hosting: Hunet
r34
  cikkekfotók        
hírek   2016. december 19. hétfő   15:26
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Megjelent: Cserepes: Blacklake


  “Láthatóvá válik az, hogy a kultúrák között nincsenek éles határok, inkább csak folyamatos átmenetek vannak.
  
  Blacklake (Negreni, Feketetó) egy kis falu Romániában, ahol a 19. század óta országos vásárt rendeznek minden ősszel. Természetes, hogy a soknemzetiségű Romániában, ahol együtt él román, magyar, cigány, zsidó, szász, ez a vásár egyben kulturális találkozóhely is volt. A 20. század végéig, ha zenészek keresték fel a vásárt, a hangszerüket is magukkal hozták. Elég volt végigmenni a vásáron, hogy hol az egyik, hol a másik nemzetiség, vagy etnikum zenéjét élvezhessük: az „áthallás” közöttük nem virtuális, hanem tényleges volt. Hallhattuk az együtt élő kultúrák különbözőségeit, és azonosságait is. Vásár még van, de mára már a zenészek elmaradtak. Ezért most egy képzeletbeli sétára invitáljuk a hallgatót a régi feketetói vásárba, amely során az „áthallások”- a megváltozott technikai lehetőségek segítségével- virtuálisan újra létrejönnek.
  Cserepes Károly Blacklake c. lemezén tradicionális hangfelvételeket ágyazott szokatlan zenei környezetbe; a népzenei gyűjtések felvételei változtatás nélkül, eredetiben kerültek fel a lemezre új zenei szövetet alkotva.
  
  Dalok:
  1. Netti / Dumnezeu Lad´s Dance 05.50 (Netti / Dumnezeu legényes)
  2. Netti Recruiting 05.10 (Netti katonakísérő)
  3. Uncle Bangó 04.06 (Bangó bácsi)
  4. Grassland II. 06.20 (Fűország II.)
  5. LoveStream 05.42 (Szerelempatak)
  6. BlackLake I. 07.25 (Feketetó I.)
  7. BlackLake II. 08.37 (Feketetó II.)
  8. Doina 07.26 (Doina)
  
  Total: 50.54
  
  „A Blacklake c. lemezemen (hasonló módon a többi „worldmusic” kategóriába sorolandó zenémhez), az alapelvem az, hogy a tradicionális hangfelvételeket („mintákat”) szokatlan zenei környezetbe ágyazom. Magukat a „mintákat” alapvetően nem változtatom meg, hanem azokat eredetben, mint talált tárgyakat helyezem el az idegen zenei szövetben. Egyik célom, hogy ezek az eredeti folklórkincsek, melyekre különben csak a szűkebb szakma figyel, ilyen módon eljussanak egy másik, szélesebb közönséghez.
  
  A Blacklake-en a folklór minták nemcsak idézőjelbe kerülnek (beágyazódnak), hanem egymással is kölcsönhatásba lépnek. A figyelem az anyagok hasonlóságaira és különbözőségeire terelődik, és láthatóvá válik az, hogy a kultúrák között nincsenek éles határok, inkább csak folyamatos átmenetek vannak. (A költő szavaival: Dunának, Oltnak egy a hangja...)
  
  Feketetó azért lehet egy különleges szimbolikus tér, mert itt a korábbi évtizedekben a valóságban is találkoztak a különböző etnikumok zenészei, és a kulturális egylényegűség (azonosságok és különbözőségek) tényleges tapasztalat volt. Feketetó, mint szimbolikus tér azt fejezi ki számomra, hogy a kultúrák egyenértékűek: inkább összekötnek, mintsem elválasztanak minket (népcsoportokat) egymástól. S talán könnyebb az „idegen” kultúrák tisztelete és elfogadása, ha meglátjuk bennük a saját arcunkat. A kulturális diverzitást vagy csodáljuk, vagy félünk tőle. A két véglet közti távolságot szeretném ezekkel a kis lépésekkel csökkenteni.
  
  Technikai szempontból a digitális technika teszi lehetővé ezt a fajta értelmezést. Az eredeti anyagok kevés hangolással (tempóban, hangmagasságban) zeneileg „közös nevezőre” hozhatók. Az így módosított folklór-minták már könnyen párbeszédet tudnak egymással folytatni, és alkalmassá válnak egy elképzelt dramaturgia, vagy „történet” közös kibontására. Már nem is szükséges sok „külső” elemet hozzátenni, hiszen a minták egymás szövegkörnyezetévé (hangszerelésévé) válnak.”
  
  Cserepes Károly



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Clutch: a legendás Clutch lemez 30 éves jubileumi turnéja érkezik Budapestre
Nagyszabású turnéra indul a The Rumjacks
Márciusban érkezik a Spiritbox második albuma, a Tsunami Sea
Mire megszoknánk a Fiúk zenéjét, mindig hoznak valami újat – Megjelent a Tükrök!
Final Roar: Dalpremier a Stonedirt decemberben érkező új nagylemezéről
A SiM visszatér a Playdead című albumával, Európában is turnéznak
A Thornhill, a Make Them Suffer és a Bury Tomorrow Európában turnézik
Nevergreen dalpremier: A fény ha győz - Előrendelhető az új nagylemez!
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 aerosmith    cadik    spiderman    shining    red sparowes    revolution renaissance    anthrax    julie taymor    tóth gergő    tasters    sherlock holmes    the faceless    cameron diaz    qss    alexandra    hopes die last    monuments    Ü    mais rues des avenue    brendan tobin    jane’s addiction    orden organ    social free face    nanowar of steel    resistance  

r49
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!