hosting: Hunet
img_up/1611/bannerc96814ea.gif
  cikkekfotók        
film [film]  2015. szeptember 29. kedd   04:27
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Oscar-díjas filmek a Müpában: Zsigmond Vilmos retrospektív


  A 2015-ös Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik kiemelt eseményeként nyílt tárlat áprilisban az Oscar-díjas magyar operatőr, Zsigmond Vilmos eddig sehol nem látott fényképeiből. A Müpamozi jövő hét elején induló sorozata a 85 éves operatőr pályájának meghatározó filmjeit vetíti újra. A vetítéssorozat szeptember 28-án Spielberg klasszikusával, a Harmadik típusú találkozásokkal indul.
  
  Zsigmond Vilmos egy tavalyi interjújában azt mondta, sikerének titka többek közt, hogy jókor került Hollywoodba. Az ´56-os forradalom után egykori filmművészetis iskolatársával és barátjával, Kovács Lászlóval úgy döntöttek, Amerikában kezdenek új életet, nyelvtudás és tapasztalat nélkül azonban sokáig a filmgyártás közelébe se kerültek. Az 1971-ben leforgatott első nagyjátékfilmje – a Peter Fondával forgatott A bérmunkás – után azonban sorra jöttek a felkérések Hollywood legnevesebb rendezőitől. A Müpamozi Zsigmond Vilmos retrospektív sorra veszi az operatőr páratlan karrierjének legfontosabb mérföldköveit jelentő filmeket, amik jól érzékeltetik termékeny és sikeres pályájának meghökkentő sokszínűségét.
  
  A Müpa Zsigmond Vilmos filmjeit bemutató sorozatának első darabja a Harmadik típusú találkozások, az a film, amellyel elnyerte a legjobb operatőri munkáért járó Oscar-díjat 1978-ban. Spielberg ikonikus sci-fije négy évtized múltán is alapműnek számít a tudományos-fantasztikus filmek körében. A Zsigmond által teremtett fények, színek és kompozíciók kultusz értékű vizuális nyomot hagytak a filmtörténelemben és a nézőkben egyaránt. A Michael Cimino rendezte A szarvasvadász saját bevallása szerint egyik kedvenc munkája, olyan tökéletes alkotás, ami csak egyszer adatik meg az életben. Amikor 1979-ben a nyugat-berlini filmfesztiválon bemutatták, a Szovjetunió és természetesen a szocialista országok képviselői tüntetőleg kivonultak a vetítésről, és visszavonták filmjeiket a programból. A mai napig az egyik legnagyobb hatású vietnámi háborús drámaként jegyzett film szereposztása ma is megállná a helyét: Robert De Niro mellett az épp szárnyait bontogató Meryl Streep és a zseniális Christopher Walken látható. A film 29 díjat gyűjtött be, 9 Oscar jelölésből ötöt váltott díjra, a Golden Globe-on és a BAFTA-n (a Brit Filmakadémia díjátadója) is elismerték. Utóbbin a legjobb operatőri munkáért Zsigmond Vilmos vehette át a díjat. Robert Altman kosztümös filmjében, a Warren Beatty és Julie Christie főszereplésével készült McCabe és Mrs. Millerben Zsigmond Vilmos látványos és nehéz operatőri feladatot kapott. Sajátos kameramozgásával, varióval, speciális szűrőkkel roppant erős vizuális atmoszférát teremtett, ami még Stanley Kubricket is lenyűgözte. Bár a McCabe és Mrs. Millerben új alapokra helyezte a western-fotográfiát, de Michael Cimino újabb filmjében még ezt is sikerült meghaladnia. A mennyország kapuja tökéletes bizonyítéka Zsigmond egyedülálló látásmódjának, amely során úgy fotografál hatalmas terekben mozgó - táncoló, görkorcsolyázó - embereket, hogy közben a néző is részese legyen a mozgásélménynek. Bár mind Zsigmond, mind Cimino remekműnek tartotta az elkészült alkotást, a fogadtatás messze elmaradt a várttól. Viszont - talán éppen a látvány rendkívülisége miatt - a mai napig élő filmtörténeti különlegesség. Ezért aztán 2012-ben digitálisan restaurálták, és be is mutatták a Velencei Filmfesztivál Velencei klasszikusok szekciójában. A Mel Gibson és Jodie Foster főszereplésével készült Maverick merőben eltér az addig forgatott filmjeitől. Sokkal több a közelkép, az arcok, a gesztusok nagyon látszanak, a kamera sokkal szűkebb terekben forgolódik, mint azt Zsigmond Vilmos az előző westernjeiben tette. Ördögien izgalmas poros, füstös, párás képsorokat alkotott, ha úgy tetszik, a történetbe épített „szűrőkkel” operál végig a filmben. Persze ettől a westernkomédia nem vált filmtörténeti klasszikussá, de kitűnően példázza, hogy a klasszikus műfajokra épülő komédiák, bohózatok, paródiák csak akkor működnek jól, ha a filmcsinálók ismerik, tisztelik, s közben kreatívan újrafogalmazzák az eredetit. A sorozat zárófilmje a Brian De Palma rendezte Fekete dália sorrendben a harmadik Oscar jelölést hozta meg Zsigmondnak. A film műfaja neo noir, amely felidézi a ´40-es, ´50-es évek jellegzetes műfaját, a film noirt, úgy, hogy közben az eredetitől eltérő módon nem fekete-fehérben, hanem színesben forog. A Zsigmond Vilmos által felépített látványvilág magáért beszél: a képek elmozdulnak monokróm irányba, úgy színes, hogy közben egy kicsit fekete-fehér. A filmkockák világa az adott jelenet meghatározó alapszínéhez igazodik. Néha kicsit beégeti a képet, néha szürke, néha kicsit napszítta, néha a barnult fotók hangulatát idézi.
  
