szerző: PjotrBudapesti Mahler-Ünnep - Budapesti Fesztiválzenekar 2012. szeptember 6. 19:45 - 22:00h, MÜPA Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Program:
Gyöngyösi Levente: III. (Születés) szimfónia (I. Fogantatás, II. Belül, III. Születés, IV. Kívül)
Mahler: V. (cisz-moll) szimfónia
Közreműködik: Fodor Beatrix – szoprán
Vezényel: Fischer Iván
Gyöngyösi Levente a Budapesti Fesztiválzenekar felkérésére, az idei Mahler-ünnepre írta III. szimfóniáját. Mahlerhez hasonlóan Gyöngyösi is szívesen komponál személyes élmények alapján: az ihlet forrása ebben az esetben kislánya, Hanga világra jövetele volt 2011 decemberében. A négytételes mű központi gondolata a születés misztériuma: a kompozíció az emberi élet kezdetét javarészt a magzat, illetve az újszülött szemszögéből ábrázolja.
Gustav Mahler V. szimfóniája szerelmi vallomásnak íródott: címzettje Alma Schindler, akit Mahler 1901 novemberében ismert meg, egy hónappal később eljegyzett, majd négy hónap múlva feleségül vett. A zeneszerző egyik kortársa és műveinek legelső tolmácsolója a Mahlertől kapott partitúrába feljegyezte az érintett felek által egybehangzóan elmesélt történetet: Mahler megküldte az Adagietto kéziratát Almának, aki megértette a kottafejekbe zárt üzenetet, és azt válaszolta: „Jöjjön!”
Az 1901-ben és 1902-ben komponált szimfóniáról nem sok szerzői megnyilatkozás maradt az utókorra, ezek is csupán az elsőként befejezett Scherzo tételre vonatkoznak. A szerző ezt „teljes fényében ragyogó, élete csúcspontjára jutó emberhez”, másutt „üstököshöz” és a „káoszhoz” hasonlítja, amely „mindig új és a következő szempillantásban megsemmisülő világot szül”. Mahler hasonlatai között a „zúgó, morajló, őrjöngő tenger” és az „ősvilág” kifejezések ugyancsak szerepelnek.
Rendező: Budapesti Fesztiválzenekar, Művészetek Palotája