szerző: PjotrThe Coup (USA), Dokkerman & The Turkeying Fellaz 2014. május 22., csütörtök 20h, A38
Ez minden túlzás nélkül poptörténeti pillanat lesz: a világ egyik legjobb hiphopzenekara, a kevesek által ismert, de a műfajra óriási hatást gyakorló The Coup első magyarországi koncertjét adja az A38 Hajón. Üde funkok, sodró groove-ok, zseniális szövegek, és a politikailag leginkább elkötelezett frontember, aki valaha megfordult a hajón. A nyugati part legzseniálisabb mikrofonfrizura-barkó összeállításának büszke tulajdonosa, Boots Riley, akinek baráti-zenésztársi köre Tupac Shakurtól Tom Morellón át az Atari Teenage Riotos Alec Empire-ig húzódik. Ha táncolnál végkimerülésig a Kommunista kiáltvány oldschool Funky Town-verziójára, ha hallani akarod, milyen, amikor a Sex Machine találkozik A tőkével, akkor a Coup koncertje kihagyhatatlan!
The Coup – ez a két szó a hiphop-szakértők szemében egyet jelent a kilencvenes évek legzseniálisabb, bár kereskedelmileg kevésbé sikeres, de elképesztő hatású és fantasztikusan változatos lemezeivel, a csodás oldszkúl funk hangmintákkal, a vad grúvokkal és a marón gunyoros, eszméletlenül szellemes, társadalmilag rendkívül elkötelezett szövegekkel. És természetesen a zenekaralapító Boots Riley-val, aki jóformán egymaga tolja a Coup néha sajnos el-elakadó szekerét immár húsz éve.
Riley – bár Chicagóban született és egy ideig családjával Detroitban élt – a kaliforniai Oaklandben nőtt fel, itt ragadt rá a fekete emberjogi mozgalom radikális szárnyának ideológiája, és itt spannolt le a későbbi Thug Life tagjaival, köztük Tupac Shakurral. Riley messze a legintellektuálisabb volt közöttük, nem ragadta magával a G-funkos menőzés, mindig is megmarad a nagyon vicces és kegyetlenül kritikus politikai rapnél. Valami hasonlót művelt, amit pár évvel azelőtt New York-ban a Public Enemy kezdett el, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy a Coup számai nem a szikár, lecsupaszított ritmikára, hanem a 70-es évek nagyzenekaros funkjának gazdag hangszerelésére és húzós groove-jaira épültek, és eszméletlenül táncolhatók voltak.
Tulajdonképpen érthetetlen, hogy a Coupból miért nem lett gigantikus világsiker. Valószínűleg azért, mert a rádiók visszariadtak attól, hogy a dance chartokat olyan számokkal rakják tele, amiknek a szövege „egy ügyvezető kinyírásának ötmillió módját” ecsetelte. És hát az sem segített, hogy Riley nem kímélte az „elnyomó rezsimbe” szerinte túlságosan is beilleszkedő Jessie Jacksont.
A sors iróniája, hogy a Coupnak az országos ismertséget nem zseniális számai vagy provokatív szövegei hozták meg, hanem egy nem tervezett botrány: 2001 júniusában ugyanis olyan lemezborítót terveztettek, amin Riley, állandó zenekari társával, a szkreccsmester-vokalista Pam The Funkstresszel éppen felrobbantja a World Trade Centert. Szeptember 11. után aztán a média felkapta a még meg sem jelent lemezt, pontosabban annak borítóját, és az országos sokk, gyász és felháborodás közepén a kiadó elcsúsztatta a lemezmegjelenést és természetesen újraterveztette a Party Music (azaz Bulizene, de éppígy érthető Pártzenének is) borítóját. Bár a Coup némi hadakozás után visszavonulót fújt és elnézést kért, Rileyra azért rászállt az FBI. Később ezt meg is énekelte legutóbbi lemezén: „Mondjátok meg a nemzetbiztonságnak, hogy én vagyok a bomba!”
Am a poilitikai viharok mit sem változattak azon, hogy a Coup lényegében összes lemezét euforikus fogadtatásban részesítette a szak- (értsd: zenei, és nem politikai) sajtó. Az első albumtól, a Kill My Landlordtól a tavalyelőtti konceptlemezig, a Sorry to Bother You-ig csak úgy röpködtek „az év albuma”, a „tökéletes”, „zseniális”, „rendkívüli” és egyéb jelzők. És valóban: a Coup minden egyes albuma tökéletes tánclemez, félelmetes tudatossággal, humorral, eleganciával és változatosággal megszerkesztve, ugyanakkor mindegyik egy-egy harsány kiáltvány az igazságtalanság, a kapitalizmus és a bürokrácia ellen. A Stereogum nemes egyszerűséggel „nemzeti kincsnek” nevezte Boots Rileyt, a Pitchfork szerint pedig a Coup lemezei tökéletesen igazolják, hogy „a forradalom csípőből jön”, mármint a csípőrázásból.
A tökéletes funk-hiphop lemezek mellett Boots Rileynek még igazán remek, és természetesen nem politikamentes mellékprojektekre is jutott ideje. A Rage Against The Machine – szintén híresen balos – Tom Morellójával például létrehozta a Street Sweeper Social Club nevú power funk együttest, dolgozott együtt a Primus-agytröszt Les Claypoollal, 9/11 tizedik évfordulóján énekelt a New York-i anarchista punkbrigád, a Star Fucking Hipsters félreérthetetlen, 9/11 ´til Infinity című számában, emellett részt vett az Occupyban, aminek eredményeként közös, a mozgalmat támogató számot írt az Atari Teenage Riottal.
Boots Riley megállíthatatlan. Zseniális lemezeket megjelentető, zseniális koncerteket adó zenekarának élén először jön Budapestre, hogy megrengesse – ha nem is a világot, de legalább az A38 Hajót, és bebizonyítsa, hogy a forradalom valóban a csípőrázással kedődik.
A zenekar tagjai
Boots Riley: rap, ének
Silk-E: ének
LJ: billentyűsök
B´nai Rebelfront: gitár
Pam The Funkstress: lemezjátszók
JJ Jungle: basszusgitár
Hassan Hurd: dob
Lemezek
Kill My Landlord, 1993
Geocide & Juice, 1994
Steal This Album, 1998
Party Music, 2001
Pick a Bigger Weapon, 2006
Sorry to Bother You, 2012
Az előzenekar, a Dokkerman and the Turkeying Fellaz egy deep funk revival zenekar. Számaikban az itthon már csak DJ-k által pörgetett koszos ritmusokat hasznosítják újra, és lehelnek életet a régi funk, afrobeat és trash/garage beat ütemekbe. Recsegős gitár, szakadt orgona, egymondatos szövegek. Táncolni kötelező!
Tagok
The Flame: MC
Michelberger Tamás: billentyűsök
Sághy Bálint: gitár
Nagy Illés: ütősök, MC
El Balogh Krisztián: ütősök
Jenei Miklós: basszusgitár
Lior Paz: szaxofon
Songoro Fatime: szaxofon
Tóth Bence: trombita
Zimon Péter: dob
Belépő: 3000 Ft, elővételben: 2500 Ft. Jegyek elővételben vásárolhatók az A38 Hajó honlapján (www.a38.hu), illetve személyesen az A38 Hajón.