hosting: Hunet
r34
  cikkekfotók        
kultúra [fesztivál]  2013. január 22. kedd   04:09
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
2013 – Witold Lutosławski év Lengyelországban


  Száz éve született a XX. századi lengyel zenetörténet egyik meghatározó alakja, Witold Lutosławski. A nemzetközi évforduló alkalmából a lengyel szejm, a Kulturális és Nemzeti Örökség Minisztériuma az UNESCO védnöksége alatt 40 várost, és 18 országot érintő, valamint 100 különféle rendezvényt felvonultató széles körű eseménysorozatot tervez az idei évre. A gazdag programkínálatban szimfonikus és kamarakoncertek mellett konferenciák, szimpóziumok illetve egy zenei és multimédiás kiadványsorozat is szerepelnek.
  A világhírű lengyel zeneszerző évfordulója nem maradhat észrevétlen Magyarországon sem. A Lengyel Intézet és partnerei Budapesten is színes programsorozattal emlékeznek az 1994-ben elhunyt kiváló művészre.
  
  A magyarországi Lutosławski évforduló első, kiemelt rendezvénye a Művészetek Palotájában kerül megrendezésre 2013. január 26-án, a Fesztiválszínházban, ahol Lengyelország egyik legkiválóbb komolyzenei együttese, a Wroclawi Leopoldinum Kamarazenekar lép színpadra Ernst Kovacic vezényletével egy Witold Lutosławski, Ligeti György, Zygmunt Krauze és Andrzej Krzanowski műveit felvonultató színes programmal.
  
  Budapesten lép fel a lengyel klasszikus zene elsőszámú nagykövete, a Wroclawi Leopoldinum Kamarazenekar. Fennállásuk 35 éve alatt kialakult repertoárjukban a klasszikus művek mellett komoly hangsúlyt kapnak a 20. századi zeneszerzők alkotásai, a Mini-Fesztivál keretében megrendezett koncertjükön Lutosławski, Ligeti, Zygmunt Krauze és Andrzej Krzanowski művei szólalnak meg.
  A Wrocławi Egyetem páratlan szépségű barokk terméről elnevezett együttes munkásságban központi szerepet játszik Lutosławski darabjainak megszólaltatása, így a koncerten is kiemelt helyet kap műve, a Prelúdiumok és fúga 13 vonósra. A lengyel zeneszerző munkássága fontos kapcsot alkot a Debussy, Bartók és a korai Stravinsky által képviselt modern stílus, valamint Schönberg és Webern dodekafón, szeriális zenéje között. Lutosławski nemcsak műveiben, de nyilatkozataiban is hangot adott meggyőződésének, hogy az ihlet, a dallam és a harmónia nem elhagyható részei a zenének. Karrierje későbbi szakaszában azonban beépítette zenéjébe a szeriális és az experimentális zene vívmányait. Mindig is vigyázott azonban arra, hogy kalandozásaiban ne veszítse el kapcsolatát a szélesebb közönséggel. Némi odafigyeléssel és türelemmel bárki örömet lelhet zenéjében, hasonlóképpen ahhoz, ahogyan Kurtág és Ligeti zenéjének befogadása sem egy beavatott elit kiváltsága.
  
  Az évforduló következő eseménye a Meccorre String Quartet hangversenye lesz a Műcsarnokban március 24-én, a Budapesti Tavaszi Fesztivál 2013 keretében. Ezt egy igazi zenei csemegének ígérkező projekt követi: Jacek Kochan & Co: LUTOSL – improvizációk és interpretációk a jazz és a kortárs zene határvidékén Lutosławski művei alapján. A rendhagyó, 2013 tavaszára tervezett koncertnek a BMC új zenei központja ad majd helyet. Szintén itt lép színpadra a Lutosławski 100 ciklus keretében a Qaartsiluni Ensemble 2013. május 23-án. Ezt követően várhatóan júniusban valósul meg az a lemezfelvétel és lemez elő-bemutató koncert, melyen az Erdődy Kamarazenekar előadásában hallgathatjuk meg Witold Lutosławski, Aleksander Tansman, Selmeczi György és Orbán György műveit. A felvétel a varsói DUX lemezkiadó gondozásában jelenik majd meg, a koncertre és a felvételre pedig szintén a Budapest Music Centerben kerül sor. Ugyanitt 2013 októberében a Lutosławski 100 ciklus keretében másodszorra is színpadra lép a Qaartsiluni Ensemble.
  
