szerző: PjotrBartek Materka: Festészet 2012. február 3. - március 16. Platán Galéria - Budapest
Materka legtöbb munkájának kiindulópontja a fotó. Azonban ritkán van dolgunk a valóság egyszerű leképezésével: a művészt a képeknek a tudatalattinkban megjelenő deformációi, torzulásai és anomáliái foglakoztatják, és azon eltérések, melyek a korszerű optikai technológiák vagy a látás biológiai rendellenességei eredményeképpen alakulnak ki. Vizsgálódásainak tárgya azonban nem egy tudományos feltárás. A művész elsősorban az érzelmi állapotokra összpontosít, amit az egyén vagy csoport az adott helyzetben megtapasztal, átél.
Bartek Materka Festészet című kiállításával 2012. február 2-án mutatkozik be a Platán Galériában a magyar közönségnek.
Bartek Materka érdeklődésének középpontjában a valóság vizuális percepciója áll vagyis annak mindenféle típusú deformációja, és a kortárs képalkotás különféle, digitális, televíziós és optikai technológiái. Nem véletlenül választott annak idején bemutatkozó kiállításának címéül egy dialógustöredéket Antonioni Nagyítás című filmklasszikusából: Mit láttál a parkban? Semmit. Ahogy a film hőse a hétköznapi pillanatokat megörökítve, akaratlanul egy gyilkosság krónikásává válik, úgy bontja ki Materka is a valóságot, amely közelről, vagy távolról szemlélve más-más képet mutat. Materka művészetét nem könnyű egyértelműen meghatározni és leírni. Munkái az ábrázolás és absztrakció mezsgyéjén egyensúlyoznak. Független, veleszületett kíváncsiság és nagyfokú kísérletező kedv jellemezi. Dinamikus, folyton új témákat és új formai megoldásokat keres. Művészete nagyon személyes, legtöbbször saját tapasztalataiból merít ihletet. Ugyanakkor univerzális témákat dolgoz fel, szociológiai és pszichológiai jelenségeket figyel meg.
Maria Anna Potocka lengyel művészetkritikus, kurátor a festő Klatka (Kalitka) című kiállításához készült katalógusban így írt Bartek Materka művészetéről: Bartek Materka legtöbb képén olyan privát intenciók köszönnek vissza, mint a család, ismerősök, saját terek és tárgya, autók, talált fényképek. Bartek Materka hallgatott képességére a festő képes meghallani saját képeit- és legalábbis egy pillanatra úgy döntött elfelejti magát, és inkább a tömeggel foglalkozik. Korábbi képeihez hasonlóan nyitott kompozíciót használt, mely nem a képen belüli egyensúly megteremtésére, hanem inkább valamely végtelenség folytatására és energiaösszpontosításra törekszik, melyben egy-egy alapszín válik dominánssá a monoton kép némely területén. Bartek Materka festő, grafikus. 1973-ban született Gdańskban. A Krakkói Képzőművészeti Akadémia festő szakán diplomázott 2004-ben. Az utóbbi pár évben vált látható és jelentős szereplőjévé a lengyel és nemzetközi művészeti szcénának. A neves varsói székhelyű Raster Galériával (Galeria Raster) dolgozik együtt. Krakkóban él és alkot.
Megnyitó: 2012. február 2. (csütörtök), 19.00 óra
A kiállítást megnyitja: Barbara Wiechno, a Lengyel Intézet volt igazgatója, Révész Emese, művészettörténész és Beata Nowacka-Kardzis, a kiállítás kurátora