szerző: MU.HuIX. Szünetjel Nemzetközi Experimentális Fesztivál MU Színház, December 6-7.
A fellépők
A Szünetjel Fesztivál születésekor a legfontosabb szempont az volt, hogy az európai kortárs zene aktuális állapotát ismertesse meg a honi közönséggel. Azokat a jól körvonalazható művészi kísérleteket, útkereséseket, melyeknek semmilyen más orgánum, intézmény nem biztosított megnyilvánulási lehetőséget.
A rendezvénysorozat első éveiben a hangsúly az új improvizációs elgondolások és az ezeken alapuló kompozíciós technikák, alternatív játékmódok bemutatására helyeződött, az elmúlt nyolc év tapasztalatai azonban arra késztették a szervezőket, hogy évről évre ragaszkodva az eredeti célokhoz, elképzelésekhez újragondolja koncepcióját, és egy továbbra is következetes, de tágabb, árnyaltabb esztétikai irányvonal mentén közvetítse a progresszív zenei élet értékeit. Fontos szerep jut a kortárs zeneszerzők műveit bemutató együtteseknek is, valamint az új médiumokat használó alkotóknak, akik mind a művek kiválasztásával, mind interpretációs elgondolásaikkal egy a jelenkori kísérleti zenével összhangban lévő autentikus előadói attitűdöt képviselnek.
Marcus Schmickler (Németország)
Marcus Schmickler elektronikus zenei kísérletei festői textúrával bíró nyílt, szürreális hangmontázsokat alkotnak. Bár poszt-krauti elektronikus rockzenéje nyomán elsősorban Pluramon néven ismert, Marcus Schmickler az utóbbi időben a konvencionális zeneszerzés felfogásmódjába is belekontárkodik. Érdeklődése középpontjában a modern klasszikus zeneszerzőkkel való konfrontálódás áll, és az új létrehozása kizárólag a régi beépítésével lehetséges. Marcus Schmickler művészete méltó folytatása Varese, Nono, Ligeti és Xenakis munkásságának.
Kovács Zsolt (Magyarország)
Kovács Zsolt a magyar experimentális zenei élet figyelemre méltó alkotója. Zenei és kortárs művészeti fesztiválok gyakori vendége Magyarországon és Európa-szerte. Több együttesben játszik Én-nel, Ladik Katalinnal, Lore Barges-szal, Sőrés Zsolttal, Szkárosi Endrével és Franz Hautzingerrel. Művészetében központi szerep jut a gitárzene újraértelmezésének. Kovács zenéjét alapvetően az elektronikus hangzás, a reciklusok és húros hangszere hangjaiból összeálló textúrák sokszoros rétegzettsége jellemzi.
Laura Kavanaugh, Ian Brise, Sőrés Zsolt (Kanada- Magyarország)
Laura Kavanaugh hang- és képzőművész. Hangmunkáiban samplerrel és talált hangokkal dolgozik, valamint emberi hangot, zongorát és hegedűt használ. Ian Birse egyaránt használ komponált és improvizált hangot, szöveget és képet. Sőrés Zsolt a független magyar kortárs zene karakteres egyénisége. Az elmúlt évek során több zenekari projektben vesz részt. A Laura Kavanaugh Ian Birse Sőrés Zsolt trió együttműködése tavaly októberben kezdődött Budapesten. Anti Action című albumuk a közeljövőben jelenik meg a HEyeRMEarS Discorbie kiadó gondozásában.
Francisco López (Spanyolország)
Az elmúlt évek során Francisco López a minimalista elektroakusztikus hangfestészet nagyhatású és következetes rendszerét dolgozta ki, megkísérelvén elérni az abszolút konkrét zene ideálját. Zenéje a természetes környezet hangjainak feldolgozásán alapul, melyet egy alkalommal így jellemzett: a valós világból származó zajok széles spektrumának felfedezése.
Tóth Pál, R. R. Habarc (Magyarország)
Tóth Pál a Tilos Rádió műsorkészítője hétről-hétre szerkeszti a mai experimentális és elektroakusztikus zenei tendenciákat bemutató műsorát, a No Wave-et. Hat éve ad élő koncerteket, kevert zenét Frenák Pál társulata számára is. R.R. Habarc szónikus értékmentő és értékteremtő. 21. századi csináld magad úttörőként egyszerre viszi CD-R kiadóját, az Avultot és készíti öntörvényű felvételeit. Az indusztriális, pszichedelikus rockhagyományokból induló R. R. Habarc munkái kötöttségek és határok nélküli szabadzenék, amelyben megfér egymás mellett az intellektuális humor, az abszurd, a szürreális és a nagyon is reális.
The Barton Workshop (Hollandia, USA)
A The Barton Workshop 1989-ben James Fulkerson zeneszerző-pozanjátékos által alapított amszterdami székhelyű együttes. Az együttes művészi filozófiája a mai kortárs zene élvonalának élő megszólaltatása, mely egyaránt magában foglalja a komponált és az improvizatív jellegű műveket. Együtt dolgoznak olyan szerzőkkel, mint Alvin Lucier, Christian Wolff, Nicolas Collins, Luc Ferrari és Frank Denyer, európai- és világ-premiereket adtak Morton Feldman, Galina Ustvolskaya, Henryk Górecki, James Fulkerson, Jerry Hunt, Frank Denyer, Nicolas Collins és mások munkáiból.
A program
2002. december 6., péntek , 20 óra
HEyeRMEarS - S.K.Y (Szlovákia - Magyarország): Zymo-Xylit Bricole (Hommage a Harry Partch) fesztiválnyitó akció Marcus Schmickler (Németország) Kovács Zsolt (Magyarország) Laura Kavanaugh Ian Birse Sőrés Zsolt (Kanada Magyarország)
2002. december 7., szombat, 20 óra
Francisco López (Spanyolország) Tóth Pál R. R. Habarc (Magyarország) The Barton Workshop (Hollandia USA): The Barton Workshop Play James Fulkerson and Alvin Lucier 1. Q (1998) [Alvin Lucier] hegedű, cselló, basszusklarinét, harsona, nagybőgő, hangszalag 2. Co-Ordinative Systems No. 3. (1973) [James Fulkerson] hegedű, cselló, basszusklarinét, harsona, nagybőgő 3. In memoriam Jon Higgins [Alvin Lucier] klarinét, oszcillátor 4. New Work (2002) [James Fulkerson] kierősített hangszerek, élő elektronika, videó The Barton Workshop: James Fulkerson - pozan, karmester, John Anderson - klarinét, Theo van Arnhem - nagybőgő, Elisabeth Smalt - mélyhegedű, Alex Geller - cselló