szerző: PjotrBudapesti Őszi Fesztivál 2009 - Perényi | UMZE – Ciaccona per 10 2009. október 18., vasárnap, Millenáris Teátrum - Budapest
A csellóirodalom 20. századi fejezeteibe enged betekintést Perényi Miklós és az UMZE Kamaraegyüttes közös koncertje. Az első részben szólókompozíciók hangzanak el: a csellójáték ótestamentumának számító Bach-szvitek egyike afféle előjáték, amely után a 2. világháborút követő évek két emblematikus darabja szólal meg sajátos párbeszédbe kerülve egymással.
A Ciaccona az első olyan Dallapiccola-mű, amely a schönbergi tizenkét hangú technikával készült. Ligeti fiatalkori szólószonátája ezzel szemben erősen a bartóki hagyományban gyökerezik, s benne a népi elemek különösen ötvöződnek a zajokat, zörejeket és puszta hangzásokat alkalmazó zenei gesztusokkal. A koncert második felének műsorában kamaradarabok szerepelnek: Eötvös Péter fuvolára, marimbára és csellóra írott, végtelenül érzékeny triója a Psy, amely a Psychokosmos című nagyszabású zenekari mű leszármazottja, valamint a zeneszerzőként is aktív Perényi egy saját darabja csendül fel. A zárószám Ligeti csellóversenye, amelyet legutóbb januárban játszott el a zeneszerző az UMZE kíséretével a New York-i Carnegie Hallban. S ha létezik valamely zeneműnek ideális megszólaltatója, akkor Ligeti darabjáé minden bizonnyal Perényi Miklós. Aligha van csellista, aki a darab kezdőhangjától ettől a semmiből előbukkanó, több mint másfél percen keresztül erősödő akusztikai jelenségtől a záró cadenza semmibe vesző kavargásáig képes a darabot azzal a technikai tökéletességgel és filozófiai elmélyültséggel megszólaltatni, ahogyan ő teszi.
Közreműködik: Perényi Miklós cselló UMZE Kamaraegyüttes
Az Új Magyar Zene Egyesületével közös program.
Program: J. S. Bach: Esz-dúr csellószvit, BWV 1010 [1720 k.] Dallapiccola: Ciaccona, Intermezzo e Adagio [1945] Ligeti: Szólószonáta [19481953] Eötvös Péter: Psy [1996] Perényi Miklós: Ciaccona per 10 [19901992] Ligeti: Csellóverseny [1966]