hosting: Hunet
r40
  cikkekfotók        
kultúra [előadás]  2015. február 17. kedd   04:45
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Konvenciót bontanak az improvizáció hősei


  Február 22-én egy koncerten kettőt hall a publikum: fellép az angol származású, elképesztően sokoldalú, örökké újat kereső gitáros és zeneszerző, Fred Frith, a hetvenes-nyolcvanas évekbeli avantgárd szcéna legendás alakja, aki Budapestre hosszú kihagyás után, triója élén tér vissza. A közös koncert második felében Hauschka, a düsseldorfi illetőségű, zongorát és előítéleteket bontó és preparáló hangszerzseni játszik.
  
  Ezen az estén a fellépők segítségével elkezdünk lebontani olyan előítéleteket, hogyan kell szólnia egy zongorának, gitárnak. Fred Frith angol gitáros, zeneszerző, a kétrészes koncert első főszereplője már a hatvanas években aktív volt az avantgárd zenei színtéren, és úgy tűnik, bő négy évtizeddel pályakezdése után sem fogyott még ki a zenei ötletekből. A szabad improvizáció megszállottja a rock, a jazz és a klasszikus zene komódjának minden létező fiókját kihúzogatta. Diákként bluest játszott, később a Henry Cow rockegyüttesben, majd kísérletező kedve a hetvenes évek végén a tengerentúlra hajtotta. Igazi legendává a Guitar Solos című 1974-es lemeze avatta, illetve a róla szóló, díjnyertes dokumentumfilm, a Step Across the Border. Különféle zenei helyzetekben mindig kiderül róla, hogy az improvizáció milyen fontos számára. Az Ensemble Modern és Iva Bittová, az Arditti Vonósnégyes és a Rova Saxophone Quartet, John Zorn és Robert Wyatt között ő az egyetlen kapocs: már mindegyikükkel dolgozott. A zenei folyamat minden részében tud kreatív lenni, sőt, ezt a képességét tovább is adja: Baselben és Oaklandben zeneakadémiai tanár. Budapestre hosszú kihagyás után, hagyományos dob–basszus ritmusszekcióval érkezik, de ez senkit ne tévesszen meg, hiszen a felállás csak névleg tűnik szokványosnak – a hatás viszont korántsem lesz az!
  
  A második felvonásban nemcsak előítéleteinket, hanem a zongorát is megbontja Hauschka, polgári nevén Volker Bertelmann. A preparált zongora első pillantásra meghaladott eszköznek tűnhet, hiszen a preparálást főként a szintetizátorok tömeges elterjedése előtt – a múlt század középső évtizedeiben – alkalmazták a szerzők olyan hangzások előállítására, amelyre más instrumentum nem lett volt alkalmas. A szintetizátor azonban, amilyen sebesen felívelő karriert futott be, olyan gyorsan el is tűnt a komolyzenéből, űrt hagyva maga után. Hauschka kortárs „hangszerbontása” tehát helyénvaló törekvés, ami olyan instrumentumot épít fel, amely az elektronikus jeltovábbítás segítségével, zengetők, késleltetők, hangmodulátorok és más eszközök alkalmazásával meglepő, mégis hamar otthonossá váló zenei folyamatokat hoz létre. Hauschka művei, melyek hatása és mondanivalója egyaránt sokrétű, nehezen hasonlíthatók bárki más zenei világához, bár azok hallatán sokakban felrémlik olyan modern klasszikusok, mint Erik Satie, valamint Henry Cowell vagy az Aphex Twin sziluettje. Hauschka viszont nem is lehetne markánsabban 21. századi alkotó, fantasztikus ábrázoló és hangulatfestő képességét számtalan filmzenéje is demonstrálja. Müpa-beli koncertjén legújabb, Abandoned City című lemeze kerül terítékre.
  
  2015. február 22.
  Fred Frith Trio / Hauschka (USA, D)
  Müpa, Fesztivál Színház



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Cseh Tamás és Bereményi Géza munkásságát felölelő zenés esttel készül a Thália Színház – Érkezik a Fehér Babák!
A Mellékhatás című kortárs angol dráma decembertől a Centrál Színházban
A szép rettenete: Jovián György kiállítása
Kinetikus szobrokkal elmesélt XXI. századi problémák
A zene éjszakája!
Magyar és nemzetközi sztárok közösen lépnek színpadra az ötödik Bartók Tavaszon
Kecskeméten mutatkoznak be az Európai Zenekari Akadémia növendékei
A kor falán
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 real lies    valentines day    e-nora    lamb of god    lostprophets    chris columbus    vader    mezumm    csemer boglárka    after crying    omen    elhunyt    busa pista    keith richard    jack of heart    the 88    amoral    assassin    korál    első osztályú vidéki srácok    at the gates    nvyllund    mel gibson    mr.big    ab/cd  

r44
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!