szerző: Pjotr„Zipkomm - Zeneipar, kommunikáció, tömörített tudás” Országos zenei konferencia a Gödör klubban 2010. február 6. szombat 10:00-23:00., Gödör Klub - Budapest
Egy zenekar sikeréhez már régóta kevés az, ha profi hangszeres tudással rendelkezel és jó számokat írsz. A sikerhez szükség van arra is, hogy ismerd, hogyan működik a zeneipar. Ismerned kell a legújabb trendeket, a véleményvezéreket. Szerinted mi kell ahhoz, hogy egy zenekar befusson? Szerencse? Tudás? Jó háttér? Jó hely? Jó időpont? A Zipkomm célja, hogy ezekre a kérdésekre is választ adjon, ráadásul a hazai zeneipar legaktívabb szereplői mellett több száz sikerre éhes zenekar bevonásával indítsa be a közös gondolkodást és fejlődést.
A PANKKK Programiroda szervezésében 2010. február 6-án (szombaton) a budapesti Gödör Klubban lezajló egész napos Zipkomm országos zenei konferencián a közönség felé is nyitott kerekasztal beszélgetésekre kerül sor a legkülönfélébb témákban. A rendezvényen minden érdeklődőnek alkalma nyílik, hogy megismerje a legkiválóbb hazai szakemberek véleményét és személyesen is találkozzon zenésztársaival és az iparág képviselőivel.
”A PANKKK lebonyolítása során nap mint nap rengeteg zenekarral vagyunk kapcsolatban és saját bőrünkön is tapasztaljuk, hogy sok alapvető információ hiányzik a zenészek és az iparág oldaláról is, ráadásul mindenki a másiktól várja a megváltást. A Zipkomm egy kísérlet, talán ebben a témakörben hazánkban az eddigi legátfogóbb. Nagyon reméljük, hogy egy olyan információs robbanást sikerül előidéznünk országszerte, amely megalapozhatja egy forradalmian új szemléletre épülő zenei élet kifejlődését.” (Berta András, programigazgató, PANKKK)
A Zipkomm ingyenesen látogatható rendezvény és minden érdeklődő előtt nyitva áll. A belépéshez előzetes vagy helyszíni regisztrációra lesz szükség, ennek kizárólagos célja, hogy a résztvevők és a szervezők egy virtuális közösségként a rendezvényt követően is kapcsolatban maradhassanak.
A PANKKK tervei alapján a Zipkomm nem egy egyszeri esemény lenne, hanem egy periodikusan ismétlődő rendezvénysorozat. A februári budapesti konferenciát a MyMusic online élőben közvetíti, ami azt is lehetővé teszi, hogy a Debrecenben, Nagykanizsán, Pécsett, Sárospatakon, Szegeden és Tatabányán párhuzamosan zajló Zipkomm társrendezvények interaktív módon bekapcsolódhassanak az eszmecserébe, ezáltal csökkentve a zeneipart is fékező túlzott Budapest-központúságot.
A Zipkomm koncepciójához szintén jól illeszthető a PANKKK támogatásával 2010. január végén beinduló Majdnem Híres Rocksuli (myspace.com/majdnemhiresrocksuli), amely akkreditált képzésként a könnyűzene története mellett az iparág legfontosabb szakterületeibe nyújt részletes betekintést.
A Zipkomm részletes programjában öt témakör szerepel, ezek az alábbiak: Tehetségkutatás, tehetséggondozás, A&R Zenekari menedzsment és koncertszervezés Internetes jelenlét, PR, közösségépítés Lemezkiadás, terjesztés, jogdíjak Médiajelenlét A rendezvény este ingyenes koncertekkel zárul, fellép a Nemjuci, a Qualitons és a TükeZoo.
Főbb kérdések: - Kb. hány aktív zenekar működik Magyarországon? - Évente hány új kiadvány jelenik meg, mik az átlagos CD eladási számok, mennyit adnak el az underground színtér sztárjai? - Mennyire jellemző a digitális disztribúció térnyerése? - Hogyan változnak a jogdíjbevételek (előadóművészi és szerzői)? - Évente kb. hány élő koncert zajlik az országban?
10.30 12.00 I. téma: Tehetségkutatás, tehetséggondozás, A&R Témaindító és moderátor: Berta András (PANKKK)
Tervezett kerekasztal résztvevők: Cserteg István (Peron Music Alapítvány), Veress Tamás (Azfeszt fesztivál), Vörös András (BZF Tehetségkutató), Szabó „Zé” Zoltán (producer), Dominus Ákos (Rootes & Routes Tehetségkutató), Sallai Zsuzsa (Music TV talent and music manager), Póka Egon (Kőbányai Zenei Stúdió)
Főbb kérdések: - Mit nyerhet egy zenekar a tehetségkutatókon? Karriert? Hangszert? Jó tanácsokat? Újabb lehetőségeket? Mi a jó arány? - Meddig érdemes részt venni ilyen rendezvényeken? Ki lehet egyáltalán öregedni a mezőnyből? - Hogyan kapcsolódhatnak tehetségkutatók, épülhet-e bármilyen rendszer? - Mennyiben meghatározó a média jelenléte a tehetségkutatókon? - Kik üljenek a zsűriben, zenészek vagy iparági szakemberek? - Mikortól éri meg egy szakembernek foglalkozni egy feltörekvő zenekarral? - Mi az az A&R munkakör és mik az alapvető szempontjai? Ez mennyiben kapcsolódik a tehetségkutatáshoz?
