1989-ben alakította három előfelvételis (Fenes Tibor- gitáros, énekes Hricsovinyi Tamás- basszusgitáros és Puskás Tibor- dobos) az ercsi laktanyában a leszerelés előtti hónapokban. A zenekar a főiskolás évek alatt Egerben működik és főként a líceumban ad koncerteket. Az első trió felállás munkáját két kereskedelmi forgalomba nem került demofelvétel őrzi (1989 Gyerünk, Új dal). 1991-ben a Nulladik Változat az AORTA országos döntőjébe kerül, ám a pozitív visszhangok ellenére sem kerülnek reflektorfénybe. (Berki Tamás klasszikus rétegzenének minősíti dalaikat és biztosítja őket, hogy nem számíthatnak lemez eladási csúcs döntögetésekre.) Ugyanabban az évben Szabó Attila (gitáros) csatlakozik a zenekarhoz. Attila zenekarba kerülésével gyakoribbak lesznek a fellépések, és a Nulladik Változat a VHK, Sziámi, Kispál és a Perfect Name közös koncertek révén a kilencvenes évek elején tetőző hazai underground klubélet aktív résztvevője lesz. 1992-ben megjelenik a zenekar az első hivatalos Nulladik Változat című anyaga.
A Változat korai zenéjében a nyolcvanas évek magyar újhullám (ez főként a szövegekre érvényes) és az angolszász dark-gitárzene hagyományai ötvöződnek, melyben az effektezett gitárokat a kötött szigorú ritmusképletek ellensúlyozzák. A borongós felhős dalokra főként a darkos közönség volt nyitott. Az 1993-ban felvett, de a szokásos kiadói tökölődés miatt csak egy évcsúszással szerzői kiadásban megjelenő A Bolyongás Évei című anyagon először próbálkoznak hosszabb lélegzetű dalokkal és egymásra épített szövegek alapján felépített, koncept albummal. Az 1994- ben kiadott Metropolisz-tánc anyagon a zene némileg változik, és az késő-őszies zenei hangulatokat helyenként vidámabb (ismerősök által dunántúlinak nevezett) hangvétel váltja fel. 1995-ben Szabó Attila távozik a zenekarból, helyére Szuhaj Péter gitáros érkezik. Az új felállásban rögzített Négy című anyagon a Nulladik Változat addigi zenei elképzeléseit foglalja össze, de már érezhetőek az új iránylatok is. Az addig hatások pedig a zenekar saját hangjaként tisztulnak le. A Fenes Tibor szövegei és a ritmusok a közép-európai népzenei források felé fordulnak. 1996-ban a Nulladik Változat Hajnal című dalával rákerül a Catalogue alterock válogatásalbumára. 1997-től a Nulladik Változatot fokozatosan keményebb rockosabb hangzás jellemzi, mely stúdióváltásnak köszönhetően a stúdióanyagok sajátja is lesz.
Az 1998-ba megjelent Csendkapu egyértelműen rockosabb hangvételű az előzőeknél, de a ritmusok, a szövegek és a számok felépítése mégis túlmutat a hagyományos rock-számokon. 1999-ben az új anyag megírásának folyamata közben Puskás Tibor dobos magánéleti problémákra hivatkozva hirtelen kilép a zenekarból. Az új dobos Dombó Szabolcs. Az új, még végleges címmel nem rendelkező anyag felvétele valószínűleg 2000 év elején lesz, és várhatóan ősszel jelenik meg. A Bahia jóvoltából megjelenő Játékok Könyve CD a Nulladik Változat tízéves munkáját foglalja össze. A CD-n szereplő 18, a zenekar koncertjein szinte állandóan szereplő szám az eddig megjelent anyagok eszenciája. Korai számait a zenekar 1999-ben a koncert hangzáshoz közeli körülmények között újrarögzítette. Ez a kilenc új felfogásban feljátszott dal kazettán még sohasem jelent meg. A legújabb anyag felvétele a 2000. év tavaszán történt a már megszokottnak nevezhető HSB stúdióban Regenye Zoltán és Hidasi Barnabás hangmérnökök aktív részvétele mellett. Utóbbi úriember két dalban billentyűsként is részt vesz a végeredmény kialakításában. A gitárosok hangszercseréjének köszönhetően a Gibson gitárok (kiegészülve a klasszikus Marshall erősítő párosítással) kapnak főszerepet az új albumon. Szabolcs oldottabb, lazább dobolása is távolítja a zenekar darkos kötődéseit. Mégsem lehet a Nulladik Változat új dalait rockzeneként elkönyvelni. A helyenként szigorú basszusmenetek diktálta szerkezeti felépítés a régebbi albumok szerves fejlődését követi, akárcsak Fenes szövegeinek hangulati lírája. Az új anyag megjelenésének várható időpontja 2000 ősze vagy 2001 tavasza.