kultúra [tánc] 2011. szeptember 29. csütörtök 04:50
nincsen hozzászólás
szerző: PjotrTáncbemutató a MU-ban - Hodworks: Basse Danse 2011. szeptember 29- 30. 20h, MU Színház – Budapest (XI. Kőrösy J. u. 17.)
A Hodworks társulatot 2007-ben alapította meg Hód Adrienn, akinek útkeresésének, önállóságának középpontjában az improvizáció áll. Egy szabadabb, ösztönösen építkező improvizáció a próbafolyamatok során és egy strukturált a színpadon.
A társulat szeptember végén a MU Színházban mutatja be legújabb darabját, melyet egy majd másfél éves próbafolyamat előzött meg: ennek állomásait a Mindennapi rutin darabjai jelzik, melyeket 2010 áprilisa és novembere között mutattak be. A Basse danse improvizációs testnyelvét egy négyhónapos berlini szakmai gyakorlat során dolgozták ki. John Ashford, a londoni Place Theatre korábbi valamint a nemzetközi Aerowaves hálózat és fesztivál jelenlegi igazgatója, találóan koncentrált figyelemelterelés-ként írta le a koreográfia alapelvét, hiszen a táncosok éber jelenléte elengedhetetlen ahhoz, hogy minél izgalmasabb, érdekesebb irányokba tereljék egymást.
A bemutató nem véletlenül kapta a Basse danse címet. Egyrészt a dús és dinamikus mozgás kívánta meg, hogy a zene ne terhelje túl a táncot, másrészt az is fontos szempont volt a választásnál, hogy a zene mind szerkezetében, mind az építkezésében összhangban legyen a mozgással. A basse danse egyszerre jelenti a XV. század legelterjedtebb táncformáját és a hozzá társuló improvizatív hangszeres zenét is. Ahogy a zene, úgy építkezik a mozgás is: az egzaltált szólókból közösség fejlődik, a szimultán mozdulatok szinkronná válnak, a mozgás szétbomlott elemei új formákat alkotnak.
fotó: Kővágó Nagy Imre koreográfia: Hód Adrienn táncosok: Cuhorka Emese, Garai Júlia, Hadi Júlia/Marco Torrice, Molnár Csaba élő zene, ének: Mizsei Zoltán dramaturg: Végh Ildikó látvány: Sebő Rózsa fényterv: Andre Pronk / Wil Frikken
Táncrend. Szigorú rendje a zenének és a mozgásnak. Az előadás Európa XV. századi zenéjéből táplálkozik. A Basse Danse a század legelterjedtebb udvari tánca, „földközeli”, lassan, csendesen, kecsesen lépegető. A kereteket egyrészt a korszakra jellemző stílusjegyek, másrészt a mozgásanyag struktúrája szabja meg. A zene a harmónia megteremtésére, az idő kitöltésére, szórakozásra és táncolásra szolgál; elemelt, súlytalan, elegáns létezés. A koreográfia rendezőelve a kiszámíthatatlanság, az izmok és a reflexek működése. Egzaltált szólókból közösség fejlődik, a szimultán mozdulatok szinkronná válnak. A mozgás szétbomlott elemei új formákat alkotnak. A fizikalitás által kiváltott tudatállapot és annak a mozgásra való visszahatása végteleníti a koreográfiát.
A szeptember 29-i előadás előtt 18 órától „Fiatal táncosok külföldi szakmai gyakorlata” címmel az OFF Alapítvány nyilvános pályázati beszámolót tart a Leonardo projektről a MU Színház Galériájában.
A Hodworks Társulat fenntartója a 2010-2011 évadban 19 fiatal táncos külföldi szakmai gyakorlatát tette lehetővé a Tempus Közalapítvány 61.500 eurós támogatásának köszönhetően.
A szeptember 29-ei előadás után beavató foglalkozás lesz Végh Ildikó dramaturggal. A szeptember 30-ai előadás után közönségtalálkozót tartunk Szoboszlai Annamária vezetésével.