Február 8-án a Sportmax 2 rendezvényközpontba szervezett díjátadóval véget ért a 41. Magyar Filmszemle. Az eseményen kiosztották az életműdíjakat Nagy Anna színésznőnek, Pásztor József gyártásvezetőnek, Révész Gitta produkciós osztályvezetőnek, Djoko Rosic színésznek, Szoboszlay Péter grafikus, rajzfilmrendezőnek és Zsombolyai János operatőrnek. A Magyar Mozgókép Mestere díjat idén Rózsa János filmrendező és Grünwalsky Ferenc rendező-operatőr vehette át. Utóbbi a megtisztelő kinevezést csak az MMKA éléről történő végleges távozása utána kívánta elfogadni.
A nagyjátékfilmek versenyében a fődíjat, vagyis az Arany Orsó-díjatHajdú Szabolcs új filmje a Bibliothéque Pascal kapta, amelyet, a rendező saját bevallása szerint, többek között a debreceni panelházak egyhangúságában töltött gyermekkorra ihlette, ahonnan az egyetlen kiút a fantáziavilágba történő menekülés volt. A film emellett elnyerte a külföldi kritikusok Gene Moskowitz-díját, és az Országos Diákzsűri Zöld Holló-díját is. Hajdú kerettörténetbe foglalt művének főhőse egy magyar nemzetiségű romániai állampolgár, bizonyos Mona Paparu, aki megpróbálja visszakapni gyermekét a gyámhatóságoktól, de előtte el kell mondania, mivel töltötte eddig az idejét. Az anya történetében a valóság és a fantázia keveredésével elevenedik meg utazásának és angliai kálváriájának színes története. A legjobb zsánerfilmnek járó elismerést, a tv2 Moziverzum-díját, Vágvölgyi B. AndrásKolorádó Kid című alkotása kapta, amely egy megkésett 56-os filmnek tekinthető, bár a történet fő szálai 56 után, illetve a 60-as évekbeli Magyarországon játszódnak. Vágvölgyi műfaji és filmes idézetekkel teletűzdelt munkájának leggyengébb pontja a sokszálú dramaturgia, amit az alkotóknak nem igazán sikerült egységes egésszé varázsolniuk. A legjobb rendezés díját a Köntörfalak c. filmjéért Dyga Zsombornak, illetve a Látogatás c. munkájáért Pejó Róbertnek ítélték oda. A Köntörfalak az idei szemle egyik legszerethetőbb filmje volt. Egy kínosnak induló randevú történetét meséli el, amely aztán érdekes fordulatokat hozó történetté alakul. Örömmel nyugtázhattuk, hogy Dyga Zsombor végre teljes mértékben felnőtt a filmkészítés feladatához és jól megírt forgatókönyvét biztos kézzel vitte a vászonra. A Látogatás egy osztrák-magyar koprodukcióban készült krimi, amelynek története néhány barát látogatása és egy tóparti ház közelében történt gyerekrablások körül bontakozódik ki. Összességében az osztrák tv-filmek hangulatát idéző, ám korrekt filmként jellemezhető Pejó Róbert új munkája.
A kategória további díjai, díjazottjai: Arany Mikrofon-díj (legjobb hang): Kőporossy János A vágyakozás napjai c. filmért Arany Olló-díj (legjobb vágás): Czakó Judit a Köntörfalak c. film vágásáért Legjobb látvány, díszlettervezés díja: Banovich Tamás a Kolorádó Kid c. filmért Legjobb eredeti filmzene: Kardos Dániel, Balogh Rudolf a Vespa c. filmért Legjobb forgatókönyv: Pacskovszky József A vágyakozás napjai c. film forgatókönyvéért Legjobb férfi alakítás: Elek Ferenc a Köntörfalak c. filmben nyújtott alakításáért Legjobb női alakítás: Kerekes Éva Vica a Ki/Be Tawaret c. filmben nyújtott alakításáért Színészi különdíj: Tóth Sándor a Vespa c. filmben nyújtott alakításáért Simó Sándor elsőfilmes díj: Almási Réka: Team Building Produceri díj: Pusztai Ferenc, a Team Building és a Czukor Show c. film producere Operatőri díj: Nagy András a Bibliothéque Pascal c. film fényképezéséért
A tv-filmes kategória fődíjátMátyássy ÁronÁtok című filmje kapta meg. A zsűri különdíjban részesítette Szalay KrisztaÉs a nyolcadik napon c. munkáját, emellett Zsurzs Éva-díjat nyert Mundruczó KornélA Nibelung-lakóparkkal. Az idei tv-filmekből még kiemelendő Szabó CsillaKomoly dolgok című filmje, amely elnyerte a diákzsűri tv-filmes fődíját.
