szerző: morzsaThe Flower Kings Budapesten 2003 október 24, péntek 20 óra, Megapub
„A progresszív rock svédországi uralkodói”
”Yes az új évezredre”
”A Yes és a Genesis, a Weather Report és Fish perverz orgiájából született szerelemgyerek!”
Mindhárom idézet a szaksajtóból származik, de a svéd The Flower Kings zenéjét és hangzását, hihetetlen sokszínűsége miatt, egyszerűen nem lehet pontosabban körülírni, meghatározni. „Számomra nem fontos, hogyan nevezed a zenénket mondja Roine Stolt gitáros / énekes, a csapat szellemi vezetője Ha prog rocknak, ám legyen. Ha heavy rocknak, az is O.K. Ha pedig úgy vélik az emberek, hogy ez valami egészen más, akkor is rendben van. Amíg élvezik a muzsikát.”
A The Flower Kings igen jó eséllyel indulna a „progresszív zenei színtér legambiciózusabb, ugyanakkor legsokoldalúbb zenekara” címért, ha valóban létezne ilyen titulus. 1995-ben megjelent bemutatkozó albumuk, a „Back In The World Of Adventures” óta a Virágkirályok szinte minden évben jelentkeznek új anyaggal, melyek között nem ritka a dupla CD sem. Legutóbbi kiadványuk, az „Unfold The Future” 2002 őszén látott napvilágot. Ezen az albumon minden addiginál kalandosabb, több mint 140 perces felfedezőútra invitálják a hallgatót a progresszív rock, a hard rock, a blues, a jazz és a latin zenék, ritmusok világába. „Alkotásmódunk egyik jellegzetessége a zenénk határainak kiterjesztése mind időben, mind stílusban. Így akarjuk feltérképezni, hová tudjuk továbbfejleszteni a témákat és a számszerkezeteket magyarázza Roine Stolt Szeretjük, hogy olyan sok apró alkotóelemből épülnek fel a dalaink, és reméljük, hogy a rajongóinknak is tetszik ez.”
Az együttes 1993 végén alakult, nevét Roine Stolt szólólemeze után kapta. Stolt társai Tomas Bodin (billentyűs hangszerek), Jaime Salazar (dob), Michael Stolt (basszusgitár) és Hasse Bruniusson (ütőhangszerek) lettek. Első albumukat saját kiadójukon, a Foxtroton keresztül jelentették meg 1995-ben, és komoly sikert arattak vele. Ennek hatására a második korongig, a „Retropolisig” mindössze hat hónapnak kellett eltelnie.
A „Retropolis” sikerén felbuzdulva 1997 elején felettébb nagyartörő vállalkozásba fogott a csapat a „Stardust We Are” dupla labum képében. Ekkor csatlakozott az együtteshez teljes jogú tagként Hasse Fröberg énekes / gitáros. Az anyag váratlan sikere hozta magával a The Flower Kings első külföldi fellépéseit, ekkor játszottak a Progfest elnevezésű nemzetközi fesztiválon is Los Angelesben. Az egymást érő sikeres fellépéseket az „Alive On Planet Earth” című koncertalbum is dokumentálja, amelyet amerikai kanadai és japán bulik felvételeiből állítottak össze. 1998-ban „Roine Stolt” instrumentális szólólemezzel (Hydrophonia) jelentkezett.
1999-ben új stúdióanyag született a The Flower Kingstől, méghozzá ismét dupla CD formájában (Flower Power). Ezen hallható a prog rock történelem talán leghosszabb szerzeménye, a 60 perces „Garden Of Dreams” (egy 18 tételből álló szvit), amely azóta is a zenekar koncertjeinek csúcspontja, ráadásul mindig másképp hangzik el: számos részét módosítva játssza vagy kihagyja a csapat, miközben új elemekkel is bővülhet. Ezért is lehetséges, hogy a The Flower Kings soha nem ad két egyforma koncertet, még akkor is, ha a műsor változatlan marad.
