4-i koncertszerű előadása a hazai historikusok mértékteremtő képviselői, a Vashegyi György vezette Purcell Kórus és Orfeo Zenekar közreműködésével zárja a fesztivált. Az előadáson a francia barokk színtér meghatározó énekesei kapnak szerepet: Chantal Santon-Jeffery, Reinoud Van Mechelen és Thomas Dolié mellett a nemrég a brit Király Operaházban debütált bariton, Florian Sempey is hallható és látható.
  
  A Müpa és a Versailles-i Barokk Zenei Központ együttműködésében színpadra kerülő előadás előtt 17:30 órai kezdettel Julien Dubruque zenetörténész, a Francia Nemzeti Könyvtár Rameau-kéziratgyűjteményének szakértője, a CMBV vezető szerkesztője tart előadást.
  
  A fesztivál alatt a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből származó metszetek reprodukciói díszítik a Müpa Zászlóterét. A firenzei Stefano Della Bella (1610–1664) barokk operákról és udvari ünnepségekről készített nyomatait hosszú ideje nem láthatta a közönség Budapesten. Az értékes zenetörténeti forrásként is szolgáló gyűjtemény egy korai olasz opera, a La nozze degli dei (Az istenek esküvője) egyes jeleneteit is megörökítette. A kiállítással való ismerkedést magyarázó szövegek segítik.
  
  Dióhéjban a Régizene Fesztiválról
  A rendezvényt hiánypótló szándékkal, csaknem egy évtizeddel az utolsó, historikus zenei témájú budapesti eseménysorozatot követően alapította a Müpa 2015-ben. Az első fesztiválon a világhírű együttesalapító és karmester, Philippe Herreweghe a negyvenöt éve működő Collegium Vocale Gent, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar egyesült erőivel adta elő az európai „historikus mozgalmárként” is ismert német zeneszerző, Mendelssohn Paulus című oratóriumát. 2016-ban a fesztivál adott otthont Mondonville Isbé című operája modern kori világpremierjének. A Versailles-i Barokk Zenei Központtal (CMBV) koprodukcióban létrejött előadás lemezfelvétele, amely 2017 januárjában jelent meg, elnyerte a Quobuzissime díjat is. E jelentős francia–magyar kulturális együttműködés keretében valósul meg a 2017-es Régizene Fesztivál záróeseménye, Rameau Naïs című operájának koncertszerű előadása is.
  
  2017. február 19. – március 4.
  Régizene Fesztivál 2017



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Cseh Tamás és Bereményi Géza munkásságát felölelő zenés esttel készül a Thália Színház – Érkezik a Fehér Babák!
A Mellékhatás című kortárs angol dráma decembertől a Centrál Színházban
A szép rettenete: Jovián György kiállítása
Kinetikus szobrokkal elmesélt XXI. századi problémák
A zene éjszakája!
Magyar és nemzetközi sztárok közösen lépnek színpadra az ötödik Bartók Tavaszon
Kecskeméten mutatkoznak be az Európai Zenekari Akadémia növendékei
A kor falán
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 liam gallagher    frontside    eddie murpy    atkinson    andy irvine    jennifer aniston    temple balls    rockmaraton portrék    maximo park    stormwitch    cephalic carnage    michael cera    twilight of the gods    neckbreaker’s ball    heidrik    black veil brides    primus    dynazty    steven soderbergh    nagy jános trio    eagleheart    slytract    mike watt    vulcano    motörhead  

r42
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!