szerző: PjotrVakondok 2 Filmbemutató & Premier Party 2011. november 17. csütörtök 20h, Dürer Kert - Budapest
2011. november 17-én a Dürer Kertben lép fel a svéd 8bit szcéna fenegyereke Goto80 és VJ társa a spanyol Raquel Meyers, akik Commodore 64 és Amiga számítógépeket használnak audiovizuális live act-jükhöz. Szintén színpadra lép a svéd nordloef Game Boy live act zenész és a SIDripAlliance, akik Commodore 64-es játékok zenéit játsszák rockzenekarra hangszerelve. Éjféltől eklektikus elektronika szettek következnek. Lesz pszichedelikus népi elektronikától kezdve dubstepre fújt szaxofon improvizációkig sok minden. Commodore 64, Amiga, Gitár, Game Boy, PC, Szaxofon, Lemezjátszó, Szintetizátor, Oud, Electronic Percussion, Mikrofon, Effektgenerátorok, Dob. Ezek mind megszólalnak majd az este folyamán.
A fellépők előtt a Vakondok 2 dokumentumfilm premierje lesz látható, mely a demoscene nevű digitális művészeti szubkultúráról szól.
A belépés ingyenes!
Jön a New Yorkban nagydíjat nyert Vakondok második része! November 17-én kerül bemutatásra a Vakondok szubkulturális dokumentumfilm második része, Demoscene Az Algoritmusok Művészete címmel. 5 percnyi, zenés, Full-HD felbontású, 3D grafikát tartalmazó videoklip akkora méretben, amiben egy átlagos minőségű mp3 zenéből negyed másodperc fér el? Audiovizuális alkotás egy bankautomatán, vagy egy hűtőszekrényt vezérlő mikrochippen? Facebook-ozni egy 30 éves Commodore 64 számítógépen?
Az új rész a Demoscene digitális művészeti szubkultúra mélyére ássa le magát, egy olyan alkotóközösséget bemutatva, ami lassan 30 éve létezik világszinten elismert magyar alkotókkal, mégsem tud róluk szinte senki semmit. A történet akkor kezdődött, amikor a számítástechnika terjedésével a már jól megszokott művészeti platformok mellé újabbak nőttek, melyek részben a régi ágazatokat digitalizálták, részben pedig teljesen új művészeti formákat hoztak létre. Régen a kép-, és hangalapú művészetek a szellemi alkotóképesség mellett általában fizikális, főleg kézi ügyességet is megköveteltek. Mára a számítógépes programozás és a matematika lehetővé tette, hogy pusztán szellemi alkotófolyamat útján, a fizikális képességeket kizárva hozhassunk létre egészen újfajta művészeti alkotásokat. A számítástechnika világunk leggyorsabban fejlődő ága, mely egyre újabb lehetőségeket teremt a művészet terén is. A Vakondok most egy olyan közösséget mutat be, ahol a legmodernebb technika mellett néha kifejezetten a számítástechnika hőskorából származó megoldásokból próbálják meg kihozni a legjobbat. Vakondok 2 előzetese. stílusosan egy demóként értelmezhető verzió is készült az előzetesből, mely a BME-VIK 18 emeletes Schönherz Kollégiumának óriáskijelzővé átalakított oldalán került levetítésre:
A Vakondok első része, mely a nagyvárosok fiataljainak szubkultúráiról szól, sikeresen szerepelt több neves nemzetközi filmfesztiválon is. Itthon többek között a CineFest versenyprogramjában szerepelt, de vetítették Romániában, Dél-Afrikában, elnyerte a legjobb nemzetközi kulturális dokumentumfilmek járó díjat a New York International Independent Film Festival-on, jelölték a legjobb politikai dokumentumfilm díjára a kaliforniai Action on Film Festival-on, és második helyezett lett az angol Itzon.tv online filmfesztivál dokumentumfilmes kategóriájában. Jon Fitzgerald, a Slamdance Film Festival alapítója, a következőt nyilatkozta a Vakondok első részéről: Nagyszerűen használja fel a zenét és a képi animációkat, felvet néhány érdekes kérdést és érvet, üzenetét pedig univerzális nyelven mondja el. Az első rész ingyenesen letölthető.
A második rész, az elsőhöz hasonlóan, támogatás híján, az alkotók szabadidejében készült, minimális költségvetésből. A témába most is Csépai Gábor (Mc Fantom) próbálja beleásni magát, a film producere, rendezője pedig Matusik Szilárd.