  Végül 2013 őszén, a magyarországi évforduló utolsó, International Music Project – Lutosławski 2013 című programján a Lengyel Intézet és a BMC új zenei helyszínén olyan vezető lengyel és svéd művészeket lát vendégül, mint Maciej Garbowski, Anders Jormin, Lena Willemark, Andrzej Bauer, Dominik Wania, Anna Witczak és Sambor Dudziński. A zenei vállalkozás arra tesz kísérletet, hogy Lutosławski műveit újraértelmezve átültesse azokat a tágan értelmezett improvizáció nyelvére.
  A Lutosławski Év programjairól:
  
  A nemzetközi évforduló ünnepélyes nyitókoncertje 2013. január 25-én lesz a varsói Nemzeti Filharmónia koncerttermében, ahol a világhírű német hegedűművész, Anne-Sophie Mutter lép fel a Filharmónia Szimfonikus Zenekarával Antoni Wit vezényletében. „Mielőtt beszippantott volna zenéjének csodálatos világa, nem tudtam, hogy ennyi magával ragadó költői szín létezik. Witold Lutosławski a XX. század tiszta, rendkívüli alkotói érzékenységgel megáldott néhány zeneszerzőjének egyike. Megértette, hogy a művészt fel kell szabadítani a karmester irányítása alól, és szerzeményeiben külön „ad libitum” szólamokkal ajándékozta meg a szólistákat, mely a zenekar számára a zenei interpretáció folyamatában oly nélkülözhetetlen alkotás és szabadság érzését hozta el.” – vall Lutosławskiról a német hegedűvirtuóz.
  
  Fontos eseménye lesz továbbá az évfordulónak a X. Łańcuch (Lánc) Fesztivál, melyen többek között fellép a Jacek Kaspszyk vezette Lutosławski Quartet Garrick Ohlsson amerikai zongoraművésszel, valamint a Krzysztof Penderecki vezényelte Sinfonia Varsovia. Az emlékév programjai között számos kiváló lengyel és nemzetközi művész nevével találkozhatunk, de a koncertek mellett fontos helyet foglal el a Witold Lutosławski Nemzetközi Zeneszerzőverseny, valamint Nemzetközi Hegedűverseny is. A nagy lengyel zeneszerző és karmester születésének századik évfordulóján a világ vezető zenei színpadain is felcsendülnek majd Lutosławski művei. A nemzetközi emlékprogram keretében várhatóan 25 koncertre kerül sor olyan világszínvonalú együttesek közreműködésével, mint a Berliner Philharmoniker, London Symphony Orchestra, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin vagy az Orchestre de Paris. Krystian Zimerman zongoraművész egy nemzetközi koncertsorozat keretében fog fellépni a világ számos táján, többek között Szingapúrban, Zürichben és Párizsban, ahol Lutosławski neki ajánlott zenekarra írt koncertjét adja elő. A csellóversenyt olyan neves előadók interpretálásában hallgathatja meg a közönség, mint Yo-Yo Ma, Johannes Moser, Perényi Miklós, Andrzej Bauer vagy Truls Mørk. Szintén az évforduló az apropója a Woven Words: „Music begins where words end” című nagyszabású zenei projekt létrejöttének, mely 15 zenekari koncertből és egy Royal College of Musicban megrendezésre kerülő kamarakoncert-sorozatból áll, melyet tudományos konferenciák, szimpóziumok és egyéb kísérőprogramok szinesítenek. A lengyel Nemzeti Audiovizuális Intézet zenei kiadványsorozattal jelentkezik „Lutosławski / világ” címmel, mely öt CD és egy DVD segítségével mutatja be a zeneszerző munkásságát. A hanganyag a Lengyel Rádió archívumából származik, és a hanglemezpiacon várhatóan az év második felében jelenik majd meg.
  
