szerző: VilágVeleje.HuNatacha Atlas & The Mazeeka Ensemble – „Ana Hina” vendég: Chalaban 2009. október 21., Gödör Klub (V. Erzsébet tér)
Natacha Atlas zenei és földrajzi értelemben is igazi vándor. Több mint egy évtizedet töltött az angol-egyiptomi származású énekesnő az elektronikus zene és az Észak-afrikai, arab zenék ötvözésével, kapcsolódási pontok után kutatva látszólag homlokegyenest eltérő műfajok között, új hangzásvilágokat tárva fel, együtt dolgozva mindeközben a világ különböző tájairól származó muzsikusokkal. Életműve a multikulturalizmus diadala, s egyszersmind az arab kultúra befogadókészségének, gazdagságának testamentuma.
Az énekesnő érzékeny és szenvedélyes hangja könnyedén fonja egybe a közel-keleti és nyugati stílusokat. Ana Hina az album, amire vártunk kortárs komolyzene, ahol a hangszerek játszanak központi szerepet. Az 1950-es, 1960-as évek arab zenei világához és eszményeihez nyúl vissza, melyek meghatározták Atlas ifjúságát. Az album a múltba pillantva alkot képet a jövőről, felvonultatva a ma élő legnagyobb klasszikus és tradicionális muzsikusokat.
Natacha Atlas egyiptomi származású neurológus apa és angol jelmeztervező anya gyermekeként született Belgiumban, Brüsszel marokkói közösségében, elsajátítva a francia, arab, spanyol, angol nyelveket, az éneklés tudományát és a raq sharki technikákat, azaz a hastáncot, amit előadásaiba be is épít. Apai nagyapja Európába telepedve rövidítette le családnevét, El Atlasi helyett Atlasra. Marokkói illetve egyiptomi eredetű a családnevem, de fellelhető Szíriában és Libanonban is. nyilatkozta az énekesnő.
Édesapjának bakelitlemez gyűjteménye a közel-keleti zenéktől a keleti klasszikusokig terjedt, míg a művésznő édesanyja inkább a Led Zeppelinért volt oda. A családi otthont Oum Kalsoum egyiptomi díva, a libanoni tenor Waldi El Safi és a Rahbani testvérek Fairuz számára írt zenéjének hangjai uralták. Imádtam a Fairuz/Rahbani stílusú fuzionáló zenét. A Rahbani testvérek nyugati és arab zenei képzést is kaptak; mielőtt megszülettem, már régen vegyítették a kettőt. Úgy éreztem, ha valaminek, hát ennek van értelme.
Szülei válását követően Sussexben kezdett iskolába járni, Abdel Haalem Hafizért, a népszerű egyiptomi énekes színészért rajongott, aki 47 évesen 1977-ben hunyt el. 16 éves korában édesanyjával Northampton városába költözött 2 évre, ahol a város első arab rocksztárjává vált, s kisvártatva Görögországba, Törökországba, a közel-keletre utazott, rokonságot és inspiráció után kutatva. Egy ideig Brüsszel és Nagy Britannia között ingázott, arab és török nightklubokban és egy belga salsa zenekarral lépett fel.
1991-ben 2 együttes munkájában is közreműködött, mellyel megalapozta hírnevét. Az iLoca! Timbalja, amely a National Records válogatásban szerepelt, sokáig volt klubsláger, Jah Wobble Invadors of the Heart nevű formációjának Rise above Bedlam című lemezét amelyről 5 dalnak volt társszerzője N.A. Mercury díjra jelölték.
