szerző: maSepultura, Cadaveres, Magor a Barba Negra Track-ben 2015. július 21, Barba Negra Track
Bár az immár teljesen „Cavalera-tlanított” Sepultura-nak néhányan megkérdőjelezik az életképességét, ez a szkepticizmus leginkább csak addig tart, amíg élőben meg nem tapasztalja az illető az energiától duzzadó koncertjüket. A Sepulturát ugyanis még mindig rendkívül intenzív bulik, hatalmas őrjöngések, igazi thrash örömmámor jellemzik, ezért a Rockmaraton fesztiválról visszatérve, július 21-én sem maradunk kőkemény metal őrület nélkül.
A Belo Horizonte-i négyes a nyolcvanas évek elején kovácsolódott össze, pont akkor, amikor Brazíliában megdőlt egy húsz évig tartó katonai diktatúra. Ebben az időszakban még az is nehezére volt a csapatnak (Max Cavalera, énekes/gitáros; Igor Cavalera, dobos; Paulo Jr., basszusgitáros; és Jairo T. szólógitáros), hogy rock & roll albumokhoz hozzájusson, nem is beszélve a társadalomra veszélyes metal és punk lemezekről. A különös erőfeszítések árán beszerzett Iron Maiden, Metallica, és Slayer albumoknak aztán meg is lett az eredménye, sőt az együttes már ezekben a korai időkben a death metalhoz fordult. Ekkoriban még az angol nyelvvel és a hangszereikkel se voltak éppen köszönőviszonyban, de elkötelezettségük, és a zenéjükben rejlő dinamizmus is tökéletesen kivehető első anyagaikból, az 1985-ös, két nap alatt felvett Bestial Devastation-ből, valamint az első nagylemezükből, a Morbid Visions-ből. Andreas Kisser gitáros csatlakozásával azonban egy új szintre léptek, és a vele készült Schizophrenia lemezre már az underground metal világ is felfigyelt. Így szinte magától értetődő, hogy a Beneath The Remains már a Roadrunner Records gondozásában látott napvilágot. Sokáig ez a Scott Burns producer segítségével készült mű volt az utolsó, amelyet szülőhazájukban vettek fel a brazil metalosok. Ebből a tényből pedig arra lehet következtetni, hogy a Sepultura népszerűsége nőttön-nőtt, Európában a Sodom előtt játszanak, és elkészül első videóklipjük az Inner Self dalukra.
Két év múlva már Scott Burns phoenix-i stúdiójában veszik fel a thrash metal egyik alapművének tekinthető Arise-ot, a remekbe szabott nótákon kívül népszerűsítette őket a címadó klipje is, pontosabban népszerűsítette volna, ha nem lett volna betiltva hírhedt gázálarcos jelenetei miatt. A következő évben az Arise így is platina lemez lett. 1993-ban készítik el azt a lemezt, a Chaos A.D.-t, amelyen a zenekar kifejleszti sajátos, minden műfajjal szakító stílusát, Max és Andreas szövegeikben pedig a szociális problémák felé fordultak, a Territory és a Refuse/Resist daloknak köszönhetően pedig a Sepulturából a kilencvenes évek egyik vezető metal csapata lett.
E státuszt csak tovább erősítette a Ross Robinson sztár-producer diplomamunkájaként is felfogható Roots, amelynek előkészületeként a zenészek több napot is eltöltöttek az Amazonas őserdőben a Xavante törzzsel, és közösen megírták az Itsarit. A lemez emblematikus dala mégsem ez, hanem a nyitó Roots, Bloody Roots, amely egy nemzedék himnusza lett.
A feszültség mégis nagy volt a bandán belül, pontosabban a frontember Max Cavalera, és a többiek között, akik elégedetlenek voltak a menedzseri teendőket ellátó Gloria Bujnovski (Max felesége) tevékenységével. Az énekes/gitáros így kilépett a zenekarból, és megalapította a Soulflyt. Helyére a clevelandi Derrick Green-t vették be vokalistának, és vele készítették el a punkos és frusztrált Against lemezüket. A rajongók egy része el is fordult a kvartettől, úgy érezték, hogy a Sepultura hátat fordított a múltjának. A számos vendéggel készült, Nation című konceptalbum, és utódja a Roorback némileg visszairányította a figyelmet a zenekarra, (joggal, hiszen zseniális szerzeményeket rejt mindkettő) de a kilencvenes években betöltött pozícióját nem sikerült visszaszereznie az együttesnek. Ennek ellenére nem csüggednek, az Isteni Színjátékot feldolgozó Dante XXI című lemezüket például hosszú idő után a legerősebb albumuknak jellemezte a rocksajtó és maguk a rajongók is.
A szokatlanul hosszú játékidővel sokkoló A-Lex és Kairos lemezek tovább folytatták a megkezdett utat, a 2013-ban érkező korong pedig a már a címében is hosszú volt, név szerint: The Mediator Between The Head And Hands Must Be The Heart. Ezek a korongok már Igor Cavalera nélkül készültek, 2006-ban ugyanis ő szintén elhagyta a csapat kötelékét. A zenekar ettől függetlenül él és virul, a zenei agynak számító Andreas Kisser gitáros továbbra is elkötelezett a Sepultura mellett. Derric Green-nel a mikrofon mögött és a rendkívül fiatal, de bődületesen erőteljes és feszes dobmunkájáról ismert Eloy Casagrande-val már egy ideje stabil a zenekar felállása.
Még ha valaki a régi Sepultura-ra is esküszik, annak is meg kell emelnie a süvegét Andreas Kisser előtt, aki következetes az elveiben, ugyanis már évek óta iszonyatos pénzeket utasít vissza, de továbbra sem hajlandó izzadtságszagú reunion tető alá hozására a Cavalera tesókkal. Hisz a csapat mostani felállásában és ebben a szeme előtt lengetett dollártömegek sem tántorítják el. Nem sok hasonlóan elvhű ember rohangál ma a zeneiparban...
De akárki akárhogy viszonyul az egykori vagy a jelenlegi Sepulturához, a zenekar élőben ma is rendkívül erős, panasza pedig senkinek sem lehet, hiszen a setlistben egyenletes arányban fordulnak elő dalok a korai érából és a frissebb albumokról egyaránt. Július 21-én a brazil metal legenda a Barba Negra Track-et lobbantja lángra, ráadásul két hazai banda is részt vesz a remeknek ígérkező estében. A Cadaveres remek választás a törzsi ritmusokat is felvonultató tribal metal egyik ősatyjának felvezetéseként, még akkor is, ha a magyar banda a kezdeti idők óta már inkább egyfajta letisztultabb, modernebb, ha úgy tetszik, jó értelemben vett populárisabb irányvonalat vall magáénak. A betonba döngölő riffek és a vad üvöltés mellett a fülbe simuló dallamok is a Cadaveres repertoárjába tartoznak. Fellép még a Magor, akik viszonylag új jelenség a hazai keményzene színpadán, az ő hol súlyos, hol dallamos metalcore-jukkal megérdemlik a figyelmet a műfaj iránt érdeklődőktől.
A jegyek mind elővételben, mind a helyszínen 5000 Ft-os árban lesznek kaphatók.