hosting: Hunet
r35
  cikkekfotók        
film [film]  2009. április 8. szerda   11:59
nincsen hozzászólás

szerző: Helti
Sikerekkel zárult a 16. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál


  Április 5-én véget ért a 16. Titanic, amelyet a szervezők a fesztivál történetének legsikeresebb fejezeteként tartanak számon. A mozilátogatók évről évre csökkenő száma ellenére az idei Titanic tartani tudta a tavalyi átlagot, ami azt jelenti, hogy a 26 ország 56 filmjét a 11 nap alatt összesen 15700 néző tekintette meg.
  
  A 10 ezer eurós Hullámtörők-díj nyertese az Észak című norvég road movie lett, amelyet többek között David Lynch Straight Story-ja ihletett. A zsűri indoklása szerint a film bővelkedik a meglepő fordulatokban és a szerethető karakterekben, és egy pillanatra sem válik közhelyessé.
  Az Országos Diákzsűri díját szintén az Észak kapta a skandináv depresszió egyszerre abszurd és hiteles ábrázolásáért.
  
  Az idei közönségkedvenc, a tavalyi Hullámtörők-díj nyertesének, Baltasar Kormákurnak a filmje lett. A Fehér nászéjszaka Csehov Ivanovjának Izland egyik északi szigetére adaptált változata. A rendező saját bevallása szerint ez eddigi pályafutásának legpozitívabb filmje. Ezen a kijelentésen csak akkor lepődhetünk meg, ha nem ismerjük Kormákur korábbi alkotásait (pl.: 101 Reykjavík, A tenger, Vérvonal).
  A második legtöbb közönség szavazatot a fesztivál-fődíjas Észak kapta, a harmadik helyen pedig egy izgalmas dél-koreai thriller Az üldöző végzett. Ez utóbbiról érdemes még néhány szót ejteni, ugyanis Na Hong-Jin első nagyjátékfilmjével magasra tette a mércét. Egy végig feszes tempójú filmet készített, amely egy lányokat futtató egykori rendőrnek egy sorozatgyilkossal szembeni versenyfutását mutatja be, miközben játszi könnyedséggel váltogatja a különböző műfaji elemeket a horrortól a vígjátékig.
  Az ugyancsak elsőfilmes Pete Riski Odalenn című munkájával viszont nem tett le túl sok mindent az asztalra. A történet szerint egy csapat idegen egy furcsán működő liftnek köszönhetően egy különös kórház rémálomszerű alagsorában találja magát, miközben lassan rájönnek, hogy a hullák és a szörnyek karmai közül egyedül az autista kislány segítségével menekülhetnek meg. Az Eurovíziós Dalfesztivál finn győztese a Lordi játssza a film betétdalát, és az együttes tagjai alakítják a horrorfilm félelmetes főszereplőit is. Riski az amerikai slasherek hagyományait igyekszik követni, egy kis japán fűszerezéssel, de mindenhonnan csak a közhelyeket sikerült átvennie, és mindezt odáig fokozta, hogy a film sokszor tűnik inkább paródiának, mint műfaji próbálkozásnak.
  A szintén horror Szauna ennél lényegesen érdekesebb alkotás. Antti-Jussi Annila rendező az 1595-ös svéd-orosz háború végére helyezi filmjének cselekményvilágát, amelyben két testvér, Knut és Erik, a Finnország - Oroszország határát kijelölő bizottság tagjainak bűn és bűnhődés történetét meséli el.
  Az elsőfilmes Steve McQueen naturalista elemekben bővelkedő alkotása, az Éhség, viszont megtörtént eseményeket dolgoz fel: az észak-ír Bobby Sands híres éhségsztrájkjának utolsó hat hetét követi nyomon. A rendező hatásos képekkel ábrázolja a bebörtönzött IRA-tagok sanyarú helyzetét és angol fogvatartóikkal szembeni kilátástalan küzdelmüket.
  A jelölt című dán film főszereplője pedig hamar ráébred a hamleti igazságra: valami bűzlik Dániában. A fiatal ügyvéd egy sötét zsarolási ügy áldozataként bonyolult összeesküvés szálaira bukkan, amely fényt deríthet édesapja halálának rejtélyes körülményeire is. Kasper Barfoed az amerikai thrillerek szinte minden létező kliséjét átvéve készítette el legújabb munkáját, amely, ha nincsenek nagy elvárásaink, egészen szórakoztatóra sikeredett.
  Egy indiai születésű angol rendező amerikai filmje, a Sárga zsebkendő, egy börtönből szabadult férfi és két fiatal története az útkeresésről, a rossz döntésekről, az első szerelemről, és a múltbéli hibák helyrehozásáról. Udayan Prasad road movie-jának legnagyobb előnye, hogy nem akar többnek látszani, nem akar túl sokat mondani, de az a néhány gondolat legalább a helyén van.
  A dokumentumfilmek közül óriási érdeklődés kísérte a Kasztner meggyilkolása című filmet, amely Kasztner Rezső halálának előzményeit és körülményeit igyekszik feltárni. Gaylen Ross a zsidó történelem egyik rendkívül érzékeny témájához nyúlt, ugyanis a többség képtelen azon túllépni, hogy Kasztnernek 1600 zsidó megmentéséhez le kellett paktálnia az ördöggel, vagyis a nácikkal, és inkább tekintik árulónak, mint nemzeti hősnek. A rendezőnő hatásos anyagot gyűjtött össze filmjéhez, és bár kemény fába vágta a fejszéjét, a feladatot maradéktalanul teljesítette: leporolt egy régi témát, és lehetőséget adott az újbóli diskurzusra. Így talán - ennek is köszönhetően - előbb-utóbb Kasztner Rezső történelmi szerepe is átértékelődik majd, pozitív képet hagyva a köztudatban.
  
  Sajnos kevés itt a hely ahhoz, hogy a filmes mustra minden alkotására kitérjünk, hiszen a Titanic idén is rendkívül változatos programmal várta az érdeklődőket, és bár még csak 16 éves lett, máris határozott lépéseket tett a nagykorúság felé. Színvonalas nemzetközi, és az egyik legjobb hazai fesztivállá érett.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Titanic filmfesztivál

 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
A Terminátor ismét visszatér… a mozikba!
Újgenerációs tolvajok a képernyőn 
Díjnyertes filmek premier előtt az Európai Art Mozi Napon
Feszült akcióthrillerrel zárja a novembert a Pannónia Entertainment
Pénteken kezdődik a 22. Olasz Filmfesztiválon
Olasz alkotókkal is találkozhatsz a 22. Olasz Filmfesztiválon
Barbarella Réz András filmklubjában
Rekord számú vendég érkezik a 13. Szemrevaló Filmfesztiválra
Teljes a Szemrevaló Filmfesztivál programja
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 biohazard    stratovarius    fassang lászló    septicmen     charlize theron    dio    acuna    sandler    török ferenc    martonosi györgy    underworld 4    v.iv fesztivál    epica    kézi chopin    smici    the last days of jesus    jay chou    imperial never say die    arnÓczky noÉmi    abnormality    spirit blue    maradandó károsodás    tyson    palmetta    almost failed  

r42
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!