szerző: Izillistening.HuSigue Sigue Sputnik Budapesten Ötágú csillag, festett haj, elektromos Rock’n’Roll 2003 január 25, Olof Palme ház
A Sigue Sigue Sputnik név még csak csírájában sem létezett, amikor a hetvenes évek vége felé egy Tony James névre hallgató angol fiatalember elmerengett azon, hogy lehetséges-e megalkotni egy olyan zenekart, amely magába olvasztja mindazt az életérzést, amit egy angol fiatalember szivacsként szívhatott fel a hetvenes- nyolcvanas évek Londonjában. Saját bevallása szerint ez azt jelentette, hogy a Cramps, a The New York Dolls, a Suicide és David Bowie zenéjét egyesítse egy felsőbbrendű, elektro-rock-and-roll bandában, két dobossal - ami úgy szól, mint egy gép.
Tony James nem a kisujjából szopta ki az ötletet: a popot hozó zenei forradalom szelétől megcsapva már évekkel korábban is olyan emberekkel dolgozott együtt a Genaration X-ben, mint Billy Idol, és a dobos Terry Chimes. A Sigue Sigue Sputnik nevű zenekart - több félresikerült próbálkozás után - Tony James végül is 1986-ban alapította meg. A nevüket egy moszkvai utcai bandától kölcsönözték. Az ezt tükröző stílusjegyekkel, kicsapongó viselkedésükkel és valóban elektromos gép-hangzással robbantak be a közéletbe a Love Missile F1-11 című debütáló slágerrel.
Az EMI kiadó dollárezreket költött a SSS imidzsének kialakítására, ami a rossznyelvek szerint az ablakon kidobott pénz volt. Ők persze nem veszik figyelembe azt, hogy a banda több mint egy millió lemezt adott el, és zenetörténelmet írt azzal, hogy a New York-i Albert Hallban videófalak előtt műholdas közvetítésben játszott öt évvel megelőzve a U2-t. A médiát és a televíziót a zenekar egyébként mindig is játszóterének tekintette, és állandó botrányokat okozott élő televíziós fellépésein.
Az EMI Records 2001-ben 21st Century Boys néven adta ki a csapat retrospektív válogatás-lemezét. Ezt követően 2001-ben jelenet meg a Piratespace című album, teljességében megvalósítva az elektromos RocknRoll álmot, amit csak megerősítettek legújabb lemezükkel, a Black Elvis vs. the Kings of Electronic Rock and Roll-al, ami a gyökerekhez tér vissza. A cybervilág felfedezésével a S.S.Sputnik kivállóan beleilleszkedett a kilencvenes évek vége felé felélénkülő nyolcvanas évek divatjának poszt-RocknRoll kultúrájába. Az elmúlt négy év alatt kizárólag az interneten reklámozták fellépéseiket (www.sputnikworld.com) és a cybergeneráció felfedezte magának a zenekart, olyan jelzőkkel illetve őket, mint mutáns űrbanda, Ziggy, Iggy, és Elvis törvénytelen, komputertől szült gyermekei, Elvis 2050-ben vagy amikor a T-Rexet Donna Summerrel ötvözzük dubban.
A koncert megnyitóként szolgál az Izillistening (www.izillistening.hu) 12 inch című rendezvénysorozatának legújabb kiállítására, amelyben Szigeti András és Illés Barna hivatásszerűen alkotó képzőművészek fotó-kollázsaival ismerkedhet meg a közönség. A művészek alapvetően a 80-as évekből merítenek ihletet, abból a kulturális miliőből, ahonnan a SSS is származik. Kollázsaik jövőképeket ábrázolnak, újszerű megoldásokkal készített térillúziók. Tematikájuk és tárgyi ábrázolásuk tökéletesen kiegészíti a SSS zenei világát.
Ennek a zenei és vizuális életérzésnek lehetnek tanúi mindazok, akik eljönnek január 25-én az Izillistening rendezvényére a városligeti Olof Palme házba.