hosting: Hunet
r31
  cikkekfotók        
magazin [tánc]  2004. április 22. csütörtök   13:54
nincsen hozzászólás

szerző: morzsa
Ágens - Gergye Krisztián: Tenebrae
kortárs tánc-opera 2004 április 23, 19.30 Nemzeti Táncszínház Refektórium (1014 Budapest Színház u. 1-3)

  A Tenebrae sötétséget jelent. Az előadás annak a képtelen küzdelemnek a víziója, melyet a sorsra ítélt ember a tisztán látás illúziójáért folytat. Tükör által homályosan... Minden mi a szemünkre bocsátott hályogon túlról fogható a vegetatív működésre kárhoztatott testen keresztül préselődik át a valóságba. A Daimón uralta ösztönök és a tudattal bíró én örökös lelkiismeretfurdalással telített harcát mutatja be az előadás.
  
  A Tenebrae-ben a saját művein kívül a barokk operák áriáit, a kortárs zene klasszikusainak illetve az elektronikus zene nagyjainak a műveit használó, a korok és zenei műfajok között biztonsággal átjáró énekes, Ágens; a jávai táncot a kortárs tánc elemeivel ötvöző Gergye Krisztián; a klasszikus, improvizativ, jazz és elektronikus zenével foglalkozó brácsás, Jávorka Ádám; a Brüsszelben élt és tanult zeneszerző és viola da gamba művész, Stollár Xénia előadása összegzése Ágens eddigi munkáinak.
  
  ”...Ha az előadások időpontját vesszük, csak három napot, de műfajában legalább tíz évet kell ugranunk ÁGENSig. Biztos sokan emlékeznek még az Ötödik elem című film kék színű, mutáns operaénekesnőjére az ultramodern űrhajós környezetben. Ha az űrben még nem is tartunk, de legalább tíz év kell ahhoz, hogy Ágens kamara szólóoperájához hasonló előadások megszokottak és elfogadottak legyenek. A saját nyelv, jelképrendszer, az önmitológia mind része annak a koherens egésznek, amelyet kibővítve, a társművészetekbe kapaszkodva megkapjuk Ágens sötét utópiáját, a minimálisra lecsupaszodott jövőképet. A Tenebrae gyakorlatilag csak gesztusokból áll. GERGYE KRISZTIÁN különös koreográfiája ötvözi a Jáva szigetéről hazahozott mozgáskultúrát a provokatív táncelemekkel és jelmezzel, illetve az azt helyettesítő meztelenséggel: a táncosok testük már-már amorf torzításaival játszanak, kihasználva a surlófény effektusait. Eközben Ágens folyamatosan torzuló, a dinamikai és magassági végletek között mozgó hangja mindvégig elemel a nézőtéri környezetből. Az éteri rezgés, a metafizikai állapot és a speciális intonáció végképp olyan fajsúlyos nyomást helyez elménkre (az amúgyan nem túl hosszú előadás során), hogy hetekre kimerülünk a pesszimista félhomályban. Kor-reakció ez, jóslatként előrevetített rémképei a pusztulásnak: Ágens féregként csúszik be a színpad közepére, mi pedig riadtan figyeljük a vészkiáltást, valóban ez vár ránk?
  
  Nem vonhatjuk ki magunkat sem Íva Bittová, sem pedig Ágens hatása alól. Az általuk létrehozott alkotások középpontjában a zene van, nem mellékesen azonban beszélhetünk művészeti interdiszciplinaritásról, a produkcióik mellé kívánkozó többletről. Közös tulajdonságuk, hogy csakis kiváló társakkal tudnak együtt dolgozni, lényük záloga a kvalitás, és ha még a háttérben meghúzódó mély gondolatiságot, a reflektáló képességet is figyelembe vesszük, nyugodtan emlegethetjük őket a legújabb kori reprezentánsok között, csak egyikük a múlt felől jön, másikuk a jövő felé megy.”
- Végső Zoltán
  
  Ének: Ágens
  Író/zenei rendező: Ágens
  Rendező-koreográfus: Gergye Krisztián
  Közreműködik: Jávorka Ádám brácsa, Stollár Xénia viola da gamba
  Táncosok: Gergye Krisztián, Négyesi Móni, Miriam Friedrich
  Zene: Ágens, Coil, Jávorka Ádám, Luigi Nono, NET, Pan Sonic, stb...
  Hair-design, smink: Varga Viktória és Károlyi Balázs
  Zenei effektek: Boudny Ferenc
  Fényterv: Gergye Krisztián
  Hang: Boudny Ferenc
  Fotó: Molnár Kata
  
  Támogatók: Fővárosi Közgyűlés Kulturális Bizottsága
  NKA, NKÖM, Műhely Alapítvány.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
Újabb Metallica dalokkal jön Budapestre az Apocalyptica
 a rovat legfrissebb cikkei: 
A latin-amerikai absztrakt művészet úttörőjének alkotásai a Cervantes Intézetben
A Cziffra Fesztivál több programján is megelevenedik a legendás pesti mulatók világa
Jazz, nép- és világzene, manouche swing és folkpop - elementáris erejű koncertek a Fonó novemberi műsorán
Novemberben különleges vendégekkel folytatódik az Élő hagyományok ünnepe a Fonóban
MVM Classic&Club: Éjszaka a lokálban – mámoros zenei élmény a MOMKULT-ban
Nyílt Nap a Magyar Képzőművészeti Egyetemen
Versenybe szállt a Macskafogó, Doktor Bubó és a Mézga család
Vuk, Óz, a nagy varázsló és Garfield a Marczibányin
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 pet the preacher    royal thunder    lich king    clint eastwood    bognár szilvi    kőváry zoltán    the amazing spider-man    offspring    alteriah    napalm death    daedelus (usa) live    firkin    eddie murpy    keith richard    felföldi péter    kmfdm    nicia    hihetetlen utazás    deep inside    bognár szilvia    keeper of dreams    zz top    paul bettany    trent reznor    tim ries  

r49
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!