12.00 13.30 II. téma: Zenekari menedzsment és koncertszervezés Témaindító és moderátor: Morcz Fruzsina (menedzser, szervező, Bold Booking & Management; University of Westminster, PG Music Business Management)
Tervezett kerekasztal résztvevők: Vörös András (BPRNR), Horváth Renátó (Fourty Main menedzsment), Deák András Előd (Stage Product), Szász Márk (Parno Graszt), Szalai Attila (Spartak Music menedzsment), Gáncs Andrea (Budapest Bár menedzsment) Szepesi Mátyás (MMM Booking - Óriás, Harcsa Veronika, Yonderboi), Anga Kis Miklós (MMM Booking - Subscribe, IHM, Necksprain).
Főbb kérdések: - Mi a különbség a szervező (booker) és a menedzser munkája között, mik az általános feladatok? - A kettőt külön kell választani vagy összevonható? - Hogyan találjunk bookert és/vagy menedzsert? Ez feltételez speciális tudást, vagy inkább csak jó kapcsolatrendszer kell hozzá? - Mik a lehetséges gázsi megállapodások egy adott helyszínnel, hogyan érdemes alkudni? - Általában hogyan működik a CD és merchandising értékesítés a helyszíneken, ez mennyiben meghatározó bevételi forrás?
13.30 - 14.00 Ebédszünet
14.00 15.30 III. téma: Internetes jelenlét, PR, közösségépítés Témaindító és moderátor: Szilágyi Imre (MyMusic)
Tervezett kerekasztal résztvevők: Bodrogi András (Zene360), Gál Róbert (White Monkey Music Distribution), Morcz Fruzsina (Bold Booking & Management), Bucsai Tímea (Warner Music Hungary), Szabó Márton (IWIW), Veszelovszki Zsolt (Port.hu), Biljarszki Emil (Dalok.hu)
Főbb kérdések: - Mik a lehetőségek és mai trendek a zenekarok online megjelenéseiben? - Milyen eszközökkel szerezhet egy zenekar új rajongókat a leghatékonyabb módon? - Mi az internetes jelenlét sikerének kulcsa, hogyan építhetsz közösséget hatékonyan? - Mit és hogyan kommunikáljon egy zenekar a rajongók felé? - Érdemes-e ingyen letölthetővé tenni a számokat, mennyire működnek a fizetős zeneletöltő áruházak Magyarországon?
15.30 17.00 IV. Lemezkiadás, terjesztés, jogdíjak Témaindító és moderátor: Réz György (Majdnem Híres Rocksuli)
Tervezett kerekasztal résztvevők: Bérczes Ádám (CLS), Szűts László (Mahasz), Balogh Gyula (Chameleon Records), Czutor Zoltán (Szerzők.hu), György Péter (EMI Publishing), Lovasi András (Megadó Kiadó), Szinger András (Artisjus), Gyimesi László (Előadóművészi Jogvédő Iroda)
Főbb kérdések: - Van még reális igény arra, hogy zenekarok CD formátumban teljes nagylemeznyi anyagokat jelentessenek meg? - Mik voltak a lemezkiadók korábbi általános feladatai, hogyan működtek a digitális robbanás előtt? - Mi maradt az egészből, miben tud még ma is segíteni egy lemezkiadó? - Milyen jogok szállnak át a kiadóra egy lemezszerződés során és ez milyen esetekben éri meg? - Hogyan lehet optimálisan kezelni, behajtani a kiadáshoz kötődő jogdíjakat? - Milyen alternatív megoldások jelennek meg, pl. mi az a 360 fokos modell?
17.00 18.30 V. téma: Médiajelenlét Témaindító előadás és moderátor: Réz György (Majdnem Híres Rocksuli)
Tervezett kerekasztal résztvevők: Marinka Csaba (Sziget), Sallai Zsuzsa (Music TV), Borcsik Attila (MR2), Bihari Balázs (Presscode), Winkler Nóra (M1 Kultúrház), Hegyi György (NeoFM), Illés Csaba (Bravo, IM)
Főbb kérdések: - Mennyiben meghatározó a hagyományos médiumok szerepe az online megoldások világában? - Ki olvas újságot, ki néz TV-t, ki hallgat rádiót, mennyire érdekli őket az igényes zene? - Hogyan aránylik egymáshoz a helyi és országos rádiók hallgatottsága, TV-k nézettsége? - Mennyiben követik a kisebb médiumok az országos adók zenei repertoárját? Van esély helyi összefogásra? - Hogyan lehet zenekarként elérni, hogy egy adott médium írjon rólam, játssza a dalomat? - Milyen eseményekre építhető médiakampány, ennek milyen lehetséges elemei vannak, és kb. mennyibe kerülnek?