szerző: PjotrKilenc érzelem 2012. december 22. Bharata Kultúrtér - Budapest (VII. Almássy tér - Tivadar u. 3)
December 22-én öt kiváló művész hozza el nekünk a kilenc érzelem egymásba fűzött sorát.
A darab kiindulópontjául az indiai klasszikus táncművészet alapját képező színészi játék (abhinaya) során használt kilenc alapérzelem, más néven navarasa szolgál. Az előadás műhelymunkákra és előre rögzített koreográfiákra, valamint zenei kompozíciókra épül, ugyanakkor több ponton improvizációs lehetőségeket is nyújt mind a zenészeknek, mind a táncosoknak.
Az indiai előadóművészetekben a RASA a művész és a néző közötti megértést szolgáló esztétikai minőség, egy művészeti alkotás zamatának a megízlelése. Nem más, mint a különböző emberi létállapotok (BHAVA) esszenciájának esztétikai megtapasztalása. A BHAVA nyelvi és irodalmi jelentése „létezés”, az indiai táncművészetben azonban az ábrázolt karakter érzelmi és hangulati állapotának kifejezője, amely lehet tartós (sthayibhava) vagy átmeneti (sancharibhava), magában foglalja az érzések gyökereit (vibhava), valamint azok jellemzőit és következményeit (anubhava). Egy művészeti alkotás megértése, tisztánlátása, lélekemelő szépsége vagy olykor félelmetes és megdöbbentő szokatlansága vezeti a nézőt az érzelmi létállapotok igazi átéléséhez, amely az esztétikai megtapasztalás legfelsőbb foka, teljes íze.
A 9 RASA: gyönyör (SHRINGARA), humor (HASYA), harag (RAUDRA), fájdalom (KARUNA), undor (BIBHATSA), félelem (BHAYANAKA), hősiesség (VIRA), csodálat (ADBHUTA) és béke (SHANTA). A gyönyörből nevetés fakad, a harag fájdalommá válik, az undor félelemmel tölt el, a hősiesség felülkerekedése csodálattá lesz, amelyből béke árad és a ragyogás felé tart.