előzetes [fesztivál] 2004. február 5. csütörtök 16:42
nincsen hozzászólás
szerző: Trafó.HuVI. Making New Waves kortárs zenei fesztivál a társművészetek és a tudományok tükrében 2004 február 5-8, Trafó Kortárs Művészetek Háza és Dinamo
A VI. Making New Waves Fesztivál témája a zene és a médiák viszonya. A koncertek és a kapcsolódó programok (előadások, kreatív műhelyek, kiállítás) azt vizsgálják, hogyan segíti, illetve gátolja, mennyiben alakítja a mai zenét a társművészetekkel és a tudományokkal való együttműködés. Hogyan hat a narratíva, az irodalom, a politika, hogyan a kép, a fény és hogyan az elektronika a zenei mondanivaló kibontakozására?
A British Council, a Nemzeti Kulturális Alapprogram, az Európai Unió Kultúra 2000 programja, a Holland Királyság Nagykövetsége, a Gaudeamus, a STEIM, a Mondriaan Foundation, valamint a Francia Intézet, a Pro Helvetia, a Goethe Instutut, a C3, a Cseh Kulturális Minisztérium és a Cseh Centrum támogatásával, a Magyar Komputerzenei Alapítvány és a Trafó közös szervezésében kortárs zene a társművészetek és a tudományok tükrében.
A fesztivált David Moss: A földönkívüliek Einsteinje című sci-fi zenei fantáziája nyitja meg Fred Pommerrehn kép- és fényeffektusaival. A művet a belga Musiktheater Transparent mutatta be 2002-ben.
David Moss, a zenei avantgárd egyik leginnovatívabb énekese és ütőhangszerese zeneszínházi művében arra keresi a választ, milyen jövője lehet a kortárs művészetnek. Történetében földönkívüliek egy hiperracionális fajtája azt az egyedet keresi, aki a lehető legrövidebb idő alatt az előreláthatatlan döntések legnagyobb számát tudja előállítani. Őnmaguk teljesen racionálisak és jól szervezettek. Egy drog után kutatnak, melyet számukra a meglepetés okozta szellemi izgalom jelent, amit magasabb fejlettségi állapotukban teljesen elvesztettek.
Vajon kit választanak? Boris Beckert? Helmut Kohlt? Madonnát? Bill Clintont? Einsteint? Nem! Választottjukra, az improvizáló zenészre egy lepusztult klubban akadnak. A zenészt meghívják világmindenség-körüli turnéra hét különböző bolygóra. A földönkívüliek a zenész lábainál hevernek, aki végre megtalálta azt a közönséget, amire művészetével mindig is rászolgált.
Moss zenei narratíváját elragadó hangok sorozatából szövi, melyek megszólalhatnak az utolsó túlélő dobfelszerelésből, saját hangján minden elképzelhető formában és számos egyéb elektronikus kreációkból. A történetben szereplő hét bolygó mindegyikén elragadóan új audió és vizuális univerzum tárul fel előttünk.
A GRM Experience három zeneszerző, az osztrák Christian Fennesz, a finn Mika Vainio és a francia Christian Zanési közös élő eletronikus szerzeménye. A szerzők a párizsi GRM stúdió megbízásából készítették el munkájukat a Radio France stúdiójában. Három eltérő személyiség, a pop-rock gitáros laptop virtuóz, a hipnotikus remix-gyáros, és a klasszikus konkrét zenész találkozása izgalmas zenei kísérletet ígér.
A koncert a párizsi GRM által kifejlesztett, Acusmonium névre hallgató hangszóró-zenekaron kerül bemutatásra. Az Acousmonium előadástól függően 24-60 hangszórót használ, melyek formája, hangzása, színe eltér egymástól. A megszólaló zenének így szerves részét képezi, hogy melyik időpillanatban melyik hangszórón szólal meg, a keverőpultnál ülő hangmester egyenrangú társa a hangszalagot előállító zeneszerznőnek, ill. a színpadon játszó zenésznek. A hangszórók elhelyezése teremről teremre változik, de általában a közönség köré és fölé is kerülnek hangforrások, ami által a hallgató a koreografált tér belsejébe kerül. Az Acusmonium egy rugalmas környezet, melyben a teret a hangzások formálják, és a mozgás és a gesztusok éppoly egyéniek, mint maguk a művészek. Az Európai Unió Kultúra 2000 programjának és a Francia Intézet támogatásával.
