hosting: Hunet
r31
  cikkekfotók        
beszámoló [fesztivál]  2010. szeptember 13. hétfő   10:20
nincsen hozzászólás

szerző: Toki
Sziget 2010: -1. és 0. nap
2010. augusztus 11-16. Hajógyári-Sziget - Budapest

  1. oldal

  A Kispál és a Borz Magyarország egyik legfontosabb - ha nem a legfontosabb - alternatív rockzenekara, több is ennél: igazi generációkon, nemeken, lakóhelyeken és szociológiai csoportokon átívelő kultuszzenekar, igazi hungarikum, már-már intézmény... volt, ugyanis 2010-ben elérkezettnek látták Lovasiék az időt, hogy búcsút vegyenek a közönségtől, mely majd húsz évig kísérte őket.
  
  A Kispál és a Borz búcsúkoncertjén nem feltétlenül hálás dolog az előzenekari poszt betöltése, a mezőtúri Esti Kornél azonban nem illetődött meg és megállta helyét a Nagyszínpadon. Bár a tagok átlagéletkora csupán húsz év, a fiatalos lendület, a jól összerakott dalok és az érett előadásmód egy kifejezetten korrekt és remek hangulatú koncertet eredményezett. Nemrég megjelent nagylemezük dalai mellett új számokat is hallhatott a szépszámú közönség. Az angolszász gitárzenei hagyományokat és a magyar underground elemeit sanzonos betétekkel keverő Esti Kornél ezzel a koncerttel biztosan felnőttkorba lépett, nem mellesleg jogosan erősítette meg tagságát a magyar zenei színtér népes mezőnyében.
  
  Fura volt számomra a búcsúkoncertet úgy átélni, mint első nagy Kispál fellépést. Kicsit úgy éreztem, túl későn csöppentem ebbe az egészbe, és mivel ez volt az utolsó, megbecsültem minden percét.
  Elhangzott az elvárt ismert számok nagy része, ezeket most nem listáznám. Persze azért egy I like Gemenc-et és egy Hello-t még sokan (köztük én is) el tudtunk volna viselni, de hát nyilván az időbeli keretek miatt muszáj volt válogatni. A fő színpadrész előtt volt egy magasságában állítható, kisebb színpad, ahol néhány szám erejéig a kezdeti felállásban láthattuk a zenekart játszani. Megindító volt. Aztán a vége felé előkerült egy piros-kockás terítős asztal, amit körbeült az egész társaság...
  
  A végén Lovasi azt mondta, hogy kár hogy vége, kár ezekért a számokért. Lehet hogy koncerten már nem (vagy csak nagyon sokára) hallhatjuk ezeket, viszont mindenkinek ott van az mp3 lejátszójában, CD-in az albumok, fejben a sok dalszöveg, dallamok... Mindenkinél ott él tovább a Kispál és a borz zenekar, ami az elmúlt 20 év kikerülhetetlenül érdekes, tehetséges és szerethető formációja volt.
  
  A mínusz egyedik nap finoman szólva is hárdkor bejutása és a latin amerikai családi fotók idilljét egyenesben alázó főbejáratos összepréselődése nem hiányzott, szerencsére ki is maradt. Csendben elmorzsolt örömkönny közepette villám gyorsan átkacsáztam a billogellenőrzésen és egy hétig az ország általam legszebbjének tartott hídján. Késő délutáni betoppanásom olyan volt mint egy halál laza házibuliba betévelyedni. Gyorsan kaptam is az alkalmon, hogy tikkadtságomra gyógyírt a Volton szívem csücskévé vált korsónyi fröccs, jójó, ide hallom a göcögést, szóval fröccsök kerítsek.
  
  Na itt jönne az hogy a Reggae Örömünnep zenei cincálgatásába fogjak de a színpadról lejövő hangulat és életérzés az agyam thai-masszázsával ért fel, az hogy ez hangszerekből és torkokból jön csak hab volt a nagyi kalácsán. Oké, lehet nem az én zeném, tényleg, de ott a fövenyen akkora dózis zen nyugalom szállt meg, hogy Buddha egy agyérgörcsös maláj kiképzőtisztnek hatott volna mellettem. A Sziget 0. napja nagy kanállal tolta az arcomba a békét, vevő voltam rá, a zsigeri fíling zenére azzal a pár tízezer emberrel együtt...

  2. oldal

  Különös kísérlet folyt a Sziget nulladik napján a Világzenei Színpadon: a legkülönbözőbb együttesek idézték meg Cseh Tamás szellemét. Aki rétegzenének tartja az egy éve elhunyt dalos munkásságát, annak most nehéz dolga lett volna, hogy belője azt a bizonyos réteget. Voltak itt ötven-hatvan éves kortársak, lelkes tinik, kíváncsi külföldiek, sőt egy játszótérre való ovis is, apukával, anyukával. Három órába persze nehéz belepréselni ennyi műfajt és előadót a PASO-tól Palya Beáig, de itt sikerült előnyt kovácsolni a hátrányból. A három-négy számonként átálló zenekarok között Lévai Balázs készített interjút a szereplőkkel, kifaggatva őket a dalválasztásról és a Cseh Tamáshoz fűződő viszonyukról. Ebben alighanem Víg Mihály bizonyult a legjobbnak és nem csak azért, mert a Balatonnal hátborzongatóan gyönyörűen idézte meg azokat a házibulikat, álmokat és értekezleteket, amelyekről Bereményi Géza szövegei szólnak. Azért is, mert mikor felvetődött a rögtönzött színpadi beszélgetésben, hogy hány Cseh Tamás-dalt ismer fejből, a szúrópróbaszerű kérdésre azonnal el is énekelt egyet. Olyan tömény és hirtelen változó élményt jelentett az egymás után következő koncertek sora, hogy vidáman ugráló és csendben sírdogáló nézőt ugyanúgy lehetett találni a közönségben és egyik sem tűnt meglepőnek.
  