A filmbemutató után a Vakondok 2 Premier Party veszi kezdetét, ahol olyan ütős, de itthon élőben nem sokat láthatott formációk lépnek színpadra, mint például a svéd 8-bit szcéna fenegyereke, Goto80 és a spanyol származású, low-res grafikákat alkalmazó VJ, Raquel Meyers, akik az elmúlt években végigturnézták már a világot Tokiótól New Yorkig. Ők C64, Amiga és PC által generált hangokból/képekből keverik ki audiovizuális live act-jük. De színpadra lép a szintén svéd nordloef is, aki Gameboy játékkonzolok segítségével pörgeti fel közönségét. És itt lesz a SIDrip Alliance is, akik élő hangszerelésben játszanak Commodore 64-es zenéket, miközben az aktuális játék vizuálisan meg is jelenik a háttérben. De nem csak a Vakondok 2-nek lesz premierje az este, ugyanis itt mutatja be először Suppah Mc (ex Hátshow sor), a Vakondok első részének szereplője, készülő új grime albumának néhány számát.
Éjféltől kezdetét veszi a zenei stílus kavalkád. Színpadra lép a Myzrab, akik pszichedelikus népi elektronikájukkal kábítják majd a közönséget, őket követi Savage és Mc Fantom , akiknek eklektikus elektronika szettjére Müller Attila fog szaxofon improvizációkat fújni. Rajtuk kívül megcsillogtatja még scratch tudását a Vinyl Warriorz duó, de ott lesz még DolbyRoll, Crocus, Reck, Steel és Wilkes is. A partyt, a demoscene-es gyökerekkel is rendelkező, Mercenary zúzos hardcore szettje zárja, aki jelenleg a NARG Entertainment-nek is tagja.
Program: 20:00 Filmbemutató 21:30 SIDrip Alliance (C64 zene élő hangszerelésben) 22:15 nordloef [SWE] (Gameboy live act) 23:00 Goto80 & Raquel Meyers [SWE & ESP] (C64, Amiga, PC live act & visual)
24:00-tól Vakondok Crew Eclectic: Myzrab (pszichedelikus népi elektronika) Suppah Mc (grime premier) Vinyl Warriorz (scratch, dupstep, grime, funkbeat) Subculture Revolution: Savage & Fantom (dubstep, dnb, drumstep) SubRevdjZ: Steel + Wilkes (breakbeat, techhouse, oldschool dnb) Müller Attila (szaxofon) DolbyRoll (Instant - Broken Beats / dubstep, jungle) Crocus + Reck (Fúzió Rádió AMP_AIR) Mercenary (NARG Entertainment / darkcore, industrial, mainstyle)
Vj: Oliver Arthur élő vizualizáció, Demoscene válogatás
Egyég infó:
Mi az a demoscene?
A demoscene (ejtsd: demószín) egy nemzetközi, underground számítástechnikai szubkultúra, melynek tagjai különböző számítógépes digitális művészeti alkotásokat készítenek, legyen az zene, grafika, animáció vagy programozás, kizárólag az alkotás öröme miatt. A demoscene-en belül, hasonlóan más önszerveződő szubkultúrákhoz a résztvevők többnyire néhány fős, olykor nemzetközi csapatokba tömörülve hozzák létre a közös műveiket. A csapatok legfontosabb tagjai a programozó (coder), a grafikus, a zenész és az utóbbi időkben a 3D modeller, aki a háromdimenziós látványvilág tervezéséért felelős.
A demoscene-ben mindenféle alkotói önmegvalósítás (grafika, zene, programozás, animáció) jól megfér egymás mellett, de mégis a műfaj csúcsát egy demo elkészítése jelenti, mivel itt a legteljesebb a csapatmunka. A demo (a demonstráció szóból eredeztetve) egy audiovizuális, non-interaktív, valós idejű bemutató, ami egy számítógépes program formájában készül el. Ez szemléletesen azt jelenti, hogy egy demo megtekintésekor olyan animációt láthatunk, ami a filmekkel ellentétben nem előre felvett jelenetekből áll össze, hanem inkább egy színházi előadáshoz hasonlóan csak a jelenetek váza, a demo forgatókönyve (a programkód) előre megírt, maga a látvány ott alakul ki az adott pillanatban az adott számítógépen, azaz valós időben. Hasonlóan a játékprogramokhoz. Azonban amíg a játékoknál a látványt a játékos irányítja azzal, hogy játszik, itt a demo készítőinek forgatókönyve valósul meg hasonló és gyakran sokkal kifinomultabb technikákkal, mint a játékprogramokban. Ebből következik, hogy nem mindegy, hogy az ember milyen gépen nézi a demót, hiszen az adott konfigurációtól is függeni fog a demo látványvilága. (A fentiek után egyébként nem is meglepő, hogy számos játékfejlesztő a demoscene-ben kezdte a pályafutását.) A demók többségét leginkább egy nagyon látványos, zenére időzített, néhány perces futurisztikus klipként kell elképzelni. (scene.hu) Raquel Meyers (Cartagena, 1977) Videóihoz, installációihoz és performanszaihoz kisfelbontású digitális grafikákat és fotókat használó művész. Jelenleg a betűkaraktereken alapuló (ascii, petscii, stb) vizuális történetmeséléssel kísérletezik, Goto80 nevű zenésztársával közreműködve. 2010-ben a lightrhythmvisuals Useless, Yet Crucial címmel jelentetett meg egy DVD-t munkáiból, amikre főleg a fekete humor és a szürreális ábrázolás ütős keverése a jellemző, ami az agyat és a testet egyaránt célba veszi. Ez a stílus legerősebben a Polybius (2010) című performanszában jelenik meg, ami kísérletet tesz a közönség tudatának és érzéseinek teljes törlésére, ahogy állítólag az 1970-es, hasonló nevű videojáték is tette. Meyers munkáiban jellegzetes színeket és képi frekvenciákat használ az optimális fiziológiai hatás elérésének érdekében. Szóló, Error Holidays (2010) című audiovizuális performansza az utazási irodák teletext hirdetéseinek képi világát kombinálja Gameboy alapú zajhatásokkal.