Michel Waiswisz a modern technológia nemcsak a zenét, de a zene megszólaltatásának módját is átértelmezte. Az idei fesztivál vendége lesz az amszterdami STEIM Alapítvány, amely több évtizedes tapasztalattal rendelkezik az elektronikus zenei vezérlők területén. Koncertprogramunkban fellép vezetőjük, Michel Waiswisz, aki az elektronikus hangok tapinthatóvá tételének nagymestere. Nevéhez fűződik számos vezérlő, mint pl. a Hands (kezek) vagy a WEB (háló) kifejlesztése, de ő volt az is, aki először hozott létre olyan zenei előadást, amit teljes egészében robotok játszottak. Michel Waiswisz zeneszerző és saját zenéjének előadója. A 70- es évek második felében elektronikus zenészként úgy döntött, kizárólag élőben fogja műveit előadni. Azóta zenéje kizárólag a koncerttermekben létezhet, semmilyen előadását nem publikálta sem CD-n sem videón. Waisvisz mindig függetlenül dolgozott, főleg autodidakta módon tanult, új gondolatok előfutáraként ismert. Mint előadó, az eksztázist a klinikai pontosságú technológiával elegyíti. Egy kritikus azt írta hatásáról: Waiswisz előadása ott okoz viszketést az agyunkban, ahol nem tudjuk megvakarni. Támogató: STEIM, Gaudeamus Foundation, Mondriaan Foundation, Holland Királyság Nagykövetsége.
A svájci Daniel Ott rendkívüli egyéniség: zongoraművész, zeneszerző és vándorszínész. E három érdeklődési terület szinte determinálja, hogy elsősorban a zenei színházzal foglalkozik. Budapesti koncertjén ugyan mint zongoraművész mutatkozik be, de Morton Feldman művének hiteles tolmácsolásához minden bizonnyal szüksége lesz sokrétű tudására. Ahogyan John Tilbury írja, a Feldman darabok előadásának lényege az érintés iránti extrém érzékenység, melyet legtalálóbban az az ősi kínai kézikönyv ír le, ami szerint alig szabad mozgatni az ujjat, hagyni kell, hogy a hangszín a vérkeringés lüktetésével együtt változzon.
A cseh Agon Orchestra két év után újra vendége a Making New Waves-nek. Az Agon hangzására egyaránt jellemző a rockzenekarok agresszivitása és a klasszikus kamarazenekarok precizitása. A zenekar tagjai között vannak zenészek a klasszikus zene, a modern jazz és az alternatív rock körökből is. Az együttes repertoárjára is jellemző ez a sokszínűség; játszanak klasszikus kortárs szerzőket, avangárd, cross-over darabokat, használnak elektronikát, videót, dolgoznak rock-zenekarokkal, mozgásművészekkel. A MNW2004 fesztiválra összeállított Prága versus New York című műsoruk is tükrözi sokszínűségüket. A new yorki Bang on a Can és a londoni Icebreaker hangzását idéző amerikai szerzők, David Lang és Michael Gordon (akik mellesleg a Bang on a Can alapítói és művészeti vezetői) művei felváltva szólalnak meg a kortárs és rock zenét hasonló módon keverő cseh szerzők darabjaival. A koncerten a klasszikus hangszerek narrátorral, elektronikával és videóval egészülnek ki. Támogató: Cseh Kulturális Minisztérium, Cseh Centrum
A Making New Waves utolsó koncertje a fesztivál hagyományainak megfelelően ez alkalommal is a Hang-Játszó- Ház kreatív műhelyeinek eredményeit mutatja be. Fellép a Szabadhagok énekegyüttes Antal Laura vezetésével, a STEIM workshop résztvevői, az audiovizuális műhely Stewart Collinson és Simon Vincent vezetésével.
Egyéb rendezvények:
A fesztivál hagyományainak megfelelően ezúttal is különféle rendezvények - kiállítás, előadások, beszélgetések, kreatív zenei műhelyek - kapcsolódnak a koncertprogramhoz.
I. Kiállítás A fesztivál kiemelkedő eseménye a STEIM Alapítvány Touch kiállítása. Ez egy rendhagyó kiállítás, hiszen itt a kiállítási tárgyakat meg szabad, illetve meg kell érinteni. A Touch kiállítás olyan hangszereket mutat be, amelyek hangokat adnak ki az érintés hatására. A hangok megváltoztathatóak dörzsöléssel, összenyomással, lökéssel, simogatással vagy integetéssel. A kiállított objektumok segítségével betekintést nyerhetünk a STEIM laboratóriumába, ahol új elektronikus hangszereket és zenei előadásra szolgáló vezérlőket fejlesztenek. A hangszerek ötlete azoktól a fejlesztőktől származik, akik számtalan hangszert terveztek a STEIM művészei számára az elmúlt években.
