előzetes [koncert] 2013. április 4. csütörtök 04:11
nincsen hozzászólás
szerző: PjotrAmanda Palmer & The Grand Theft Orchestra (USA) - Theatre Is Evil európai turné 2013. november 10., vasárnap 20h, A38 Hajó – Petőfi híd budai hídfő
Amanda Palmer, vagy ahogy magát előszeretettel hívja, „a kibaszott Amanda Palmer”, a Dresden Dolls egykori énekesnője, a szókimondó, orfeum- és varietémániás anti-popdíva új albumának európai turnéját idén tavasszal törölte ugyan, de már akkor megígérte, hogy az elmaradt koncerteket hamarosan pótolja. Most itt a kárpótlás: a lemezbemtató turné némi késéssel, 2013 őszén Európába ér, és enek során a művésznő Budapestet is útba ejti. A tavaly szeptemberben megjelent, és mindenki által az egekbe dicsért Theatre Is Evil című lemezt saját zenekara, a Grand Theft Orchestra élén mutatja be az A38 Hajón.
Amanda Palmert sokan istenítik, és legalább annyian kritizálják. Az tény, hogy a beskatulyázhatatlan, egyszerre férifirém-biszex-feminista és érzékeny-sérülékeny-szűzies „díva” a női szerepek összes lehetséges variációját végigjátszotta már karrierje során, meglehetősen szélsőséges reakciókat váltva ki. Volt a dús női fanszőrzet elismertetéséért küzdő emancipátor, Bertolt Brechtet és Kurt Weillt istenítő kabaréfőhős, megerőszakolt Oasis-rajongó, egymillió dollárt összegyűjtő, közben önkéntes zenészeit kizsákmányoló, számító némber, rocksztár, popcsaj, odaadó feleség, meg még ki tudja, mi minden... De az biztos, hogy a legjobban mégis csak egy szál melltartóban érzi jól magát egy zongora mögött, egy fülledt hangulatú klubkoncerten, egy teljesen őrült zenekar kíséretében.
A harmincnyolc éves énekes-dalszerző-ukulelés-performer pályáját kísérleti színházakban és performance-okban kezdte. Sokáig ő volt például Cambridge jellegzetes élő köztéri szobra, „A nyolc láb magas ara”, aztán 2000-ban találkozott Brian Viglione dobossal, akivel megalapította a kétezres évek legfontosabb art-pop-varieté duóját (ők „brechti punk-kabarénak” nevezték stílusukat), a Dresden Dollst.
A duó meglehetős sikereket aratott és már-már kultikus státuszt vívott ki magának a bostoni, New York-i, észak-amerikai értelmiségi körökben, olyannyira, hogy például Nine Inch Nails előzenekar is volt Reznorék 2005-ös turnéján. Aztán a Dresden Dolls három sorlemez és rengeteg zseniális fellépés után feloszlott, Amanda Palmer pedig szólókarrierbe kezdett – nem is akármilyenbe.
A netes közösségépítés technikáit zseniálisan alkalmazó Palmer (szigorúan saját maga által írt, nagyon személyes és végtelenül szórakoztató hírleveleinek rendszeresen ismétlődő megszólítása - „Hola comrades!” - már-már szállóigévé vált) körül elég gyorsan kisebbfajta kultusz alakult ki, és az énekesnő ragyogóan használta ki ezt a kultuszt. Sokat emlegetett példa, hogy a most bemutatandó Theatre Is Evil lemez felvételeinek költségeire a Kickstarter nevű „adománygyűjtő” weboldalon szedte össze a pénzt – pár hét alatt nem kevesebb, mint 1,2 millió dollárt, ami még a sokat látott producer-rókákat is sokkolta... Nem véletlen, hogy amikor a lemez turnéjára zenész-önkénteseket keresett (akiknek „sörért, pólóért és ölelésért” kellett volna koncertezniük az adományokból immár milliomos művésznővel), Steve Albini nemes egyszerűséggel leidiótázta. A kísérlet mindenesetre többek szerint alapjaiban változtatta meg a kortárs zenefinanszírozás módszereit, és Amanda Palmernek a projektet ismertető előadása hetek alatt a legnépszerűbb videó lett az ismert prezentáció-portálon, a TED-en, millós nézettséget elérve.
Persze a kultusz nem egyszerűen annak köszönhető, hogy Palmer ügyesen kezeli a Facebookot. Mindegyik lemeze meglepetésekkel teli, teljesen kiszámíthatatlan, gazdagon burjánzó, páratlanul változatos munka, amelyeken – különösen a Theatre Is Evilen – nagyszerűen megfér egymás mellett szégyentelen Alphaville-es szintipop és Kurt Weill-es társadalomkritikai kuplé, rock-and-roll himnusz és szívhez szóló zongoraballada. Giccs, színjáték, kabaré és szentimentalizmus keveredik Palmer lemezein és koncertjein, zseniális arányérzékkel adagolva.
Korunk egyik igazán különleges, autonóm, öntörvényű és sokoldalú művésze lép fel tehát az A38 Hajón, 2013. november 10-én.
A zenekar tagjai:
Amanda Palmer: ének, billentyűsök
Chad Raines: gitár
Jherek Bischoff: basszusgitár
Michael McQuilken: dob
Szólólemezek:
Who Killed Amanda Palmer, 2008
Amanda Palmer Goes Down Under, 2011
Theatre Is Evil, 2012
Belépő: 4800 Ft, elővételben: 4000 Ft. Jegyek elővételben vásárolhatók az A38 Hajó honlapján, illetve személyesen az A38 Hajón.