Meyers stílusának kialakulásában erősen közrejátszhatott érdeklődése a fekete-fehér fotózás iránt, hogy grindcore bandákban énekelt, illetve könyveket árult, és mindenféle felkavaró filmeken nőtt fel. Az Entter-ben eltöltött időszaka alatt (2000-2007) fejlesztette ki azt a frenetikus stílusát, amivel a mai napig képes kisütni a nézők agyát.
Nem szentimentális alapokon viszonyul a régi technológiákhoz, a legbrutálisabb módszerek bűvölik el, ami megfigyelhető animációs munkáiban is, mint például a The Emperors Snuff Box (2008), vagy a stop motion technikával készült Dodekafobia (2009). 2004 óta olyan különböző VJ fesztiválokon mutatta be munkáit, mint például a Mapping és Cimatics, a 8 bites Tokyo Blip Festival, a Playlist kiállítás, vagy a Transmediale, LABoral és LEV fesztiválok. Jelenleg Svédországban él, és dolgozik.
Goto80 Hírhedt svéd zenész, aki lépett már fel gyerekeknek szóló tv műsorokban, punk klubokban, mosdókban, művészeti és tudományos rendezvényeken és különböző fesztiválokon egyaránt. Jelölték a világ valaha létezett legjobb három Commodore 64 zenésze közé, miközben folyamatosan kapja a negatív kritikát a fikázást mesteri szinten űző mindenhez hozzáértőktől. Goto80 szereti az erős kontrasztban álló dolgokat, és úgy tekint munkájára, mint aki azt teszi, amit más nem. Sokat nevet zeneszerzés közben, mert gépei szeretik meglepni őt. 4 kontinens 200 élő fellépésén van már túl, ahol olyanok mellett zenélt, mint például U-Ziq, Plaid és a Ceephax Acid Crew.
1993-ban alapította meg a Hack n´ Trade nevű demoscene csapatot, amivel 1998-tól élő fellépéseken is találkozhatott a közönség. 2002-ben részt vett a Superdöner nevű kebab punk banda megalapításában, amivel pizzériákban léptek fel. Nem sokkal ezután Ausztráliába költözött, ahol a spanyol vizuálművész Raquel Meyers-szel nekikezdett első művészeti projektjének. 2007-ben havonta kiadott egy mini-albumot és beindította a Labelable honlapot. A következő évben egy barátjával létrehozta az internet2008.se portált, ahol az év minden napján publikáltak egy-egy új számot. Mindent összevetve, 1992 óta majdnem 1000 számot jelentetett meg, legtöbbször ingyen letölthető formában. (Mellesleg fellépet a Pirate Bay első bírósági tárgyalásának after partiján is.). Ő üzemelteti a Chipflip blogot is, ami főleg chipzenével és a demoscene-el foglalkozik. Jelenleg 8 bites audiovizuális improvizációkkal és rossz tv-kel kísérletezik.
nordloef A svéd nordloef a szűk korlátokkal rendelkező Nintendo Game Boy játékkonzolból próbál meg annyi hangot kipréselni, amennyit csak lehet. Talán punk rock zenekari háttérének és az elektronikus zenék iránti szeretetének köszönhető, hogy az így születő, igencsak pörgős zenéi hihetetlen gazdag dallamvilággal rendelkeznek. Turnézott már az Egyesült Államokban, Angliában, Németországban, Belgiumban, Írországban, Dániában és Svédországban. Lépett már fel erdei techno partiktól kezdve, farmok mélyére rejtett klubokon át, a legkülönfélébb helyeken. Nordloef fellépései leginkább egy egyszemélyes punk-show és egy izzasztó DJ szett keverékeként jellemezhetőek. De lemezjátszók helyett előtte csak két Game Boy található. Ezeken variálja élőben az épp halható zenéket, amiket külső effektgenerátorok csavargatásával tesz még változatosabbá.