II. Hang-játszó-ház A Hang-Játszó-Ház a Making New Waves fesztivál kreatív zenei műhelyprogramja. Az idén 6 műhely kerül megszervezésre, melyek közül 4-re várjuk az érdeklődők jelentkezését.
STEIM műhelyek A STEIM Alapítvány elektronikus zenei vezérlőivel két műhelyen lehet megismerkedni. Az Ensemble workshop elsősorban iskolás korú gyerekeknek, a LiSa/Oik műhely pedig az élő elektronika zene felhasználásai iránt érdeklődőknke szól.
”Ensemble” Workshop vezeti: Michel Waiswisz Az Ensemble gyerekeknek szóló workshop. Egyszerű érzékelők használatával foglalkozik elektronikus zenei darabok lejátszásához. Az Ensemble egy bőröndnyi hang és ruha. Minden ruhadarab egy egyszerű érzékelő, amely megváltoztat egy hangzást. Az érzékelő egy öltözékbe van ágyazva, és minden beállításnak megvan a saját lehetősége a mozdulatra és vezérlésre. Egy kalap elhelyezkedése, a ruha fodra, egy hölgy táskájának színe Az Ensemble egy gyakorlat, hogy hallgassunk, és feltaláljuk magunkat egy komplex hangzásmezőben. Ez egymás hallgatásának gyakorlata, amikor együtt játszunk. Az Ensemble egy élő hangalkotás, melynek előadásához szükséges zenekart azok alkotják, akik felöltöznek bele. A műhelyre 5-10 éves gyerekeket várnak.
LiSa/OIK Vezeti: Daniel Schorno A LiSa (Live Sampling) a STEIM által kifejlesztett szoftver, amely élő hangok felvételét , átalakítását, és ezen műveleteknek elektronikus érzékelőkkel történő vezérlését teszi lehetővé. Számos zenész, hangművész használja a színpadon, Magyarországon pl. Kafee Mathews hegedűművészt láthattuk, amint hegedűhangjait varázsolta el LiSa segítségével pár éve a Műcsarnokban. A műhelyen a szoftver fejlesztői a gyakorlatban fogják demonstrálni, hogyan lehet a program segítségével zenélni. A LiSa szoftvert a turnézó művészek elsősorban laptopokon használják. Az egyre terjedő laptop kultúra inspirálta az OIK projekt létrejöttét, amely egyszerű, olcsó játékvezérlők (pl. joystick, stb.) átalakításával kínál kifinomult és érzékeny gesztus-vezérlőket a laptop-játékosok számára. Az OIK projekt végső célja, hogy ellássa a zenészeket információkkal, hogyan tudnak saját maguk olcsón, egyszerűen személyes gesztus-vezérlőket készíteni. A műhelyre olyan résztvevőket várnak, akik minimális elektronikus zenei ismeretekkel rendelkeznek.
CrackleBox műhely Vezeti: Michel Waiswisz A CrackleBox ill. recsegő doboz volt valószínűleg a világ első elemes analóg szintetizátora, melyet Michel Waiswisz a 70-es évek közepén fejlesztett ki. Mára a CrackleBox a hibásan működő áramkör archetípusává vált: érintsd meg és recsegj! Az eredeti recsegő dobozok jelenleg nagy kincsnek számítanak a gyűjtők körében, de sokan még ma is használják őket koncerteken. A műhelyen bárki megtanulhatja, hogyan építhetünk recsegő dobozt. Csak hoznia kell valamilyen egyszerű, elemes, saját hangszóróval ellátott, kicsi elektronikus hangkeltő eszközt (pl. tranzisztoros rádió, kis kazettás magnó, stb.). A workshop folyamatos, a végén a résztvevők saját darabot kreálnak megépített hangszereik segítségével, melyet a fesztivál műhelyzáró koncertjén előadnak. A workshopot mindenkinek ajánlják, akit érdekelnek az elektronikus hangzások.