Az örökké kreatív Stolt továbbra sem engedélyezett pihenőt magának. A Spock´s Beard, a Dream Theater és a Marillion egyes tagjaival együtt részt vett a TransAtlantic projektben, majd megszületett a „Space Revolver” lemez. Még 2000-ben új basszusgitárost avatott a zenekar Jonas Reingold, akinek metal és jazz alapú játéka megahtározó részévé vált a megújult The Flower Kings-hangzásnak. A többfordulós Európa-turné és egy rövidebb dél-amerikai kiruccanás után került sor a „The Rainmaker” album felvételeire, majd kilépett Jaime Salazar dobos. Közvetlenül a korong megjelenése előtt hozta nyilvánosságra a zenekar, hogy Jaime a jövőben más projektekben kíván részt venni, és baráti búcsút vesz régi társaitól. Helyére a 24 éves magyar jazzdobos Csörsz Zoltán érkezett, és a váltás új szintre emelte a banda élő megszólalását.
2002 novemberében újabb dupla CD-vel „Unfold The Future” rukkolt elő a társaság, és sor került egy rövid Európa-turnéra is. Az anyagon jazz-fúziós elemek is gazdagítják a banda hangzását, és az eddigi legátgondoltabb, legkidolgozottabb The Flower Kings-alkotás egyöntetű világsikert aratott a progresszív zene rajongóinak táborában. Ilyen zenéhez nyilvánvalóan csakis szenvedélyes, gondolatgazdag, szövegek társulatnak. Nem konceptanyagról van szó, a számokat mégis összefűzi bizonyos szövegi koncepció. Stolt szavaival: „A dalok arról a bonyolult folyamatról szólnak, amelynek során az ember megtalálja önmagát és lelki egyensúlyát a hangos média világában. Erre a totális híráradatra gondolok itt na meg a nyomtatott sajtóban, a TV-ben, videón, DVD-n, és az Interneten látható reklámokra és hirdetésekre. A lényeg az, amit az ember kihoz magának mindebből anélkül, hogy elhagyná magát. Úgy gondolom, Walt Disney-t, Gandhit, Einsteint, Steven Spielberget, a Lennon / McCartney szerzőpárost, sőt Henry Fordot is egy hatalmas ábrándkép vezérelte és ezek az emberek gondolatban ki is tervelték a jövőjüket.” Ez tehát a The Flower Kings alapgondolata a Unfold The Future albumon: szabad utat engedni a kreativitásnak az új kifejezésmódok kereséséhez.
Maga Roine Stolt így vall az albumról: „Ha össze kellene hasonlítanunk az új dalokat a 70-es évek legjelentősebb prog rock albumaival, akkor én azt mondanám, hogy az anyag inkább rokonítható olyan munkákkal, mint a Brain Salad Surgery (Emerson, Lake and Palmer), a Relayer (Yes), a Hymn Of The Seventh Galaxy (Chick Corea), a Tales From Topographic Oceans (Yes) és a Larks Tongues In Aspic (King Crimson), mint a Selling England by the Pounddal (Genesis), a The Yes Albummal vagy a Dark Side Of The Moonnal (Pink Floyd).” Az „Unfold The Future” központi tételei a 30 perces nyitószám, a The Truth Will Set You Free, a spanyolos / latin-amerikai ízekkel fűszerezett „Silent Inferno” és a 25 perces lemezzáró Devil´s Playground, amelynek csúcspontja az Ulf Wallander által előadott szaxofonszóló. Rajta kívül olyan vendégzenészek is játszottak az albumon, mint Hasse Bruniusson ütős vagy Daniel Gildenlöw, a szintén svéd és szintén progresszív Pain Of Salvation gitáros-énekese (itt háttérénekesként szerepelt), aki a The Flower Kings 2003 őszi Európa-turnéján is elkíséri a csapatot, mint kiegészítő tag.