hosting: Hunet
r31
  cikkekfotók        
kultúra [előadás]  2016. március 29. kedd   17:31
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Inspiráló és korhű Liszt a Budapesti Tavaszi Fesztiválon


  130 éve hunyt el Liszt Ferenc, minden idők egyik legnagyobb zongoraművésze, a 19. századi romantika vitathatatlanul legjelentősebb magyar zeneszerzője. A Budapesti Tavaszi Fesztivál különös figyelmet szentel életművének: április 8. és 24. között számos előadáson találkozhatunk Liszt inspiratív munkáival.
  
  A Budapesti Fesztiválzenekar a II. magyar rapszódiával nyitja a fesztivál programját, majd Liszt kevéssé ismert dalkincseivel ismerkedhetünk meg a Hegedűs D. Géza rendezte esten. Martin Haselböck, a korhű hangszeres Weimar hangjai sorozat karmestere Liszt főművét, a Krisztus-oratóriumot vezényli a komponistához igazán közel állt zenekar, a Staatskapelle Weimar élén, a Pécsi Balett pedig egy közel harmincéves álmot vált valóra a Faust, az elkárhozott című balett bemutatójával.
  
  A fesztivált az április 8-i nyitókoncerten Liszt eredetileg zongorára írt, Magyar rapszódiák című sorozatának második darabja nyitja, ezúttal zenekari átiratban. A magyar kultúrához ezernyi szállal kötődő, örmény származású brácsaművész, Kim Kashkashian játékával Bartók Béla utolsó, befejezetlen – ám a szerző által lényegében elkészültnek nyilvánított – művét, a Brácsaversenyt a tanítvány, Serly Tibor eredeti rekonstrukciójában hallhatjuk. A koncert második részében az elcsendesített fényű hangversenyteremben Czakó Zsolt látványjátéka ad újszerű keretet John Adams pszichedelikus és meghökkentő képzetekben is bővelkedő, Harmonielehre című munkájának.
  
  Liszt, a zseniális polihisztor életművének nem minden részlete közismert, sokszínű munkásságának egyik kincse dalművészete, amely javarészt pályája derekán keletkezett, egy olyan időszakban, amikor „az emóció és a fantázia írásra kényszerítette”. A dalok keletkezéséről, inspirációjuk forrásáról azonban keveset tudunk, ezt a hiányt igyekszik pótolni április 14-én a Hegedűs D. Géza rendezésében megvalósuló est. A Vigadóban Liszt nyolcvannál több dalszerzeménye, az általa megzenésített olasz, orosz, német, francia, angol és magyar nyelvű költemények közül halljuk majd a legemlékezetesebbeket dalban és prózában Csereklyei Andrea, Balogh Eszter, Varga Donát, Najbauer Lóránt, Granik Anna, Kováts Adél, Ónodi Eszter, Hegedűs D. Géza és Máté Gábor előadásában.
  
  Martin Haselböck osztrák karmester és orgonista, a doborjáni Liszt Fesztivál rezidens karmestere az általa alapított, korhű hangszereken játszó Orchester Wiener Akademie élén vette fel Liszt szimfonikus költeményeit és más, jelentős zenekari darabjait. A Weimar hangja (The Sound of Weimar) címmel megjelent, inspiráló vállalkozás rögtön kivívta a nemzetközi zenei élet érdeklődését, és egymás után kétszer, 2011-ben és 2012-ben is elnyerte a Liszt Ferenc Társaság hanglemeznagydíját. Április 17-én a nagy sikerű lemezsorozat méltó folytatása hallható a Müpában: Liszt 1873-ban Weimarban komponált főművét, a katolikus egyházi zene megújítására írott Krisztus-oratóriumot egy olyan zenekar, a Staatskapelle Weimar tolmácsolásában hallhatjuk, melynek elődjét egykor éppen Liszt emelte az európai zenekarok elitjébe.
  
  ”Egy tisztességes, becsületes, példamutató élet után megtörténhet az elkárhozás? Győzhetnek a gonosz erők?„ – teszi fel a kérdést Dubrovay László Liszt inspirálta, Faust, az elkárhozott című művével. A küzdve-vívódva kutató jellem, Faust alakja a zeneirodalomban is visszatérő téma: Liszt Faust-szimfóniája, Boito Mefistofele és Busoni Doktor Faust című operája kitűnő példa erre. Dubrovay 1987-ben komponálta meg balettjét, amelyet eddig csak négy zenekari szvit formájában lehetett hallani. A zenei színgazdagsággal és újszerű hangeffektusokkal kísérletező szerző ebbe a művébe a kortárs zenei eszköztár minden általa használt elemét belesűrítette. Közel harminc év után a tavaszi fesztiválon valósul meg a komponista eredeti elképzelése: először láthatja a közönség színpadon a táncjátékot az idén 55 éves jubileumát ünneplő Pécsi Balett művészeivel, Vincze Balázs koreográfiájával. Az előadáson közreműködő Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekart Záborszky Kálmán fogja vezényelni.
  
  Budapesti Fesztiválzenekar – a Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitókoncertje
  2016. április 8.
  Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
  
  Közreműködik: Kim Kashkashian – brácsa
  Látvány: Czakó Zsolt
  Vezényel: David Robertson
  
  Műsor:
  Liszt: II. magyar rapszódia
  Bartók: Brácsaverseny, Sz. 120, BB 128
  John Adams: Harmonielehre
  
  Inspirációk – Liszt Ferenc vallomásai dalokban és levelekben
  2016. április 14.
  Pesti Vigadó – Díszterem
  
  Közreműködik: Csereklyei Andrea, Balogh Eszter, Varga Donát, Najbauer Lóránt – ének, Granik Anna – zongora, Kováts Adél, Ónodi Eszter, Hegedűs D. Géza, Máté Gábor – próza
  Dramaturg: Cseicsner Otília
  Zenei vezető: Philipp György
  Rendező: Hegedűs D. Géza
  
  Staatskapelle Weimar
  Liszt: Krisztus – oratórium, korhű hangszereken
  2016. április 17., 19.30
  Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
  
  Közreműködik: Celeng Mária, Vörös Szilvia, Horváth István, Kovács István, Sebestyén Miklós – ének, Zita Nauratyill – orgona, a Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán), a Magyar Rádió Gyermekkórusa (karigazgató: Matos László)
  
  Vezényel: Martin Haselböck
  
  Dubrovay László: Faust, az elkárhozott – bemutató
  2016. április 22.
  Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
  
  Közreműködik: Pécsi Balett, Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekar
  Díszlet, jelmez: Molnár Zsuzsa
  Koreográfia: Vincze Balázs
  Vezényel: Záborszky Kálmán



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Cseh Tamás és Bereményi Géza munkásságát felölelő zenés esttel készül a Thália Színház – Érkezik a Fehér Babák!
A Mellékhatás című kortárs angol dráma decembertől a Centrál Színházban
A szép rettenete: Jovián György kiállítása
Kinetikus szobrokkal elmesélt XXI. századi problémák
A zene éjszakája!
Magyar és nemzetközi sztárok közösen lépnek színpadra az ötödik Bartók Tavaszon
Kecskeméten mutatkoznak be az Európai Zenekari Akadémia növendékei
A kor falán
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 sonata artica    heaven shall burn    reason    garbage    brittney jones    tito & tarantula    metalchamp    három kismalac    epica    lancer    hatóságilag tilos    németh juci    paganza    pain of salvation    lóripop    gillian anderson    bloody roots    morcheeba    mitch tucker    beatkoho    fürgerókalábak    ripoff raskolnikov    arkhorrl    1349    wakachuka  

r43
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!