A STEIM programok támogatói: STEIM, Gaudeamus Foundation, Mondriaan Foundation, Holland Királyság Nagykövetsége
Új Zeneszínház műhely Vezeti: Daniel Ott svájci A négy napos workshop alatt a csoport kortárs zeneszínházi darabokat fog kidolgozni, előadni és komponálni. Daniel Ott bevezetőjében be fogja mutatni John Cage, Dieter Schnebel, Gorge Maciunas, Alison Knowles és George Brecht egy-egy darabját, ami után a résztvevők együtt választják ki, mivel szeretnének foglalkozni. A következő részben saját zenei és színházi akciók gyakorlati, azonnali komponálása (nem teszünk éles különbséget a zene és a színház között) és saját rövid darabok kidolgozása következik.
A workshop utolsó napján, a fesztivál zárókoncertjén bemutatásra kerül néhány eredmény: saját darabok és példák a kortárs zene-színház repertoárjából. Daniel Ott színész, zongoraművész és zeneszerző, a berlini Hochschule der Künste experimentális zene tanára, és alapítója a Erstes und Einziges Wetterwendisches Wandertheater nevű zeneszínházi csoportnak. A műhely célközönsége zeneszerzők, zenészek, énekesek, színészek, rendezők, vizuális művészek. Támogató: Pro Helvetia, Goethe Institut
Szabad Hangok műhely A Szabad hangok énekegyüttes és elektronikával dolgozó zeneszerzők műhelye. A Szabad hangok énekegyüttes tavaly alakult Antal Laura vezetésével. Megalakulásukban és névválasztásukban nagy szerepe volt a tavalyi - vokális zenével foglalkozó - Making New Waves fesztiválnak. A SingCircle együttes koncertje és vezetőjük, Gregory Rose előadása inspirálta a magyar kórus vezetőjét, hogy kortárs zene és ritkán énekelt darabok előadására új együttest hozzon létre. Májusi Műcsarnok-béli sikeres bemutatkozásuk után emlékezetes koncertet adtak az Őszi Fesztiválon. A műhelyen az együttes a Making New Waves fesztivál felkérésére írott -énekhangot, elektronikát és videovezérlést - tartalmazó, új darabokon dolgozik, melyeket a fesztivál zárókoncertjén fog bemutatni.
KépesHang - audiovizuális műhely Műhelyvezetők: Stewart Collinson (GB) - filmművész Peter Cusack (GB) - zeneszerző A műhely résztvevői Stewart Collinson filmművész és Simon Vincent zeneszerző irányításával audiovizuális installációt készítenek. Az installáció alapanyagainak előállításához ötvözik az egyszerű, mindennapi (low-tech) tárgyak képeit-hangjait, és a digitális (hi-tech) technikai legmodernebb számítógépes módszereit. A ceruzarajzokról, egyszerű objektumokról, az utca embereiről készült fotók, videók, valamint a környezetünk hangzásait rögzítő hangfelvételek a számítógépben közös platformra kerülnek. Hogy mi jön létre találkozásukból, a fesztivál műhelyzáró koncertjén kiderül. A műhely résztvevői kreatív módon ismerkedhetnek a digitális kép- animáció- video- és hangszerkesztés alapjaival. Középiskolás fiatalok jelentkezését várjuk.
Stewart Collinson gyakorló filmművész. Tradícionális és innovatív technológiákat ötvöz annak érdekében, hogy ún. szemzenét (eyemusic) kreáljon. Számára az időt strukturáló narratívát a zenei modell helyettesíti, mely képileg fények, árnyak, színek, mozgások és ritmusok alakjában jelenik meg. Peter Cusack játszik gitáron, buzukin és elektronikus hangszereken, és olyan zenész, akit régóta elbűvöl az állatvilág és a környezeti hangok. Darabjaiban gyakran vizsgálja a zenei absztrakció és a felismerhető hangok interakcióját. Nagyon aktív az elektroakusztikus és az improvizált zene területén, gyakran játszik turnékon, és szerepel rádióadásokban. Sokszor működik együtt más társművészekkel, főleg a film, videó és installáció területén. Támogató: British Council
A MŰHELYEKRE JELENTKEZNI LEHET A workshop@hcmf.hu E-MAIL CÍMEN, ILLETVE A 06-20- 347 0716 TELEFONSZÁMON!
III. Előadás Jelen idejű kép- és hangvezérlés - Szigetvári Andrea előadása (Helyszín: Trafó - DINAMO)
Az együttes képi és hangfolyamatok teljesen új értelmezését teszi lehetővé a jelenidejű vezérlés. Az előadás bevezetést nyújt a MAX/MSPJitter programnyelv használatába, mellyel egyéni programokat hozhatunk létre zene, hang, kép és videó irányítására. A program segítségével összekapcsolható a kép és a hang, a mozgókép zenévé, a zene mozgóképpé alakítható.