A kisjátékfilmek közül a legjobb idén Szimler BálintItt vagyok c. alkotása, amelyet a zsűri egyenesen zseniálisnak nevezett. A legjobb kísérleti film Magyarósi ÉvaLéna c. munkája lett. Mindezek mellett rendező-operatőri díjat kapott Nemes Jeles László, Várkonyi Tímea (rendező) és Erdély Mátyás (operatőr) Az úr elköszönért. A zsűri elismerő oklevéllel illette Nagy DénesRiport, Császi ÁdámÜnnep és Breier ÁdámCathrine magánélete c. filmjét. A kisfilmek közül még külön említést érdemel Bagota Béla munkája a Frusztra, amely az MTV Hajónapló sorozatába készült és páratlan fantáziával meséli el egy rajztanár balatoni vonatútját. Valamint Richter NóraÓra című alkotása mellett sem mehetünk el szó nélkül, amely egy bájos történet egy hatéves kislányról, annak valóságfelfogásáról és a tanárával való konfliktusáról.
A Filmszemle további díjazottjai:
Tudományos-ismeretterjesztő filmes kategóriában: Legjobb operatőr: Tóth Zsolt Marcell: Bence + a többi jómadár Kollányi Ágoston rendezői díj: Pálfi Szabolcs: Ketten egy fészekben Legjobb tudományos-ismeretterjesztő film: Sári Zsuzsa: Egy világfi Szegeden Szentgyörgyi Albert szegedi éveiről
Dokumentumfilmes kategória: Elismerő oklevél: Szederkényi Júlia: Barlang Kategória - különdíj (megosztva): Nagy István: Sorsod Borsod, Kiss Anna: Házi paradicsom Schiffer Pál rendezői díj: Gulyás Gyula: Idézés, Almási Tamás: Puskás Hungary, Csáki László: Bádogváros Az MMK és a Duna TV közös díja, a Duna-díj (megosztva): Szőczi Árpád: Drakula árnyéka a romániai forradalom kitörésének valódi története, és Zámborszki Ákos: Utolsó előadás Dokumentum kategória fődíja, az Ember Judit-díj (megosztva): Csáki László: Bádogváros, és Almási Tamás: Puskás Hungary
Egyéb díjak:
Art Mozi Egyesület díja: Almási Tamás: Puskás Hungary Mozisok Országos Szövetségének díja, a Petróczy Sándor-díj (2009 legnézettebb mozifilmje): Herendi Gábor: Valami Amerika 2. Nyakkendő-díj (Színház és Filmművészeti Egyetem Film- és Televízió szakos hallgatóinak díja): Török Gábor, a SZFE tanára Filmplakát-díj: Szakmai díj: Apaföld c. plakát - tervező: Gál Krisztián Filmplakát Közönségdíj: Utolsó idők - tervező: Kenczler Márton art director Film.hu díj (internetes közönségszavazás): Dyga Zsombor: Köntörfalak
Összességében elmondható, hogy az idei filmszemle a válság jegyében telt, ami megmutatkozott a filmes felhozatalon és a szervezésen is. Sajnos a magyar filmek egyik legnagyobb hiányossága, hogy az alkotók gyakran elfelejtik munkájuk készítésekor, hogy azokat nem csak maguknak, hanem a nézőknek is készítik, így a filmek gyakran az öncélú művészkedés eszközeivé válnak. Talán a 42. Filmszemlén már jobb magyar alkotásokat fogunk látni.