szerző: PjotrBoris Duhm: Greetings from Space a Godotban 2009. június 3- 27. Godot Galéria - Budapest
Megnyitó: 2009. június 3-án 20 óra Kiállítás látogatható: keddtől péntekig 10 és 18, szombaton 10 és 13 óra között.
Megnyitja: Szirtes János performansza
A Godot Galéria első alkalommal mutatja be a szélesebb hazai közönség számára a Berlinben élő Boris Duhm munkásságát. A kiállítás a változatos médiumokban tevékenykedő művész alkotásainak széles spektrumát fogja át a fotógráfiától a festészetig, a videóművészeten át a kísérleti alchemigramokig. Borist munkáiban az önálló képalkotás és a dokumentatív jellegű ábrázolás között fennálló feszültség foglalkoztatja, legyen az alapja egy kitalált vagy egy konkrét téma, aminek a művész a személyes szűrőjén keresztül átengedett és színpadias díszletbe helyezett ábrázolását alkotja meg. Duhm sajátos narratívákat hoz létre, fantázaidús képzeletbeli idő- és térérzeteket dolgoz ki. Műveit, allegóriákat és megszemélyesítéseket felhasználó komplex dramaturgiák létrehozásának vágya sarkallja. A különböző jelentésrétegek összetett asszociációs- és referenciahálót alkotnak, melyek egyformán utalnak személyes életrajzi élményekre vagy vallás- és művészettörténeti párhuzamokra. A kiállítás címadó Greetings from Space sorozatának fotói digitális utómunkálatok nélkül, analóg technikával készült képek. Egy elszigetelt léthelyzet ábrázolásai az én elidegenedésének állapotában. A művész önmagát tragikus hősként meztelenül, mindössze egy jelzésszerű bohócjelmezbe bújva helyezi távoli civilizáció nyomait magán viselő karakteres tájképi környezetbe. A 2007 óta folyamatosan készülő sorozat helyszíneinek kiválasztásában fontos szempont valamilyen tömegkommunikációs apparátus jelenléte a hangsúlyosan természeti környezetben. Tableaux Vivantes és a Garden Eden Performance című sorozatának darabjai megrendezett képek. A sorozatban való szereplésre a művész rendszeresen meginvitálja barátait, akik a Duhm által koreografált térben archetipikus szerepekbe kerülnek. A színészek interakciójában képzelet, a spontán akció és reakció az irányadó elv. A fotókon rögzített megragadott helyzetek a nézőben felkeltik a kíváncsiságot, hogy mi lehet a szándékoltan színpadias beállítások mögött. Ezeknek az úgynevezett fotó-performanszainak a véletlenen és az utópikusságon alapuló pátosszal gazdagodott színpadias szituációi alakulnak át a sorozatok képeivé. Alchemigramjai tanúskodnak Duhm kísérletezgető beavatkozásáról magába a képalkotás folyamatába. A fotográfia és különféle anyagok (kávé, olívaolaj, szappan, stb.) kölcsönhatásával létrehozott absztrakt formációik nagy teret engednek a véletlennek, az esetlegességek és a képzelet között helyezkednek el. A végeredmény egyszerre tünékeny és időtálló. Festészetében Duhm követi művészi alakításmódjának képzeletbeli, történeti és életrajzi elemek különböző idő- és térbeli síkokban történő kombinálásával megkezdett útját. A képi utalásokat referenciaként és a múlt festőinek szóló tiszteletadásként használja fel, és motívumaikat egy allegorikus mélységű új térbe helyezi. Ebben is ugyanaz a gondolat foglalkoztatja a művészt: a képi utalások felhasználásával történő képújraalkotás lehetősége.
Sonja Oehler, House of World Cultures HKW, Berlin 2009 írása alapján