  Witold Lutosławskiról művésztársai, a komolyzenei világ prominenes képviselői, pályatársai, és nemzetközi zenekritikusok is igen elismerőleg nyilatkoznak. Ed Gardner brit karmester szerint varázsló volt, kinek művészete ellenáll minden kategorizálásnak, aki a XX. század zenei élvonalához tartozik, szerzeményei pedig a század legkiválóbb művei közé sorolhatók. „Csak az elragadtatás érzését tudom átadni, a hangok szépségét, mely zenéjével szembesülve megérint: a III. Szimfónia szomorúságával, autentikus érzelmeivel, a IV. Szimfónia Ravel műveire emlékeztető finomságával, a Koncert zenekarra letisztult dramaturgiájával és arányaival.”
  Peter Uehling a „Berliner Zeitung” hasábjain Lutosławskit építészhez hasonlítja, aki új életet lehelt a szimfónia és koncert műfajába. Véleménye szerint a zeneszerzőt nem annyira a zenei mozgások jellege, vagy a téma érdekelte, mint inkább különböző életre hívott hangok kaleidoszkopikus összjátéka, melyek az eltérő formák metszéspontján kumulálódnak.
  Charles Bodman Rae a The Independent-ben Lutosławski zenéjének univerzalitását méltatja, mikor azt fejtegeti, hogy bár Lutosławski „lengyel zeneszerzőként” van számon tartva, ez mégsem teljesen tükrözi a művész zenei gyökereit, melyek valójában inkább nemzetköziek mint lokálisak, hisz a művész a tág értelemben vett európai zenei hagyományokból építkezik. Szerzeményei ezért találhattak –sokszor saját vezényletében- oly gyorsan és könnyedén otthonra a világ számos zenei színpadán. Műveit élvonalbeli zenekarok vitték sikerre Európában, Dél-Amerikában, és a Távol-Keleten is.
  
