szerző: BarnaKreator, Morbid Angel, Nile, Fueled By Fire 2012. november 22., Budapest, PeCsa Music Hall
Az ősz egyik legnagyobb koncerteseményének ígérkezett a death és thrash metal rajongók számára november 22-e, amikor a Kreator, a Morbid Angel, a Nile és a Fueled By Fire együttes erővel vették be a Petőfi Csarnok koncerttermét.
A kaliforniai Fueled By Fire egy 2002-ben alakult retro thrash metal brigád. A régisulis muzsikában utazó kvartett eddig két nagylemezt adott ki, legutóbbi albumuk 2010-ben látott napvilágot Plunging Into Darkness címmel. A már ekkor tisztes számban jelenlévő nézősereg egy energikus, feszes produkciót láthatott a csapattól. A rendelkezésükre álló fél órában egymás után vezették elő a korrekt hangzással megtámogatott agresszív thrash nótáikat. Bár nem túl izgalmasak a már sokszor hallott klisékből felépülő dalaik, a lendületes előadásnak köszönhetően mégis kellemes bemelegítő szerepkört tudott betölteni a Fueled By Fire.
Az utánuk következő Nile már egy jóval magasabb színvonalat képviselt. A death metal egyik újabb kori sikertörténeteként jellemezhető, 1993-ban alakult zenekar idén már a hetedik albumát adta ki At The Gate Of Sethu címmel. A komplex, brutális death metalt egyiptomi témákkal vegyítő banda legújabb produktuma ugyan a megtorpanás jeleit mutatja, élőben mindig erőteljes produkcióra képesek. Ezúttal is egy olajozott gépezetként gördültek elő kezeik alól a technikás, egyben fogós témák. Az egyre rémisztőbb kinézettel bíró Dallas Toler-Wade látja már el egy ideje a gitározás mellett frontemberi posztot. A banda főnöke, Karl Sanders jó kedélyűen gitározott és vokálozott, az idén csatlakozott basszer Todd Ellis hiba nélkül látta el a feladatát, a dobokat cséplő George Kollias pedig szokás szerint emberfeletti tempóban adta elő a cseppet sem egyszerű témákat. A bő 40 perces koncert szerencsére sokkal jobb volt, mint a nyári Brutal Assault-os fiaskó, de korántsem győzött meg teljes mértékben. Az eléggé kásásra sikeredett hangzás nem segítette a teljes beleélést; sajnos az utóbbi időben egyszer sem szólaltak meg tökéletesen. Valamint az eljátszott számokon is változtathatnának lassan, például a Sarcophagus-t minden egyes alkalommal előveszik koncerten, amikor az In Their Darkened Shrines albumon még rengeteg kiváló nóta sorakozik. Persze ettől függetlenül most is egy élvezetes fellépést adtak, melyen az új lemezről és a Black Seeds Of Vengeance-ről is felcsendült két-két szerzemény.
A floridai Morbid Angel majdnem pontosan egy évvel ezelőtt járt nálunk, akkor a Club 202-ben adtak egy kiváló koncertet. A death metal egyik legrégibb, legnagyobb jelentőségű zenekara a tavaly megjelent nyolcadik albumával, az Illud Divinum Insanus-al komoly vitákat robbantott ki a rajongók körében. Az album kétes megítélésével a zenekar is tisztában van, így a koncerteken kizárólag két-három tradicionálisabb számot játszanak róla. A tavalyi fellépéshez hasonlóan most is kirobbanó erővel és profizmussal, valamint tökéletes hangzással játszották el a szerzeményeiket. David Vincent tekintélyt parancsoló kiállással vezényelte le a koncertet, Trey Azagthoth szokásosan a hajába temetkezve varázsolt a gitárján és a kiválóan teljesítő Destruchtor-nak is átadott pár szólót, a Pete Sandoval helyén teljesítő Tim Yeung pedig rendkívül látványosan és egyben precízen ütött. Tehát ismét vitán felül hibátlan előadásban élvezhettük a Morbid Angel klasszikusokat. Ugyan rájuk is igaz, hogy nem szeretnek változtatni az eljátszott dalokon, már jó pár éve szinte teljesen ugyanazt a szettet játsszák. Azonban náluk sokadjára sem tudom megunni az olyan dalokat, mint a Maze Of Torment, a Chapel Of Ghouls, a Fall From Grace, az Immortal Rites, a Dawn Of The Angry, a hihetetlenül súlyos Where The Slime Live, a Pain Divine, vagy a fenségesen komor God Of Emptiness. Már nagyon régóta várom, hogy a Gateways To Annihilation című zseniális albumról felcsendüljön egy szerzemény, de a Steve Tucker énekes által betöltött időszakból kizárólag a Formulas Fatal To The Flesh lemezes Bil Ur-Sag-ot játsszák. Annak azonban örülök, hogy az új albumot nem viszik túlzásba, a Nevermore és az Existo Vulgoré éppen elég volt róla. Összességében a 75 perces koncertjük ismét zseniálisan sikerült, az utóbbi időben kirobbanóan jó formában zenél a Morbid Angel.
Az utolsó fellépő a thrash metal egyik európai öregje, a német Kreator volt. A már nálunk is rengetegszer fellépő banda az idén megjelent új albumát, a Phantom Antichrist-ot népszerűsítette. A hangulatos vetítéssel kezdődő fellépésen mondjuk hiába kerestem az előre beharangozott, speciális 3D-s koncertképet, de tényleg pofás színpadi látvány tárult elénk. Világító szemű szobrok, két oldalrámpa és oldalvásznak tették vonzóvá a színpadot, amiből sajnos az idő nagy részében a rengeteg füst és a sötét fények miatt nem sokat lehetett látni. Ez koncepció az utóbbi időben a zenekarnál, szeretnek a sejtelmes félhomályban muzsikálni. Az előadás a zenekartól elvárhatóan végig profi volt és lendületes. Bár a Kreator-tól nem kell olyan technikás és komplex játékot elvárni, mint az előttük fellépő death metal bandáktól, Mille Petrozza-ék is egy élvezetes produkcióval szórakoztatták a közönséget. A rámpákat aktívan kihasználó Mille mellett Sami, Christian és Ventor játékára sem lehetett panasz, megbízhatóan reszelték el az örökbecsű thrash metal dalaikat. A másfél órára hízó játékidőben az új lemez öt dala (Civilization Collapse, Death To The World, From Flood Into Fire, Phantom Antichrist, United In Hate) mellett minél több albumot igyekeztek megidézni. Így többek között sor került az olyan jól ismert számokra, mint a Phobia, az Extreme Aggression, a People Of The Lie, a Pleasure To Kill, a Violent Revolution, a Betrayer és a fellépést záró Flag Of Hate, Tormentor duó. Egy jó koncertnek lehettünk részesei, amelyet azonban a fülsértően hangosra vett és kevés gitárt tartalmazó megszólalás némileg beárnyékolt.
Egy igazán színvonalas koncertestnek lehettünk részesei, ahol mindegyik banda kitett magáért. Az én tetszésemet a Morbid Angel fellépése nyerte el a legjobban, de tényleg mind a négy zenekar élvezetes koncerttel szórakoztatta a nagy számban összegyűlt közönséget. Várjuk a következő, hasonlóan igényesen összeállított turnécsomagot.