Az öt rövid tételből álló Szimfonikus percek „múzsája” Dohnányi Ernő második felesége, Galafrès Elza volt, aki korábban Bécsben sikerre vitte a Pierrette fátyola című pantomimet. A mű a Ruralia Hungarica tételeivel együtt adta A szent fáklya című tánclegenda zenéjét. Tóth Aladár így ír Dohnányi kompozíciójáról: „Csupa harmónia, csupa formásság és könnyedség ez a(z öt) pompás kis bagatell, ahol csintalankodik vagy szeszélyeskedik, ott is csupa dalolás; szellemessége mindig egyúttal lelkesség is, azaz olyan divertimento, mely nemcsak a szellemet szórakoztatja, de felüdíti a lelket is. Lebilincsel és felszabadít...”
A Változatok egy gyermekdalra - Glenn Gould szavával - ellen-zongoraverseny, amelyben Dohnányi a Mozart variációsorozatából ismert (nálunk Hull a pelyhes fehér hó szöveggel énekelt) Ah, vous dirai-je, maman kezdetű francia gyermekdalt használja fel.
A már nemzetközi hírű Dvořák - túl a Stabat Mater és a VII. szimfónia londoni sikerén, a Szláv táncok második sorozatán, a hegedűversenyen, az A-dúr zongoraötösön és a zongoranégyesen - művészi ereje teljében, anyagi biztonságban, szeretett vysokái vidéki lakában, 1889 augusztusában kezdte írni VIII. szimfóniáját. A mű vázlatait mindössze két és fél hét alatt készítette el, november 8-ára pedig már be is fejezte a komponálást. Az 1890. februári bemutatót a szerző maga vezényelte. Ezt a művet dirigálta 1891-ben Cambridge-ben, a patinás egyetem díszdoktori címének átvételekor is.
Az október 12-i hangversenyt 18.00 órai kezdettel Előhang előzi meg az Előadóteremben. Várjon Dénes és a Budapesti Fesztiválzenekar néhány, annak idején még Soltival turnézó művésze eleveníti fel a kiváló dirigenshez kapcsolódó élményeit, emlékeit. A beszélgetés moderátora Fenyő Gábor, a belépés az előadásra jeggyel rendelkezők számára díjtalan.