  Witold Lutoslawski - Életrajz
  
  Witold Lutoslawski lengyel zeneszerző 1913. január 25-én született Varsóban, és ugyanitt halt meg 1994. február 7-én. A kelet-európai avantgarde jeles képviselője volt. Lutoslawski családja 1915-ben Moszkvába költözött, és csak 1918-ban tértek vissza Varsóba a bolsevik forradalom elől, melynek édesapja és nagybátyja is áldozatul esett. Lutoslawski hat éves korban kezdett zenét tanulni, először zongorázni, Helena Hoffmann-nál, Jozef Smidowicznál és Artur Taube-nál. Később hegedült is, tanára Lidia Kmitowa volt. Ezalatt az idő alatt a varsói Báthory Gimnázium matematika-természettudomány szakos hallgatója volt. Négy évig zeneelmélet és zeneszerzés tanulmányokat folytatott Witold Maliszewskinél, ekkor kezdett komolyabban komponálni. Lutoslawski 1933-1937 között végezte tanulmányait a Varsói Konzervatóriumban. 1936-ban diplomázott zongorából, és 1937-ben zeneszerzésből, Requiem című művével. Ezt szoprán hangra, zenekarra és vegyeskarra írta. 1931 és 1933 között a varsói egyetemen matematikát is hallgatott. A Szonáta című művén kívül minden 1937 előtti szerzeménye elveszett a második világháborúban. 1938-ban ugyan bemutatták Wariacje symfoniczne (Szimfónikus variációk) című művét, de ígéretesen induló karrierjét a világháború kettészakította. A megszállást Varsóban élte át, a lengyel földalatti mozgalom tagja volt, és az ellenállóknak katonadalokat is komponált. Megélhetését bárzongoristaként biztosította, Andrzej Panufnikkal együtt. Ebből a korszakból egyetlen műve maradt fenn: Variációk egy Paganini-témára, amit két zongorára komponált. A háború után aktívabban alkothatott, mint zeneszerző, és szervezőtevékenységet is vállalt. A Lengyel Zeneszerzők Egyesületének is tagja volt, és részt vett a „Varsói Ősz” Nemzetközi Kortárszenei Fesztivál szervezőbizottságának munkájában. Állandó állása egyetlen zeneakadémián sem volt. Rengeteg kurzust ás alkotóműhelyt vezetett Angliától Svédországon keresztül az USA-ig. Karmesterként is sokat turnézott, a legkiválóbb zenekarok élén. Tevékenységét díjak garmadával jutalmazták, több lengyel kitüntetést kapott, elnyerte az UNESCO Karmesteri díját, a Jean Sibelius-díjat, a Maurice Ravel-díjat, a Royal Philharmonic Society aranyérmét, többek között. Akadémiák nevezték ki tiszteletbeli professzorrá, például a londoni, a New York-i, a hamburgi. Zeneszerzői tevékenységét több szakaszra osztják. Korai művei neoklasszikus hatást tükröznek. Az ötvenes évek Lengyelországában választhatott: az elnyomó rendszert szolgálja, vagy szinte elhallgat. Lutoslawski az utóbbi mellett döntött, és többnyire gyermekeknek és fiataloknak komponált, főként lengyel népzenei ihletésű zenét. 1957-ben kezdődött dodekafón periódusa (Öt dal, Temetési Zene – ez utóbbit Bartók Béla emlékére komponálta). Következő ciklusára az „irányított/vezérelt aleatorizmus” volt jellemző. Ez nagy ritmikai szabadságot jelentett az előadónak, míg a hangmagasság és a harmónia adott volt. Ebben a korszakában legfontosabb művei a Vonósnégyes, a Második szimfónia, a Csellóverseny, Preludium és fúga tizenhárom vonóshangszerre, „Mi-Parti”, „Novelette”. A harmadik trend Lutoslawski kísérletező művészetében a „lánctechnika”, mely önálló zenei „cselekmények” sorozatát jelentette: „Chain 1” (zenekarra), „Chain 2” (hegedű és zenekar párbeszéde), „Chain 3” (zenekarra). Lutoslawski legszívesebben vokális és szimfonikus műveket komponált. A zene számára az abszolút művészet volt. Alkotói stílusa tökéletesen független és egyéni, egyszerű, fegyelmezett, az „intellektuális érzelem” jellemzi. Új zenei nyelvet fejlesztett ki, ami egyszerre költői, kifinomult és képzeletgazdag.
  
  fotó: Bogusław Beszlej



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Cseh Tamás és Bereményi Géza munkásságát felölelő zenés esttel készül a Thália Színház – Érkezik a Fehér Babák!
A Mellékhatás című kortárs angol dráma decembertől a Centrál Színházban
A szép rettenete: Jovián György kiállítása
Kinetikus szobrokkal elmesélt XXI. századi problémák
A zene éjszakája!
Magyar és nemzetközi sztárok közösen lépnek színpadra az ötödik Bartók Tavaszon
Kecskeméten mutatkoznak be az Európai Zenekari Akadémia növendékei
A kor falán
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 tracer    the new roses    samiam    jane’s addiction    atomic playboyz    akusztika    we butter the bread with butter    steroid    tokaj    unearth    sam worthington    geoff tate    maria brink    firewind    isten kezében    jimi hendrix    krúbi    metal dayz     ivan &the parazol    heidenfest 2010    waco jesus    kristin davis    lancer    fish    queensryche  

r48
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!