hosting: Hunet
r40
  cikkekfotók        
magazin [asztaltársaság]  2012. május 16. szerda   04:27
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
A „kocka” el van vetve? – Endre eNerd koncert a MÜPAban
2012. május 13. MÜPA - Budapest

  „Mindnyájan Joe Zawinul sapkájából bújtunk ki” (Huszár Endre)
  
  A MÜPA május 13-i fellépője, Huszár Endre – ahogyan azt a koncert címében (Endre- eNerd) maga is felvállalja – igazi nerd. Intellektusát, megszállottságát, precizitását és – mindenekelőtt - az elektronikus jazz iránti elkötelezettségét talán jól példázza, hogy 12 évesen levélben kért helyreigazítást az IM szerkesztőségétől, mert a lap hasábjain a legendás jazz-rock együttessel, a Silesian Blues Banddel kapcsolatban elkövették azt a megbocsáthatatlan hibát, miszerint nem emlékeztek meg helyesen a név eredeti, lengyel értelmezéséről. A zenei rovat újságírója nem, a gyerek Huszár azt is tudta, hogy a megfejtés „Szukaj, Burz, Buduj”.
  
  A „keress, építs, rombolj” tulajdonképpen a dobos, zeneszerző, hangmérnök, programozó Huszár Endre ars poetikája is lehetne, ha egyáltalán lett volna kedve és valaha ideje ilyesmit megfogalmazni.
  
  Ő 35 éve dobol, szerel, kísérletezik, alkot: keresi az akusztikus hangszer és az elektronika tökéletes szintézisét. Közben töretlen elszántsággal próbálta lerombolni azt a provincializmust, ami - az egyébként jelentős potenciállal bíró - magyar jazzéletet jellemezte. Nem állt be némi gázsiért, meg két sörért spontánul szerveződő együttesekbe milliomodszor lenyomni az Autumn Leavest – de még a Humpty Dumptyt se: Huszár következetesen a saját univerzumát építette.
  
  Május 13-án beül a hangzás szempontjából praktikus célokat szolgáló, ugyanakkor szimbolikusnak is tekinthető plexi-ketrecébe, a komputerekkel, monitorokkal, samplerekkel, padekkel körbebástyázott hangszere mögé, és működtetni kezdi a saját mátrixát. Ő a forrásprogram, amely a chipekbe táplált algoritmusokkal kooperálva létrehozza a gép és az ember szimbiózisát: a kiborgot. Ha koncert közben szomját nem is gépolajjal csillapítja, és nem váltogatja a fejprotézisket, látványnak sem utolsó, ahogy fülhallgatóval a fején, a vocoder fejmikrofonjával a szája előtt, dobverőivel klikkelve transzformál, generál, hiperhivatkozik (zenei reminiszcenciák pl. Zawinultól, Davistől), szerkeszt, azaz zenél. Vezérli a saját médiáját, amely eszköz és produktum egyben a digitális közvetítettség által formált érzékelésű – tetszik vagy sem - kiborg hallgatóság számára.
  
  Ütéseivel nem csupán hangszerét szólaltja meg, hanem a legkülönbözőbb funkciójú – saját maga által is fejlesztett, tökéletesített - programokat vezérli, köztük olyanokat, amelyek random betéteket generálva szinte alkotótárssá válnak. A dobok testéhez speciális mikrofonokat erősített. Egyszerre halljuk az emberiség kultúrájával egyidős akusztikus dumm-okat, a rendszerben működő szoftverek által szinkronban nyújtott alternatív értelmezéseikkel. Huszár produkciója mindezek ellenére nem pusztán különleges és lenyűgöző hangeffektusok sokasága, hanem zenei multiverzum, ahol a szerző nézőpontja csupán egy a technológiában megtestesülő lehetséges interpretációk sorában. Az általa létrehozott világszínvonalú digitális rendszerben – a koncert jelenébe sűrítve a múlt és a lehetséges jövő zenei esszenciáját - ott munkálnak ugyanis a nagy elődök, az elektronikus dobolásban jelentős érdemeket szerzett Phil Collins és Lenny White, a szellemi elődnek tekintett Joe Zawinul, illetve az e-zene más, jelentős képviselőinek reprezentációi.
  
  Gépzene? Nem! Technológiai alapú művészet.
  
