szerző: PjotrMegjelent Márkos Albert Czesław Miłosz vers- és prózatöredékeire komponált zeneműve a BMC gondozásában
Tavaly ünnepelte a világ Czesław Miłosz a Nobel-díjas lengyel költő születésének századik évfordulóját. Az eseményhez kapcsolódó magyarországi rendezvénysorozat egyik legizgalmasabb programja Márkos Albert Hang hangba hull és hangot kerget… című zenei-irodalmi ciklusa volt, mely a Café Budapest – Kortárs Művészeti Fesztivál keretében, 2011. október 8-án került bemutatásra a Bakáts téri templomban. A koncert hanganyagát jelentette most meg a BMC Records a Lengyel Intézettel együttműködésben. A zenemű szerzője, a magyar zenei színtéren jól ismert Márkos Albert, Miłosz költészetétől inspirálva ültette át a Nobel-díjas író költeményeit a kortárs zene nyelvére. Az egyedülálló produkcióban a versek, próza-, és esszétöredékek lengyelül és magyarul szólaltak meg, egy minden biográfiai kódot figyelmen kívül hagyó szabad és eredeti zenei koncepciót követve, mely saját kompozíciós technikákat ötvöz improvizációval. A projektben, mely voltaképp Czesław Miłosz első művészi igényű irodalmi-zenei átiratának is nevezhető, kiváló magyar és lengyel művészek vettek részt: a fiatal magyar zenészekből álló Accord Quartet (Mező Péter-hegedű, Veér Csongor-hegedű, Kondor Péter-mélyhegedű, Ölveti Mátyás-cselló) Laborfalvi Soós Béla, operaénekes és Maciej Adamczyk, lengyel színész. Az irodalmi anyag összeállításában Pálfalvi Lajos irodalomtörténész és műfordító működött közre.
Márkos Albert nagy alkotói szabadsággal, a hagyományos kronologikus, biográfiai kódot figyelmen kívül hagyva építette fel a művet, mely zenei és nyelvi játékból, improvizációból és a zenetörténet néhány nagy alkotóját idéző villanásból álló ötvözetet képez. A zenei szövet, ív következetes és következetlen, logikus és illogikus. A fiatal zeneszerzőt a kortárs zene és az irodalom közti együttműködés olyan emlékezetes példái ihlették, mint Kurtág György Kafka-töredéke (1986), illetve Samuel Beckett Szöveg és Zene című rádiójátéka.