IV: Kerekasztalbeszélgetés Mit jelent az , hogy ÚJ zene? - kerekasztal-beszélgetés (Helyszín: Trafó - DINAMO)
Mit jelent az , hogy ÚJ zene? A Making New Waves fesztivál elnevezése (új hullámok keltése) provokálja, hogy mind a szervezők, mind az előadók, mind pedig a közönség elgondolkodjék azon, vajon mennyiben új az, ami a koncerteken elhangzik. A koncertek utáni vitákból, kritkiákból kiderül, hogy az új fogalma nagyon szubjektív, szinte egyénenként változik. A kerekasztal beszélgetésen széles körű, nyilvános vitára szeretnénk alkalmat teremteni arról, kinek mit jelent az új zene. A kerekasztal első felében a felkért résztvevők vitaindító bevezetést tartanak.
Résztvevők: Horváth Balázs - zeneszerző Jeney Zoltán - zeneszerző Korányi Tamás - zenekritikus Végső Zoltán - újságíró Tillmann J. A. - esztéta
Koncertműsor:
Február 5., csütörtök Nagyterem, 19.30: David Moss: A földönkívüliek Einsteinje - sci-fi zenei fantázia énekhagra, ütőhangszerekre, elektronikára, fényre és képekre Ea.: David Moss - ének, ütőhangszerek, elektronika Fred Pommerehn - fény, képek
Február 6., péntek Nagyterem, 19.30: GRM Experience - élő elektronikus koncert hangszórózenekarra Ea.: Christian Fennesz, Mika Vainio, Christian Zanési - elektronika
Nagyterem, 21.00: Michael Waiswisz (STEIM) - koncert MIDI vezérlőkre
Február 7., szombat Nagyterem, 19.30: Daniel Ott - zongora Morton Feldman: „For Bunita Marcus”
Nagyterem, 21.00: Agon Orchestra (CZ): Prága versus New York Petr Kofron - karmester
Műsor: Ivan Acher: Tance sv. Víta (2002) - kamaraegyüttesre és elektronikára Michael Gordon: Love Bead (1997) - kamaraegyüttesre és elektronikára Marko Ivanović: Des Wahnsinnigen Morgensuite (2003) - kamaraegyüttesre és elektronikára David Lang: Are You Experienced? (1989) - kamaraegyüttesre, narrátorra és elektronikára Michal Nejtek: Distress Sonata (2002) kamaraegyüttesre, videóra és elektronikára
Február 8., vasárnap Nagyterem, 18.00: Hang-Játszó-Ház - workshopzáró koncert Közreműködnek: Szabadhangok énekegyüttes Antal Laura vezényletével, Új Zeneszínház workshop és Daniel Ott STEIM workshop és Michael Waiswisz KépesHang workshop, Stewart Collinson és Simon Vincent HANG-JÁTSZÓ-HÁZ
Február 5-8.: Trafó Stúdió STEIM: LiSa/Oik workshop Február 6-8., 15.00-18.00 STEIM: Ensemble workshop Február 5., csütörtök, 11.00-12.00, 17.00-18.00 Február 6., péntek, 10.00-11.00, 12.00-13.00 STEIM: CracleBox műhely Február 5., csütörtök, 14.00-16.00 Február 7., szombat, 11.00-14.00 Február 8., vasárnap, 10.00-15.00, (18.00: zárókoncert) Daniel Ott workshop Február 5., csütörtök, 14.00-19.00 Február 6., péntek, 14.00-19.00 Február 7., szombat, 11.00-14.00, 15.30-18.00 Február 8., vasárnap, 11.00-15.00 (18.00: zárókoncert) KépesHang műhely Február 5., csütörtök, 9.30-12.30, 15.00-18.00 Február 6., péntek, 9.30-12.30, 14.00-17.00 Február 7., szombat, 9.30-12.30, 14.00-17.00 Február 8., vasárnap, 10.00-14.00, 17.00- 18.00 (18.00: zárókoncert) Szabad hangok műhely Február 8., vasárnap, 10-15h nyitott próba / Trafó Nagyterem
Kapcsolódó programok:
Február 5-8. 18.00-tól Trafó Stúdió Touch kiállítás
Február 6. 17.30-19.00 Trafó - DINAMO Jelen idejű kép- és hangvezérlés - Szigetvári Andrea előadása
Február 7. 17.30-19.00 Trafó - DINAMO Mit jelent az , hogy ÚJ zene? - kerekasztal beszélgetés