hosting: Hunet
r39
  cikkekfotók        
kultúra [előadás]  2014. október 14. kedd   13:48
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Elemek Vol 1. – Tér: A reneszánsz dolby sorround
2014. október 18., 19.30h, Bálna

  A Budapest Sound Collective Elemek című programsorozatának középpontjában a hang fizikai tulajdonságai – mint például a hangerő, a hangszín – állnak. Az első koncert a hang és tér kapcsolatát járja körül: miként befolyásolja a hangot az azt körülvevő térbeli környezet, illetve miként hoz létre a hang változatos térillúziókat? A közönség aktív szereplője lesz a reneszánsztól a kortárs művekig a hang élményének.
  
  A Listening Eyes – Enter the sound, hear the space, avagy Lépj be a hangba, halld a teret a Prague Modern díjnyertes installációja, mely interaktívan vonja be a hallgatót a zenébe már a koncert kezdetekor.
  
  Az Elemek zenei világának terébe az est alkotói vetített vizuális élményvilágot is bevonnak. Ahogy a zene térbelisége különböző élményeket kínál, kivetítőkön a malmöi erdő mélyére kirándul a közönség. A videoinstalláció egy 25 évvel ezelőtt telepített skandináv erdőt mutat be, melyet egy tájépítész 50 méterenként más és más fákkal ültettetett be. A zene mélységével, térélményével együtt egy erdő perspektívája is feltárul.
  
  Az európai reneszánsz utolsó évtizedeiben megnőtt az igény az épített tér zenei reprezentációja iránt.
  
  A pompás templombelsők architektonikáját akusztikailag is érzékelhetővé kívánták tenni, ezért a jelentősebb ünnepek alkalmával az énekeseket és a hangszereseket a templom különböző pontjain helyezték el. Velencében, a Szent Márk székesegyházban az egymással szemben lévő karzatok merész zenei „térkísérletekre” is lehetőséget biztosítottak. Itt az egymással szemben álló erkélyeken már 1490-től kezdve két orgona is volt, s a leírások szerint már az 1550-es évektől kezdve felváltva játszottak itt az orgonisták. Bár nem csak Velencében virágzott az osztott kórusok (coro spezzato) előadói gyakorlata, a stílus mégis velenceiként vonult be a zenetörténetbe.
  
  Más értelemben, de Galina Usztvolszkaja (1919-2006) zongorára és csellóra írt darabja is a zenei tér kitágítására törekszik. Ez az 1959-ben befejezett mű a hangtér és a két hangszer játéklehetőségeinek határát feszegeti. Dukay Barnabás zenéjének időkezelése arra ösztönzi a hallgatót, hogy felülvizsgálja a zenei idő determinálhatóságával kapcsolatos elképzeléseit. Egy-egy Dukay-műnek, a szó hagyományos értelmében nincs is strukturált időszerűsége, ugyanakkor vitathatatlanul karakteres teret hoz létre. Fittler Katalin szerint „új dimenziók közt találja magát a hallgató. Mintha megszűnt volna a hagyományos értelemben vett, de bizonyos szempontból még a XX. században is érvényes zenei tér és idő”.
  
  Tizenhárom, virtuóz hangszeres szólistára írta Ligeti György a Kamarakoncertet. Az 1970-ben bemutatott darabban a kisebb hangszercsoportok felváltva játszanak, Ligeti újszerűen használja a késő reneszánsz coro spezzato elvét. Az 1570-es években írta Thomas Tallis „Spem in alium nunquam habui” kezdetű motettáját. A megdöbbentő szólamszám (negyven!) nem a kompozíció polifonikus-kontrapunktikus nagyságrendjét jelzi, Tallis egészen biztosan a mű térbeli dimenzióinak kitágítását célozta meg.
  
  Műsor:
  Listening Eyes – zenei installáció
  Giovanni GABRIELI: Pian´ e Forte – szonáta
  Galina USZTVOLSZKAJA: Grand Duett
  DUKAY Barnabás: …mint sziklák között a szél
  LIGETI György: Kamarakoncert
  I. Corrente (Flissend)
  II. Calmo, sostenuto
  III. Movimento preciso e meccanico
  IV. Presto
  TALLIS: Spem in alium nunquam habui – motetta
  
  Közreműködik:
  CSALOG Gábor – zongora,
  VARGA István – cselló
  Budapest Sound Collective
  Prague Modern (művészeti vezető: David DANEL)
  Vizuális performansz: Szalai Dániel
  A Listening Eyes kreatív koncepciója: Katerina VINCOUROVÁ
  A Listening Eyes zeneszerzője: Miroslav SRNKA
  Vezényel és művészeti vezető: DUBÓCZKY Gergely



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Cseh Tamás és Bereményi Géza munkásságát felölelő zenés esttel készül a Thália Színház – Érkezik a Fehér Babák!
A Mellékhatás című kortárs angol dráma decembertől a Centrál Színházban
A szép rettenete: Jovián György kiállítása
Kinetikus szobrokkal elmesélt XXI. századi problémák
A zene éjszakája!
Magyar és nemzetközi sztárok közösen lépnek színpadra az ötödik Bartók Tavaszon
Kecskeméten mutatkoznak be az Európai Zenekari Akadémia növendékei
A kor falán
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 frontside    tim ries    másnaposok    tnt    architect    run for power    gorgoroth    bérczesi    suszter    novelists    reese witherspoon    mobilmánia    satelles    cocorosie    rock of ages    koós réka    futurspektiv2    bryan singer    tintin kalandjai    simai kristóf    kovary    millennium-trilógia    extrema    cd pince    babymetal  

r48
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!