előzetes [koncert] 2012. május 17. csütörtök 07:16
nincsen hozzászólás
szerző: PjotrSzemző Tibor és a Cinematic Music Company - Szemző-retrospektív, 1. alkalom 2012. május 29., kedd 20h, A38 Hajó – Petőfi híd budai hídfő
Jegyár: 2000 Ft, elővételben: 1500 Ft. Jegyek elővételben vásárolhatók az A38 Hajó honlapján, illetve személyesen az A38 Hajón.
Magyarország egyik legjelentősebb kortárs zeneszerzője, a fimrendezőként, performerként, narrátorként és előadóművészként egyaránt kitűnő Szemző Tibor hatrészes életműsorozatának első eseményére kerül sor az A38 Hajón. Az egykor Erdély Miklóssal vagy a 180-as Csoporttal is együtt dolgozó művész páratlanul gazdag és változatos életművéből válogat, a nyitó alkalommal „irodalmi alapanyagot” használva: Hamvas Béla, Ottlik Géza és Ludwig Wittgenstein műveire írt darabjait adja elő együttesével, a Cinemtaic Music Comapnyvel.
Szemző Tibor Magyarország egyik legjelentősebb kortárs zeneszerzője, akire az avantgárd éppúgy hatott, mint az ambient vagy a minimalista, repetitív zene. Gazdag pályafutása során Erdély Miklóssal éppúgy dolgozott együtt, mint a 180-as Csoporttal és Forgács Péterrel. Rendkívül sokoldalú művész, önálló zenedarabokat, kísérőzenét filmekhez, színházi vagy táncszínházi előadásokhoz egyaránt komponál, de a zeneszerzésen kívül jelentősek performanszai, melyeket elsősorban az Új Modern Akrobatika nevű soporttal adott elő, emellett több filmet is készített. Hosszú ideig vezette 1998-ban alapított Gordiusi Čomó nevű együttesét.
Szemzőt szenvedélyesen érdekli az emberi hang és az instrumentális zene összeillesztése, illetve a különböző hangi rétegek egymásba tolása. Több darabjának fontos eleme a – nem énekelt, esetleg dúdolt – narráció, valamint a különálló rétegekből, ”layerekből” összeálló zenei szövet. Ez a bonyolult rétegzettség valóságos szerzői védjegyévé vált Szemzőnek, legplasztikusabban talán az eddigi életmű opus magnumában, Az élet vendége című, Kőrösi Csoma Sándor „életrajzi” filmjében, illetve az ebből készült Csoma oratóriumban. Szemző sajátos alkotói helyzetéből adódóan nehéz eldönteni, hogy filmekhez ír-e kísérőzenét, vagy a zenéhez „forgat-e hozzá”: zeneszerző, fimrendező, és a kettőből fakadóan páratlan ritmusérzékű dramaturg egy személyben, a rétegzettség nagymestere.
Hasonló rétegzettség jellemzi majd ezt az estét, az A38 Hajó hatrészesre tervezett Szemző-retrospektívjének első előadását is: egyfajta folyamat alakul ki, melyben a dialógusoknak éppoly nagy szerepe van, mint a zenének vagy a vetített látványnak. Három mű hangzik fel, filmvetítés-kísérettel, Szemző Tibor és zenekara, a Cinematic Music Company előadásában. Az est első részében az Ez van! és a Láthatatlan történet című darabokra kerül sor, melyek két klasszikus irodalmi alak, Hamvas Béla és Ottlik Géza műveinek a hazai kortárs zenébe történő beemelésére tett nagyszabású kísérletek. A második részben a Wittgenstein Tractatus című darabot mutatják be, egy héttételes művet Ludwig Wittgenstein Tractatus Logico-Philosophicusa és a Vermischte Bemerkungen című munkájának librettóként történő használatával. A koncerten elhangzó mindhárom műben a beszélt hang, mint zenei szólam épül be a zene szövedékébe, a vetített filmek pedig cantus firmusként, egyfajta „rögzített dallamként” illeszkednek a nagy multimediális egészbe.
Lemezek:
Pillanatkép a szigetről, 1987
Privát kijáratok, 1989
Meteo, 1990
Ain’t Nothing But a Little Bit of Music for Moving Pictures, 1992
A lelkiismeret/Narratív kamaradarabok, 1993
Az utolsó magyar PVC, 1994
Tractatus, 1995
Viszonylagos dolgok, 1998
A túlsó part, 1999
Egy másik part/Angyalkar, 2000
Örvény oratórium, 2000 (Forgács Péterrel)
Balra a Nap, 2000
Láthatatlan történet, 2001
Dunai exodus, 2002
South of No North, 2003
Az élet vendége, 2006
A május 29.-ei koncert egy hatrészes életműsorozat első eseménye lesz. A következő koncertekre 2012 folyamán kerül sor az A38 Hajón:
Második koncert CSOMA oratórium 80 perc
Opera Cinematique Körősi Csoma Sándor útjáról és alakjának népmesei elemekkel átszőtt legendájáról. A mű nagyszabású kettős közelítés a történeteken keresztül a külső, a zene révén a belső út értelmezésére.
Harmadik koncert Cuba 32perc
Túlpart 20perc
Szigetek: Kuba, Japán (a Túlsó Part). A zenei anyagban más, távoli kultúrák inspirációi jelennek meg.
szünet
Láthatatlan történet 50p
Hamvas Béla műve nyomán a véletlen, mint kompozíciós elve bekapcsolása. Megjelenik John Cage és az aleatória hatása.
Negyedik koncert Kafka metszetek 2x50perc
Új mű, több mint oratórium, kevesebb, mint opera. Zene, film, irodalom, színház, avagy interaktív konstrukció zenei rendezőelvek alapján.
Ötödik koncert Örvény oratórium 74 perc
Nagyhatású történelmi tabló a zsidótörvények szövegére és egy szegedi család korabeli archív filmfelvételeire.
Hatodik koncert Pillanatkép a szigetről 30perc
A 80-as években, a 180 csoport számára íródott narratív kamarazenei mű, illetve ebben az időben készült fuvoladarab.
Optimista Előadás 15perc
A Bartók utáni magyarországi művészet emblematikus figurájának, Erdély Miklósnak azonos c. esszéje felhasználásával, a vele kapcsolatos személyes és alkotói szálak akkori összegzése.
szünet
A halál szexepilje 20perc
Hajas Tibor emlékére íródott mű gyermek narrátorral és kamaraegyüttessel.
Koponyaalapi törés 30perc
Az első, és mindmáig talán egyetlen kísérlet a (kommersz) cigányzenének, a magas művészetbe történő beemelésére egy 12 tagú kamaraegyüttesre és egy 5 tagú, éttermi bandára hangszerelve. A darab a világ számos pontján elhangzott (New York, Moszkva, Yokohama, Varsó, Prága).