hosting: Hunet
r39
  cikkekfotók        
előzetes [koncert]  2015. január 14. szerda   04:32
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Évtizedes hiányt pótol a Müpa Régizene Fesztiválja


  2015-ben a historikus zenében is stafétabotot ragad a tizedik születésnapját ünneplő Művészetek Palotája. A január 21. és 25. között első alkalommal megrendezendő Régizene Fesztiválra a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi képviselőit hívják meg.
  
  A hat koncertes eseménysorozat nyitóelőadásán a műfaj világsztárja, Philippe Herreweghe a negyvenöt éve működő Collegium Vocale Gent élén dirigálja az európai zene egyik alapvetését, Bach h-moll miséjét. A zárónapon a neves specialista a Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral kiegészült belga társulat élén mutatja be az első historikus „mozgalmár”, Mendelssohn Paulus című oratóriumát, amelynek nyilvános próbáiba a közönség is betekinthet. Természetesen a fesztivál fényét hazai bemutató is emeli: Bach Máté-passiójának 1841-ben előadott változata első alkalommal csendül fel Magyarországon korhű hangszereken, a műfaj egyik legavatottabb hazai népszerűsítője, Vashegyi György és társulatai tolmácsolásában.
  
  Magyarországon a régizene egyedülálló történettel bír, hiszen a műfaj hazai térhódítása a nyolcvanas évektől kezdve voltaképp párhuzamosan zajlott a nyugati színtér megszilárdulásával. Számtalan lemezfelvétel, és a közönség koncertélményei őrzik azokat a remek előadásokat, amelyeket a szárnyait bontogató magyar régizene-mozgalomnak köszönhetett a hazai zenekultúra. Meglepő módon a zenében a vasfüggöny sem tűnt már akadálynak: Nicholas McGegan karmester és az 1981-ben alapított szombathelyi Capella Savaria számtalanszor muzsikáltak együtt; de a két évvel később létrehozott Concerto Armonico, valamint Malcolm Bilson fortepianista lemezfelvételei közül is többet a mai napig kiemelkedőnek tartanak. A magyar historikus zenészek és külföldi kollégáik együttműködése egyfelől zenetörténeti tény, másrészt pedig új fejezetéhez ért, hiszen a hazai pionírok „második generációjából” Vashegyi György és az általa alapított Orfeo Zenekar – amelynek immár gyakran visszatérő koncertmestere Vashegyi egykori tanára, Simon Standage – és a Purcell Kórus a kilencvenes évektől kezdve igazán széles körben is megkedveltették a magyar közönséggel a historikus előadásokat. A koncertjáró közönséget ma már a bélhúros vonósok és natúrhangszerek hangzása is képes ámulatba ejteni – ennek fényében több mint meglepő, hogy Budapest csaknem egy évtizede adott otthont utoljára régizenei tematikájú fesztiválnak. Ezt a hiányt hivatott pótolni a Müpa kezdeményezése.
  
  A januári rendezvénysorozat talán legjobban várt fellépői, Philippe Herreweghe és a Collegium Vocale Gent sikertörténete negyvenöt éve kezdődött. Az eredetileg pszichiátriai pályára készülő karnagy 1970-ben, genti egyetemi diáktársaiból alapította meg a világ egyik legszebb hangzású vegyeskarát, amely magas színvonalon valósította meg a történetileg hű előadásmódot a barokk vokális zenében. Autentikus és szövegközpontú produkcióik, gyönyörködtetően áttetsző hangzásuk miatt hamar a világ élvonalába került az együttes, amelyet Gustav Leonhardt és Nikolaus Harnoncourt is gyakran hívott közös produkciókra. Igaz, kezdetben az együttes a barokk zenére összpontosított, de az utóbbi időben kiszélesítette repertoárját a bécsi klasszika, a romantika, sőt a 20. századi zene felé is – széleskörű látásmódjukról ez alkalommal élőben is meggyőződhetünk, hiszen az általuk előadandó opuszok – Bach h-moll miséje és Mendelssohn Paulus című oratóriuma – egymástól időben és stílusban is merőben eltérő korszakok szülöttei.
  
  A világon bárhol különleges alkalomnak számítana, hogy Philippe Herreweghe, valamint egyedülálló tökéletességet képviselő kórusa és zenekara egymás után két produkcióval is fellépnek ugyanazon a helyen, ráadásul Bach h-moll miséjét éppen azzal a kivételes konstellációjú előadógárdával mutatja be a karmester, amellyel 2011-ben elkészítette harmadik (!) lemezfelvételét a műből. Ráadásul az érdeklődők január 24-én délelőtt és délután a Paulus nyilvános próbáin betekintést nyerhetnek Herreweghe intenzív légkörű műhelymunkájába is. A historikus iskola talán legjelentősebb hazai képviselője, Vashegyi György és az általa vezett Orfeo Zenekar és Purcell Kórus magyarországi bemutatóval készül: Bach Máté-passiójának 1841-es lipcsei változata először hangzik el Magyarországon korhű hangszereken. A fesztivál további közreműködőiként üdvözölhetjük a Carl Philipp Emanuel Bach művészetének egyik legelhivatottabb előadójaként ismert Spányi Miklóst és a Concerto Armonicót, akik a Bach-fiú és édesapja művészetébe kalauzolnak. Kamarakoncerten élvezhetjük továbbá a Savaria Régi Zene Műhely nemzetközi hírű professzorai, Kalló Zsolt és Papp Rita együttjátékát, a Concerto Vocale Gent állandó orgonistájaként is ismert Maude Gratton pedig Bach billentyűs hangszerre írt műveit játssza, ezúttal csembalón.
  
  2015. január 21. // J. S. Bach: h-moll mise
  Collegium Vocale Gent Kórus és Zenekar, Philippe Herreweghe
  
  2015. január 22. // J. S. Bach–Mendelssohn: Máté-passió
  Purcell Kórus, Orfeo Zenekar, Vashegyi György
  
  2015. január 23. // Apa és fia zenéje a Bach-dinasztiából
  Spányi Miklós és a Concerto Armonico
  
  2015. január 23. // Maude Gratton csembalókoncertje
  
  2015. január 24. // Mendelssohn: Paulus – nyilvános próba
  Collegium Vocale Gent Kórus, Purcell Kórus, Orfeo Zenekar, Philippe Herreweghe
  
  2015. január 25. // Mendelssohn: Paulus
  Collegium Vocale Gent Kórus, Purcell Kórus, Orfeo Zenekar, Philippe Herreweghe
  
  2015. január 25. // Kalló Zsolt és Papp Rita kamarakoncertje



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
Újabb Metallica dalokkal jön Budapestre az Apocalyptica
2024. november 29.
Freedom Call: a hónap végén Budapesten is ünnepel a 25 éves happy metal zenekar
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Extra fellépőkkel, minikoncertekkel és DJ-kkel bővült a Budapest Park első téli fesztiváljának programja
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Freedom Call: a hónap végén Budapesten is ünnepel a 25 éves happy metal zenekar
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 distrust    polyák lilla    diane kruger    1g records    elefánt    waxy    tündérgyár    kamarás iván    the horrors    emily browning    summer nights    implode    fishing on orfű    ignite    beri ary    vio-lence    alestorm    twitching tongues    ozone mama    despised icon    monte cristo    metal church    loch vostok    brittney jones    madder mortem  

r43
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!