Ők sem ma kezdték, egy lemez már megvolt 1994-ben, most jön a következő. Növekszik a csapat. Főleg, ha a hazai roma folk palettán is végigtekintünk. Kalyi Jag, Kanizsa Csillagai, Ternipe, Khanči Dos Van miben bízni.
Tehát begurult a kiadóhoz a Cigány kerék (Rományi Rota), akik budapestiek, de mint a legtöbb fiatal roma folk zenekart, ezt is vidékről Budapestre került fiatal zenészek hozták létre.
1985-ben Nagyecseden (Szatmár megye), oláh cigány fiatalok voltak az alapítói. 1987-1988 között, mint a község nagy létszámú hagyományőrző táncos csoportja működött.
1989-ben néhányan a fővárosba kerültek, ahol már más formában, lényegesen kevesebben vitték tovább az eredeti nevet. Ebben az időszakban alakult ki a mai együttes és a hangzás alapjai, valamint a zenei arculat meghatározó elemei. A zenekar városi roma folkot játszó együttesnek határozza meg magát.
Ezt a fogalmat a 60-as évek óta használjuk azokra az együttesekre, akik a hagyományos, autentikus zenéket a városi körülményekhez, előadói stílushoz, illetve a rájuk hatással lévő populáris kultúra elemeihez alakították. Mindezek mellett a zenei összkép tovább bővült a sokszínű nemzetközi cigány folk elemeivel.
A Rományi Rota alaprepertoárja a nagyecsedi un. cerhári oláh cigány dalokból áll. Ez az alap, a befogadó közeg, amely nyitott és hajlékony, amihez társul az északkelet-magyarországi cigányfolk, az erdélyi cigányközösségek dalai, valamint népi gyökerű nyugat-európai roma előadókra oly jellemző balkáni gyökerű populáris hatás. A dalok ez által, színesek, változatosak, ritmikailag erőteljesek. Mindezek mellett a Rományi Rota ragaszkodik a roma folk legalapvetőbb vonásához a vokális megszólalás elsőbbségéhez. A régi és új, archaikus és a modern zenei és hangulati elemek egymást kiegészítő, erősítő és megtartó egysége teszi az együttest egyedivé és a fiatal roma zenészgeneráció egyik legjelentősebbiké. Repertoárjuk kizárólag gyűjtött anyag. A hagyományok átörökítésének jelképe, Balogh Józsefnek, Simonnak, Balogh Ferenc nagybátyjának szerepeltetése az új albumon. Összefoglalva nyitottak, technikailag és repertoárban felkészültek. Szóval jók. Olyannyira, hogy a külföld is megszólította őket. 1998-ban a világhírű londoni world music csapat a Transglobal Underground új, eddigi legjobb albumán a Rejoice, rejoice-n magyar részről, Balogh Kálmán mellett a zenekar is szerepet kapott. Referenciának nem is kell több.
A diszkográfiából az is kiderül, hogy az együttes két meghatározó tagja és Balogh Kálmán között további munkakapcsolat alakult ki a Romano Kokalo együttes égisze alatt. De ez már egy másik történet. Párhuzamos életrajzok
Az együttes tagjai:
Balogh Ferenc - ének, gitár, szájbőgő, kanál, derbuka, alapító Nagy István - ének, tamburica, buzuki, mandolin, gitár, szájbőgő Balogh István - szájbőgő, ének, kanna, kanál, gitár, derbuka Farkas Ilona - ének Varga Ildikó - ének
Diszkográfia:
O chérháriko 1994. Kimnowak: Fekete zaj 1994. (közreműködő) Transglobal Underground:Rejoice, rejoice 1998. (közreműködő) Romani Kris-Gipsy lore (Cigánytörvény) filmzene 1998. (közreműködő) Phiravelman kalyi phuv 1999. Fonó Records Romano Kokalo-Gipsy Colours (km. Balogh Ferenc és Nagy István)