A progresszív National Label hozta össze a Transglobal Underground londoni székhelyű multikulturális csapattal, amely nemcsak szólóénekesnőként szerződtette, de bátorította szólókarrierje elindítására is. Tim Whelan, Hamid Mantu és Nick Page, a TGU tagjai kulcsszerepet játszottak az 1995-ös Diaspora c. első szólóalbum létrejöttében. A TGU dubos tánczenei ritmusait a tradicionális arab zenével vegyítő fájdalmas szerelmes számok egy új csillag születéséhez vezettek. 1997-ben megjelent a Halim, 1999-ben pedig a Gedida című anyag, mely zenei áttörést hozott. Fransoise Hardy francia sanzonénekesnő Mon Amie la Rose című sanzonját arab stílusra ültette át, mellyel a 10 leghallgatottabb francia szám közé került, és a Victoire de la Musique díjon elnyerte a legjobb énekesnőnek járó elismerést. 2000-ben jelent meg remix albuma, melyen korábbi 3 lemezének dalait Talvin Singh and Youth keverte újra. 2001-es, negyedik albumán, az Ayeshtenin szerepel többek között Jay Hawkins Nina Simone által sikerre vitt I put a Spell on You című számának arabos stílusú verziója.
Más angol nyelvű számot is feldolgozott, például James Brown Its A (Mans Mans) Mans World című dalát; a mostani, Ana Hina című albumon egy újabb Nina Simone slágert gondolt újra, az elsöprő erejű Black is the Colourt, csakúgy, mint számos James Bond témát. Dalai egyiptomi szappanoperákban szerepelnek, habár leginkább Nagy Britanniában tartózkodik, legjobb barátnője kairói házában saját szobája van, ahová el is látogat, ha teheti. Átalakulok, ahogy ideérkezem mondja mosolyogva, a személyiségem mintegy 180-os fordulatot vesz. Későn kelek, csak nyúlok ide-oda, és fekete-fehér filmeket nézek a Rotana TV-n, vagy shisha bárba megyek a barátaimmal.
Új utakat keresve 2002-ben a Language of Dreams című albumon tette közzé a ragyogó Foretold című számát Marc Eagleton társszerő, és Abdullah Chadeh quanun mestrer közreműködésével. Nem szeretem, ha kimódolt sémák mentén kell dolgoznom, vagy ha megmondják, mit csináljak. Amúgy sem lehet sokáig csinálni ugyanazt. 2003-as Something Dangerious című albumával ismét irányt váltott, a lemez felöleli a rap, drumnbass, R&B, hindi pop, francia sanzon műfajait, arab, angol, hindi és francia nyelvre ültetve. A 2006-os zajos és gyökérkereső albuma a Mish Maoul, mely egyiptomi gyökereihez nyúl vissza.
A legkülönfélébb zenészekkel dolgozott együtt, Sinead OConnorral, Sarah Brightmannel, az avantgárd kortárs komolyzenei szerző Jocelyn Pookkal, a termékeny ázsiai származású brit látnok Nitin Sawhney-val, és a sok hangszerhez értő Harvey Brough-gal, aki az Ana Hina c. album zenei rendezője is.
Elkötelezett zenészek munkájában működött közre, mint a TGU (amely albumainak hangzásába oly jól illeszkedett az énekesnő varázslatos szirén éneke) tagok, Jah Wobble, Neil Sparks és Count Dubulah. A zenészek, akikkel szívesen alkot közösen a művésznő, egymás albumain is vendégszerepelnek. Remek, hogy Nagy Britanniában élhetünk. Láthatatlan szálak fűzik össze az embereket.
Natacha Atlas egyre inkább hajlik a projektekben való gondolkodásra az Ana Hina után megjelenik még egy egyelőre cím nélküli elektronikus album, amely a TGU és a Flavasia közreműködésével készül. Tervei között szerepel egy latin album Marc Aegleton és Lokua Kanza közreműködésével, valamint egy kortárs komolyzenei album Jocelyn Pookkal. Imádom a kortárs komolyzenét mondja a Debussy, Satie, Korzakov rajongó Atlas Mindig is foglalkoztatott. De szeretem a tánczenét is. Az arab zene roppant rugalmas műfaj. Bármit megenged.
Jegyár: elővételben 3500 Ft, a helyszínen a rendezvény napján 4000 Ft.
Jegyek foglalhatók a VilágVeleje honlapján, illetve elővételben vásárolhatók a Gödör Klub kávézójában és a ww.ticketpro.hu-n.