szerző: Pjotr”Rejtőzködő” német világsztárral ünneplik Kurtágot a Müpában 2014. február 21. MÜPA
Rendhagyó összeállítású kamaratrióra írt repertoár, klasszikusokat a modernnel ötvöző program, tisztelgés egy magyar zeneszerzőóriás előtt, és nem utolsósorban egy „rejtőzködő” német világsztár budapesti fellépése – mindezt egyszerre nyújtja Várjon Dénes zongoraművész, Tabea Zimmermann brácsista és Jörg Widmann klarinétos február 21-i koncertje a Művészetek Palotájában.
A kamarazenét méltán nevezik a legkifinomultabb, legnagyobb zenei tudást igénylő műfajnak. A kevés hangszer jelenléte szinte szólistai felelősséget és odafigyelést igényel minden egyes muzsikustól, és a zenészeknek pillanatról pillanatra kellő érzékenységgel kell reagálniuk egymás legfinomabb rezdüléseire. Ezt a művészetet kimagasló szinten űzni csak a leggyakorlottabbak képesek, és a kamarazene csillagos órái azok, amelyekben külön utakon járó nagy művészek találkoznak a pódiumon közös muzsikálásra. Ez a koncert ilyennek ígérkezik.
Tabea Zimmermann egyszerűen szólva a világ egyik legjobb brácsása, kamarazenészként etalon értékű felvételek közreműködője. A hegedű „maszkulin” nagytestvérének megszólaltatói mindig is zenetörténet szerény, „rejtőzködő” sztárjai közé tartoztak – elég csak arra gondolni, Lionel Tertis és William Primrose számára a 20. század legnagyobb zeneszerzői dedikáltak műveket, és bár tehetségük és tudásuk érdemelten predesztinálta volna őket erre, ismertségük a mai napig eltörpül hegedűs kollégáik hírneve mellett. Az est német mélyhegedűse szorgalom és tudás tekintetében méltán hasonlítható a neves elődeihez, ugyanis a művésznő Végh Sándornál mélyítette el tudását a salzburgi Mozarteumban, a nyolcvanas évek elején pedig sorban kiérdemelte több rangos európai zenei verseny – Genf, Budapest, Párizs – díját is. Utóbbi megmérettetéssel kapcsolatban érdekesség, hogy Zimmermann a mai napig az ott elnyert, Étienne Vatelot által 1980-ban készített hangszeren játszik koncertjein és turnéin szerte a nagyvilágban. A művésznő érdeklődési köre kivételesen széles: kortárs zeneszerzők sora írt neki darabot Ligeti Györgytől Wolfgang Rihmig, de a klasszikus repertoárban is otthon érzi magát. Kamarazenei sikereit jelentős részben az Arcanto Quartet tagjaként érte el, játékát közel félszáz lemez dokumentálja – nem kizárólag kamaraműfajban –, ezeken többek között Gidon Kremer, Heinz Holliger, Schiff András, Zubin Mehta és Mischa Maisky partnereként hallható.
Jörg Widmann klarinétos szintén hangszerének egyik legjobbja, ugyanakkor aktív és termékeny zeneszerző is, s e minőségében kapta meg az Ernst von Siemens-díj fiataloknak szóló elismerését. Várjon Dénes a nagy múltú magyar kamarazenei hagyomány elkötelezett ápolójaként fontos szerepet játszik abban, hogy a műfaj ma is hangsúlyosan jelen van a hazai zenei életben. A zongorista szinte már második otthonaként tér vissza a Művészetek Palotája színpadára – legutóbbi játékát alig pár héttel ezelőtt tapsviharral fogadta a Bach-maraton közönsége –, de e mellett munkakapcsolata szoros és rendszeres Nyugat-Európa jelentős fesztiváljaival, egy-egy kiemelkedő muzsikusával.
Valójában Schumann–Kurtág-estet hallhatunk február 21-én – a magyar zeneszerzőt köszöntve nyolcvannyolcadik születésnapja alkalmából –, melyet Mozart tekézés közben írt triója (innen a Kegelstatt, azaz tekepálya elnevezés), valamint Widmann 1993-ban keletkezett, mára repertoárdarabbá nemesült kompozíciója színesít. Az érdekesség és a közös pont a műsor gerincét alkotó művek között a szokatlan hangszer-összeállítás. Mozart előtt senki nem írt kamaraművet a klarinét-zongora-brácsa hármasra, igaz, akkoriban a klarinét még új találmánynak számított. Robert Schumann szintén ezt az összeállítást választotta, ahogyan Schumann előtt tisztelgő opusában Kurtág György is.
2014. február 21. 19:30
Kamarakincsek – Várjon Dénes, Tabea Zimmermann és Jörg Widmann estje
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Mozart: Esz-dúr (”Kegelstatt”) trió zongorára, klarinétra és brácsára, K. 498
Schumann: Fantáziadarabok klarinétra és zongorára, op. 73
Kurtág: Hommage à R. Sch. brácsára, klarinétra és zongorára, op. 15d
Widmann: Fantázia szólóklarinétra
Schumann: Meseképek - négy darab brácsára és zongorára, op. 113
Kurtág: Prelúdium és korál szólózongorára (a Játékok sorozatból)
Kurtág: Antifóna fisz-ben szólózongorára (a Játékok sorozatból)
Kurtág: 3 in memoriam szólózongorára (a Játékok sorozatból)
Schumann: Tündérmesék - négy darab brácsára, klarinétra és zongorára, op. 132