  Amikor az Avatar rendezője az ember jelére ráeresztette a technológiát, olyan megdöbbentő látványvilágot, virtuális univerzumot hozott létre, amely sokaknak magát a katarzist jelentette, holott a nézők számára egyetlen percig sem volt kétséges, hogy, ami lenyűgözi őket, az maga a teremtő technika, a prometheuszi indulat.
  
  De ahogyan Cameron víziója alapvetően antropomorf maradt, úgy Huszár sem helyezné csupán elektronikus alapokra a zenéjét. Koncertjeinek fundamentumát mindig is az akusztikus dob és az emberi hang, illetve a velük kapcsolható, legmodernebb technológiák szintézise adja. Ebből hoz létre egy új minőséget, ahol az üzenet maga a kifejezés leghatékonyabb módjának állandó keresése.
  
  A posztmodern attitűd egyébként 20 éve megjelenik munkásságában. 2005-ben a Momentary Frame (a cím is árulkodó!) c. lemezének számai közé - kissé hasonlóan ahhoz, ahogyan Andre Gide a Pénzhamisítókhoz megírta a Pénzhamisítók naplóját – saját alkotásának a közízlés tükrében megjelenő problematikáját boncolgató animációs krimi epizódjait szerkesztette be.
  
  2008-ban, amikor saját zenekara a 9:30 Collective nagy sikerű koncertet adott az amerikai Alien Chatter duóval, már körvonalazódni látszott az eNerd prototípusa.
  
  Huszár kérlelhetetlen tempójú, intellektuális dobos, aki a színpadon vagy a lemezeken nem arra törekszik, hogy zenésztársai számokról számokra egy-egy melódia különböző interpretációit adják szólóikban, hanem - a zawinuli koncepció alapján - a megszólalás egységességében és komplexitásában látja a zene lényegét.
  
  November 13-án II. Lengyelfi Miklós basszusgitárossal, Kozma Orsi énekesnővel és az európai elektro-jazz egyik vezető alakjával, a holland Rob van de Wouw-vel mutatnak be a világon is egyedülálló produkciót, amit a magyar jazz kiborgja, Huszár Endre szerényen csak úgy jellemez: „Elég érdekes és nem annyira szokásos.”
  
  Nos, mindazok, akik Duchamp-mal egyetértésben (Azért rossz az ízlés, mert elhárítja a vizsgálódást) nem foglyai a saját ízlésüknek, és szívesen tennék „vizsgálódásuk” tárgyává Huszár Endrének a jazzban, a rockban, a fúziós zenében 30 év alatt megszerzett tapasztalatait összegző, fergetegesnek ígérkező koncertjét, azok induljanak jegyet venni! (De fürgén, mint a geek!)



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. április 4.
Leaves’ Eyes´, Northtale, Catalyst Crime Budapesten
2024. április 7.
Mr BIG: áprilisban érkezik a búcsúturné Budapestre
2024. április 12.
Crypta: brazil death metal a Barba Negra-ban
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Amikor a zenész tollat ragad - Tod A első regénye hamarosan magyarul is kapható lesz!
Promptmonsters.tv: Az AI-forradalom új szereplője a magyar kreatív iparban
Közel 100 nyeremény vár gazdára az idei Fülesbagoly Tehetségkutató-sorozatban
FolkAréna2024 - Minden Magyarok Tánca a 43. Országos Táncháztalálkozón
Ernelláék Kálmánéknál – színház és mozi a B32 Galériában
Jazzfest Budapest 2024
Al Di Meola Electric Band Budapesten
Tudatosság, vibrálás és színkavalkád
 kiemelt 
Mr BIG: áprilisban érkezik a búcsúturné Budapestre
  
Budapest is szerepel a Mr BIG búcsúturnéjának tavaszi állomásai között: április 7-én a Barba Negrában lép fel Eric Martin, Paul Gilbert, Billy Sheehan és Nick D’Virgilio

Sting újra Budapesten
Crypta: brazil death metal a Barba Negra-ban
Republic 35
Búcsúkoncertet ad Budapesten a Buena Vista Social Club sztárja
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 after rain    laár andrás    niok alapítvány    guns ’    h.power    war of ages    the hellacopters    shaggy    honnan tudod    pancser police    the clash    the black box revelation    dave grohl    prosectura    mantra porno    red square scenario    milking the goatmachine    frenk    bárka színház    kamikaze scotsmen    yelowcake    tom cruise    rango    demians    pop ivan  

r48
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!