  A filmeket eredeti nyelven, magyar felirattal vetítik. A házigazda ezúttal is Réz András lesz, akitől a vetítések alkalmával sok érdekességet tudhatunk meg a filmekről.
  A sorozat a Magyar Filmalap támogatásával valósul meg.
  
  A sorozat filmjei:
  
  Harmadik típusú találkozások (Close Encounters of the Third Kind; 1977)
  2015. szeptember 28. 19:00 Előadóterem
  
  A szarvasvadász (The Deer Hunter; 1978)
  2015. október 19. 19:00 Előadóterem
  
  McCabe és Mrs. Miller (McCabe & Mrs Miller; 1971)
  2015. október 26. 19:00 Előadóterem
  
  A mennyország kapuja (Heaven´s Gate; 1980)
  2015. november 9. 19:00 Előadóterem
  
  Maverick (1994)
  2015. november 23. 19:00 Előadóterem
  
  Fekete Dália (The Black Dahlia; 2006)
  2015. december 7. 19:00 Előadóterem



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2018. július 18.
Old school thrash metal buli a Lich King főszereplésével
Pierrot és O.J. Sámson a Tripen
2018. július 23.
Joe Satriani a Barba Negra Trackben
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Drakula már Magyarországon!
A képtolvajok lassan elárasztják Budapestet is
Nem vagyok sorozatgyilkos
Megérkezett a Liza, a Rókatündér rendezője, Ujj Mészáros Károly új filmjének első előzetese!
X- A rendszerből törölve
9 év után újra magyar animációs rövidfilm az annecy nemzetközi animációs filmfesztiválon
Befejeződött Kocsis Ágnes Éden című filmjének forgatása
A Fény Útjai Analóg Filmműhelyünk záróakkordjai
 kiemelt 
Monarch; Birushanah a ROBOTban
  
A Tukker Booking nem nagyon fog leállni erre a nyárra, sőőt

HEXIS, WOES, ZILPZALP (jul.25. Durer kert); CONTWIG, ANDERSON POSE, GRIMCITY (Jul. 26. Aurora)
Fekete Zaj
Il Divo - Timeless Tour
Jethro Tull 50th Anniversary - Tour Budapest 2019
 friss hozzászólások 

A rock ötven árnyalta - The Dead Daisies (1)
Satyricon, Suicidal Angels (3)
Könyvtárban forgatott klipet az Emma Undressed (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto Music
Hammer Concerts
Livesound Productions
VilágVeleje Produkció

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 chris hemsworth    pancser police    first memories    exhumed    skyclad    shadowside    busa pista    shining    the devils blood    code    dumaszínház    s-modell    newborn    clubera    Ø    warbringer    beckinsale    jake e. lee    beneath    structures    volumes    kill ferelli    the cribs    music television    Óriás  

img_up/1611/bannerc96814ea.gif
Copyright 2000-2018 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!