  A Wailers ugyebár Bob Marley kingstoni lakos egykori kísérőzenekara, legalábbis a színpadkép alapján van rá matematikai esély, hogy valamely tag hozzátartozója már látta YouTube-on a reggae-legenda egy-egy performanszát. (Az előítéletektől mentes, szilárd tények szerint Aston Family Man Barrett basszusgitáros valóban részt vett az eredeti felállásban.) Ha nagyon szigorúan viszonyulunk az előadáshoz, valóban egy Bob Marley tribute-formáció előadásának lehettünk szemtanúi, ám amíg hasonló színvonalú tribute zenekarok uralják a Nagyszínpadot, szemernyi okunk nem lehet panaszra. Az egyetlen kifogásolható pont az új frontember, Koolant volt, aki ehhez a zenéhez túlontúl absztinens fiatalember benyomását keltette. Mindemellett pedig az I Shoot The Sheriff, One Love vagy a 3 Little Birds kaliberű slágereket hibátlanul adta elő.
  
  A Nagyszínpad nulladik napi headlinere, az UB40 annak dacára is kultikus státuszban leledzik, hogy tagságának túlnyomó többségét IFA homlokú birminghami férfiak teszik ki. És vajon tüzetesebb utánajárás nélkül vajon ki merte kategorikusan kijelenteni, hogy a jelenlegi frontember nem azonos azzal Ali Campbell-lel, aki a milliós eladásokat eredményező slágereket annak idején előadta? Nem elég, hogy testvére, Robin ugyanazon joviális kobold benyomását kelti, de megszólalásig ugyanazon hangszínen énekel. A program mellesleg egy meglepetésektől totálisan mentes válogatást foglalt magába, ám jelen körülmények között ez bizonyult a legbölcsebb döntésnek. Nincs kétségünk afelől, hogy még a strandlabdázó, vízipisztolyozó, gumipapucsos közönség minden pacifizmusa dacára össznépi lincselésben részesítené őket, ha egy Kingston Town, Cant Help (Falling In Love), vagy Red Red Wine kimaradna a felhozatalból.
  
  Ezek után nem maradt más hátra, mint hogy hivatalosan is megkezdődjék a Sziget 2010-es kiadása...


Kulcsszavak:
  sziget      muse      skip the use      billy talent      kasabian      monster magnet      kamelot      the cribs      death valley screamers      danko jones      csemer boglárka      iron maiden      enter shikari      30 seconds to mars      nina hagen      paradise lost      deák bill      anna and the barbies      kawa musical circus      papa roach      the silver shine      overdrive     blind myself      the 69 eyes      manökken proletarz      charlie winston      zzz      tony allen      hangmás      renata rosa      the specials      the young punx      the black box revelation      wildbirds & peacedrums      the hives      public image ltd      harcsa veronika      chapelier fou      csík zenekar      children of bodom      ill nino      gwar      skindred      toy dolls      firkin      the picturebooks      the inspector cluzo      ub40      the wailers      toots and the maytals      cseh tamás      péterfy bori      both miklós      palya bea      kispál 


Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Sziget

 kapcsolódó előadók: 

Sziget Band

 kapcsolódó cikkek: 

A Toy Dolls, a Stratovarius és a Korpiklaani is Alsóörsön bulizik augusztusban

A Portland-i Tigers On Opium bemutatta Paradise Lost című videóját

Szólókoncerttel jön Budapestre 2024-ben Bruce Dickinson, az Iron Maiden frontembere

Budapesten az Enter Shikari: A Kiss for the Whole World Tour

A Superlove feldolgozta az Enter Shikari „Arguing With Thermometers” című számát
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Meshuggah, Avatar, The Halo Effect
Két zenekar, egy este a Dead Poet Society és a Ready the Prince lángoló show-ja az Akvárium színpadán
Battle Beast, Saint Deamon, Induction
Black Foxxes szárnyalása, azaz egyedülálló élmény a Dürer Kertben
Hobo- Vadászat 40
A Nothing But Thieves ismét lenyűgözte a budapesti közönséget
Abbath, Toxic Holocaust, Hellripper
Slaughter To Prevail
Delain, Illumishade
Beast In Black, Gloryhammer
Az indie rock királyai, a The Sherlocks és a DOTE a Dürer kertben
Fear Factory, Butcher Babies, Ignea, Ghost Of Atlantis
 kiemelt 
Crypta: brazil death metal démonok csapnak le a Barba Negrára áprilisban
  
Második lemezét mutatja be április 12-én Budapesten a Crypta

Március végén érkezik az U.D.O.
Cattle Decapitation: négyzenekaros brigád élén érkezik az amerikai deathgrind csapat
Sari Schorr Budapesten
Republic 35
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 omnium gatherum    chris pontius    stam1na    backyard babies    madder mortem    ryan dunn    judas priest    all that remains    gogol bordello    heaven & hell    rocktusa    svart crown    your demise    mando diao    des filles et des riffs    katy perry    tranker kata    twilight force    hangmás    rivers run dry    florence and the machine    arto lindsay    szakonyi balázs    klone    Éli könyve  

r46
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!