szerző: PjotrKaszás Tamás - Pán-Periféria tárgyemlékei [tu-fa* antropológia] 2013. január 31- március 15. (K-P: 11:00-19:00) Platán Galéria – Budapest (VI. Andrássy út 32.)
A Platán Galéria hagyományaihoz híven időröl időre magyar művészekkel is együttműködik. Kaszás Tamás Pán-Periféria tárgyemlékei című kiállítása a társadalmi struktúrák átrendeződésének és a modern ember elképzelt, új tárgykultúrájának témájával foglalkozik a túlfejlett civilizáció alkonyán, mikor a kulturális és gazdasági kollapszus már elérte a világot és tart a válság okozta általános leépülés. Ez az a pillanat, amikor az alacsonyabb fejlettségi szinten álló (posztnomád) kultúrák épp saját pozíciójuknak köszönhetően bizonyulnak rátermettebbnek és felkészültebbnek a túlélésért vívott harcban.
”Több művem, illetve összetett projektem is kapcsolódik különböző módokon egy a közeljövőben bekövetkező gazdasági, ökológiai, illetve társadalmi összeomlás elképzeléséhez. E tematika lényegi magvát a kollapszizmus manifesztuma írja le, mely szerint egy totális összeomlás adhat lehetőséget egy a napjainkban ismerttől alapjaiban különb társadalmi struktúra kialakulásához. Ennek azok az emberek, illetve közösségek lehetnek fajsúlyos kezdeményezői, akik felkészültek a túlélésre. Nem elsősorban bunkerekkel és konzervekkel, hanem népi-tudománnyal, azaz mindazzal az elméleti és gyakorlati tudással, melyre hosszú távú önfenntartásukat alapozni tudják élelmezési, lakozási és egyéb szempontokból. Mindazonáltal, akik ennek megfelelően felkészülnek, azok már összeomlás nélkül is jelentősen függetlenednek a jelenleg uralkodó struktúrától. [...] Miként a pozsonyi Faica Gallery által szervezett Cargo Collapsism (2012) című kiállításomon bemutatott összeállítás, úgy a Pán-Periféria tárgyemlékei is [...] épít az összeomlásra. Lényegi különbség azonban, hogy ezúttal a művek nem a túlélés mikéntjéről szólnak, és nem is egy globális katasztrófa után felépülő világ részei. Sokkal inkább értelmezhetőek, mint egy elhúzódó válság során leépült környezetben zajló népvándorlások hajléktalan-törzseinek termékei. Ezek a perifériákra is jellemző, különböző fejlettségi fokon lévő technológiák és alapanyagok egyidejű jelenlétével szemléltetik a primitív körülmények közé fokozatosan visszakényszerített modern ember elképzelt tárgykultúráját. Ezúttal elsősorban a kőolaj és a víz szűkösségét véve alapul a projekt egyik összetevője az az agitatív posztersorozat, melynek darabjai a sokszorosítás legegyszerűbb, válságban is elérhető technikáival készültek, de vizuálisan és nyelvileg is egy töredezett kultúrájú jövő hírnökei. [...] A kiállítás aktualitását az a közhely teheti szemléletessé, mely szerint a harmadik világ, de akár Kelet-Európa vigasza is lehet, hogy az alacsonyabb fejeltségi fokon állók –, lévén közelebb állnak az egyszerűbb megoldásokhoz és azok rendszerfüggetlen alkalmazásához, – eleve felkészültebbek egy technológiai összeomlásra.”
Kaszás Tamás a kiállítás koncepciójáról
* tu-fa: tudományos-fantasztikus (sci-fi)
Kaszás Tamás 1976-ban született Dunaújvárosban. A Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia tanszékén diplomázott 2003-ban, 2010 óta ugyanott folytat doktori tanulmányokat. Jelenleg a Szentendrei-szigeten él. Kaszás többnyire elméleti háttérből kiinduló, összetett projekteket hoz létre. Az alkotási folyamat során hagyományos és új médiumokat egyaránt felhasznál. Néhány kulcsszó, mely képet adhat témái sokszínűségéről: kollapszizmus, túlélés, ínségeledelek, önfenntartás, permakultúra, nem-hivatalos-építészet (home-made homes), népitudomány (folk-science) kargo-kultusz (cargo cult), sci-fi antropológia, modernizmus mint néphagyomány; szemléltetőeszközök (visual-aid); stb. Olyan művészeti gyakorlatot próbál folytatni az intézményes struktúrán belül is, mely összhangban áll munkái tartalmi részével, így a törekvően takarékos és környezetkímélő munkamódszer jellemző rá (pl.: olcsó, vagy hulladék anyagok; könnyen, mindenki számára elérhető források és technológiák használata; legkisebb munkaerővel megépíthető, könnyen szállítható és újrahasznosítható konstrukciók tervezése). Leggyakrabban Loránt Anikóval (ex-artists´ collective) és Kristóf Krisztiánnal (Randomroutines) dolgozik együtt. 2011 óta a Kisterem Galéria művésze.
Kiállításmegnyitó: 2013. január 31., csütörtök, 19 óra
A kiállítást megnyitja Somogyi Hajnalka, független kurátor