szerző: PjotrNincsenek határok a fesztiválozók alkoholfogyasztásában
Elgondolkodtató eredménnyel zárult a Heineken Hungária és a Krétakör felelősségteljes alkoholfogyasztás témáját feldolgozó fesztiválhelyszíni akciósorozata. A Krétakör alkotóműhelyének figyelemfelhívó performanszaira egy önáltatásból és társas befolyásolhatóságból építkező fiatalfelnőtt közönség reagált - meglepően őszintén. A 2010-es VOLT és Balaton Sound fesztiválokon készített kisfilmek a www.holahatar.hu weboldalon láthatóak.
Hogyan reagálnak a fiatalok a szemlátomást erősen ittas színész néha önveszélyes ámokfutására? tette fel a kérdést a kamera mögül a krétakörös Fancsikai Péter. Látják-e benne magukat, elgondolkodnak-e azon, hogy milyen kiszolgáltatottá tesz a mértéktelen, kontroll nélküli alkoholfogyasztás? Megéri-e feszültségoldóként használni az alkoholt az ismerkedésben egy olyan helyszínen, ahol a kivételes zenei programok és a mindenre nyitott fiatalok játszák a főszerepet? Segítenek-e a túlzott alkoholfogyasztás következményeitől szenvedő társukon a többiek, vagy csak kinevetik? az ilyen és ehhez hasonló kérdéseket felvető kisfilmek a www.holahatar.hu weboldalon láthatóak.
Ezzel az újszerű, eddig nem használt eszközzel igyekezett megszólítani a mértéktelen és felelőtlen alkoholfogyasztás kapcsán a leginkább veszélyeztetett fiatalfelnőtteket a kezdeményezés ötletgazdája, a Heineken Hungária Zrt. A Hol a határ? Láss tisztán, dönts felelősséggel! főcímsorral futó, szakmai együttműködéseken alapuló programjához a társadalmi problémákra talán leginkább érzékeny és ezeket legjobban megfogalmazni tudó alkotóközösséget, a Krétakört kérte fel közreműködőnek. Az együttműködés egy figyelemfelhívó kisfilmmel indult és a Heineken Hungária által támogatott zenei fesztiválok VOLT, Heineken Balaton Sound helyszínein futó akciósorozattal folytatódott.
A helyszíni performanszokat rögzítő videók és a performanszok kapcsán készült interjúkban a megkérdezett fiatalok meglepő őszinteséggel, önkritikával vallanak az alkoholfogyasztáshoz, mint feszültségoldó technikához és a társas befolyásolhatósághoz fűződő viszonyukról. A beszélgetések tovább árnyalják a múlt év során, az EIKKA ifjúságkutató szakemberei által a Heineken Hungária megrendelésére készült kutatások eredményét: a preventív aktivitásnak a fiatalabb korosztályok felé kell fordulnia, de ennek előfeltételeként a hozzájuk vezető út mellett meg kell találni a közös nyelvet is.
A program eddigi eredményei: A 2009-ben indított kezdeményezésben látszólag egymástól távol álló szervezetek vállalták a csapatmunkát: az alkoholgyártóból, a fiatalfelnőttek életmódját kutató szociológus társaságból, a fiatalok közösségi szórakozásának teret biztosító programszervezőből, valamint a programokat kommunikáló médiatulajdonosból álló team közös összefogással, célzott kutatással és preventív kommunikációval kívánta felhívni a fiatalfelnőttek figyelmét az előttük álló kihívásokra. A program keretében sikerült kibővíteni a fiatalfelnőttekre jellemző feszültségoldó technikák közül az alkoholfogyasztási szokások, tendenciák és motivációk ismereteit, melyek számos ellentmondásos motívumra hívták fel a figyelmet. A sajtó és a problémával foglalkozó szakemberek mellett a program az érintett fiatalfelnőtt korosztállyal is sikeresen kommunikált: a mértéktelen alkoholfogyasztás útvesztőivel, a társas befolyásolás témájával foglalkozó fesztiválhelyszíni interjúkat eddig 160 ezren töltötték le a program weboldaláról és a népszerű videómegosztókról.