szerző: PjotrSzerelem és cselszövés – Poppea a Müpában
Ókori hírességek – Néró császár és szeretője, Poppea, a megcsalt Octavia császárné és a kegyvesztett Seneca – a szereplői annak a sikamlós és erkölcstelen történetnek, amelyben a rosszak győzedelmeskednek, a jók pedig bűnhődnek. Monteverdi a maga korában forradalminak számító művét, a Poppea megkoronázását mutatják be november 26-án, 27-én és 29-én a Müpában.
Újabb jelentős állomásához érkezett a Vashegyi György vezette Purcell Kórus és Orfeo Zenekar barokk operákat bemutató sorozata. Monteverdi utolsó színpadi műve, a Poppea megkoronázása abban különleges, hogy a keletkezése idején, 1642-ben már hetvenöt éves szerző merészen újítva nem mitológiai történetet, hanem - elsőként az operatörténetben - történelmi eseményt vitt színre: az őrültnek tartott Néró római császár Poppea iránt érzett szerelmét dolgozza fel Tacitus és Suetonius történelmi írásai alapján.
Claudio Monteverdit a késő 16. és a kora 17. század legjelentősebb zenészeként, zeneszerzőjeként tartja számon a zenetudomány. A barokk opera sajátos stílusjegyeit kialakító komponista megszilárdította, tökéletesítette a késő reneszánsz mesterek eredményeit, de közben új utakat, lehetőségeket teremtett a barokk zene számára. Utolsó operája, a Poppea megkoronázása egyértelműen a velencei opera legragyogóbb teljesítménye, Nicolas Harnoncourt szerint az egész operairodalom egyik legjelentősebb alkotása, Mozart és Verdi mesterműveihez hasonlítható.
Vashegyi György és együttese kifejezetten a Fesztivál Színház adottságaihoz választotta ki a Poppeát, hiszen előadásához kimondottan előnyös a speciálisan kicsi zenekari árok és a nagy színpad. A darab nagyjából húsz éve nem hangzott el Budapesten, holott ez a zeneszerző és az egész korszak egyik csúcsműve. Mivel az eredeti előadás zenei anyaga nem maradt fenn – csupán egy-egy, a bemutatót követő évtizedből származó nápolyi és velencei forrás és a nyomtatott librettó –, a karmester kutatásain és döntésein múlik az interpretáció, ezért a felvételek és színrevitelek komoly eltéréseket mutatnak. Bár mostanáig sokszor a nápolyi forrást tekintették másodlagosnak, Vashegyi úgy véli, a nyomtatott librettóhoz mégis ez áll közelebb, teljesebb és tisztázottabb, mint a velencei. Az Orfeo Zenekar produkciója tehát ezen alapszik, így biztos lesznek az előadásnak olyan részletei, amelyek korábban még nem hangzottak el itthon.
A korhű hangszeres előadás és a rendezés egysége maradandó élményt ígér - nemcsak a zenés színház kedvelőinek. Monteverdi a korban szélsőségesen avantgárd zenéje ma is rendkívül kifejező, a változatos, érzéki dallamosság és az izgalmas harmóniavilág mind-mind az érzelmek hangsúlyozását szolgálja. A háromszázhetvenhárom esztendős alkotás a remekművek jellegzetességeként minden kor, így napjaink hallgatóját is megszólítja.
A szerepeket olyan nagyszerű énekesek alakítják, akik ismert és elismert művészei a nemzetközi barokk zenei szcénának, többek között Baráth Emőke, Vizin Viktória, Jeffrey Thompson, Hagar Sharvit és Matthew Shaw.
Monteverdi: Poppea megkoronázása című operáját Geréb Zsófia rendezésében november 26-án mutatják be a Müpában, az előadás november 27-én és 29-én lesz még műsoron.
Monteverdi: Poppea megkoronázása
Müpa, Fesztivál Színház
2015. november 26., 27. és 29. 19:00-22:00
Vezényel: Vashegyi György, karmester-művészeti vezető
Szereplők:
Fortuna / Poppea Baráth Emőke
Néró Vizin Viktória
Virtus / Ottavia Hagar Sharvit
Otto Matthew Shaw
Arnalta Jeffrey Thompson
Seneca Sebestyén Miklós
Drusilla Tatai Nóra
Ámor Pintér Ágnes
Pallasz / Damigella Zemlényi Eszter
Valletto Molnár Anna
Első katona Mészáros Péter
Második katona / Libertius Kálmán László
Mercurio Blazsó Domonkos
Liktor Borka Ákos
Szerelmesek kara Pintér Ágnes, Tatai Nóra, Zemlényi Eszter, Molnár Anna
Seneca családtagjai Mészáros Péter, Korbász Viktor, Borka Ákos
Konzulok, tribunusok Kálmán László, Korbász Viktor, Mészáros Péter, Blazsó Domonkos, Borka Ákos
Közreműködik: Orfeo Zenekar
Rendező Geréb Zsófia
Rendezőasszisztens Szélinger Anna
Díszlet-, jelmez-, vetítéstervező Pázmány Virág
Koreográfus Soós Attila