hosting: Hunet
r36
  cikkekfotók        
kultúra [kiállítás]  2009. április 7. kedd   16:55
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Hopp - Halász Károly - Why - Perché - Neden - Miért?
2009. április 4- április 22-ig, (10-18)., HattyúHáz Kortárs Művészeti Galéria - Pécs (Király u. 15. I. em)

  Képzeljenek el egy művészt, aki az ország fővárosától és valamennyi nagyobb városától is meglehetősen távol, valahol délen él és dogozik. Ebben a magányban, ha éppen nem a kutyáját vagy a szárnyas-népet oktatja valami hiábavalóságra, legfeljebb csak a szőlőtőkékkel vagy a folyóvízzel társaloghat, amely ott hömpölyög alig egy kőhajításnyira tőle. Birodalma /egy öreg ház, amelyet megvásárolt műteremnek/ képekkel és festékes flakonokkal van teli, különben majdnem üres, és falait is inkább a hit tartja össze, mint a malter, és persze a nyaranta visszatérő forró, mediterrán napsütés, amely ércesen kemény, és jobban fog, mint a legjobb ragasztó. Festőnk otthona azonban még a folyó is, zátonyaival és szigeteivel vagy ezüstös fűzeseivel. És birodalmához tartozik még a löszös partszakasz meredekje, a kánikula, a nyári záporok permete, vagy a tél jege.
  
  Különösen a meleg és a vele együtt érkező fényzuhatag az, amik fontos kellékek. És bár takarékosan bánik velük, fontosak a színek is. Ezek két tartományból eredeztethetők. Az egyik színvilág a nyár hevében lángoló sárgák és vörösek koszorúja, illetve az ősszel beérő gyümölcsök viaszos fénye,a szilvakék tónusok. Ide tartozna még a pettyes kendő virító pirosa is, vagy a barna bőrtarsolyok és a kobalt-kék fényű kerámiatárgyak színe, terészetesen bizonyos hunyorítással nézve, abból a fajta távolból, ahonnan még az aszúvá érett gyümölcs is elveszti az ízét, és ami marad belőle, az csak egy üveges testű, s szurkos árnyékot vető szubsztrátum.
  A másik tartomány rossz a szó, de kimondom: elméleti. Elméleti színek persze nincsenek, de vannak színtónusok, amelyek a világot alkotó legfontosabb két elemből, a feketéből és a fehérből lettek kikeverve, úgy, hogy a festő e két véglet között valahol engedményt tett, megállt, és egy-egy szín javára megalkudott. Ezek a színek a tér látható dimenziói. Falak, - annyira azok, hogy önkénytelenül is magunk elé tartjuk a kezünket, ha közeledünk feléjük, mintha ki akarnánk őket tapogatni.
  
  Ez a művész /már ennyiből is sejthető/ nem tartozik a könnyűkezű és pergő nyelvű festők közé. Bár néha leül egy székre, és akkor sokáig nem mozdul - olyan, mintha vonaton utazna - ám valószinűleg még ilyenkor is dolgozik. Motívumai elkísérik őt, ha hivatalos ügyeit intézi. Mert ezek a motívumok sok munkát adnak, meg kell őket forgatni, tisztítani. A művész fő módszere éppen ezért a redukció. Úgy faragja a formákat, mint a sziklákat, s ami marad belőlük a végén, az még mindig szikla, amely képes arra, hogy az emberek fölé magasodjon. Legfeljebb nem kőből van már, hanem kérges keménységű vászonból vagy pergamen fényű papírból. Vannak festők, akik vonalzóval dolgoznak, hogy ezt a konkrét erőt és tisztaságot megközelíthessék. Vannak aztán egészen másféle művészek is, olyanok, akiknek /még ha használják is / tulajdonképpen nincsen szükségük semmiféle vonalzóra, hiszen a tekintetük is elég egyenes, és ami a dolgok szerkezetét illeti, az meg a cilvilizáció előtti mélyből érkezik, mint az a moraj, amely a földrengések előtti pillanatokban hallatszik. Furcsa persze, hogy a rend és a szerkezet hangsúlyozása festőnk esetében valami olyasmi, ami leginkább az ilyen földrengésekhez hasonlítható. De vannak ilyen - a dolgokat a helyükre rázó - tektonikus zavarok és rengések. Látom magam előtt őt, amint éppen ezt a rengést érzi, és elviseli, - heteken, hónapokon át, szinte mozdulatlanul. Ez a harc az ő harca, küzdelem a megtisztított formákért, a ritmusért, a véglegesnek tekinthető arányokért.
  Rend, ritmus, tektonika. Az egész nyár színeiben megmerített geológia. És a kéz - lehetne egy szobrász vagy egy kőműves keze is! - amely, hogy átemelhesse az ultramarin képsíkra a tárgyakat, először az ásójával kimenti őket a föld alól. Majd pedig a nap mint nap újra megérkező éjszaka, az elégedetlenség zöld angyalával, amely lesújt az alvóra. Ez a cézanne-i mintájú küzdelem a másnapért, a következő képért, ez a naív, / és mert nem tudja, hogy nem szabad/az abszolútumot is megpróbáló alkat. Ez az állhatatosság, amely éjjel-nappal valami nagyon konkrét világba, és valami nagyon absztrakt minőségbe fogódzik.
  Ez a festő és ez a táj így együtt: Halász Károly, az antracit fényű Dunával, valamint a szőlőskerteknek és atomerőműveknek egyaránt otthont adó jó öreg Pakssal, ott azon a térképekre berajzolt vonalon, amely nem más, mint a Budapestet Péccsel összekötő 6-os út. Konstruktivizmus az országúton, a statikus erő művészete, amely indulni szeretne, és amely tényleg egy világkörüli utazással ér fel, - de olyannal, amelynek a célja ugyanaz, mint a kiindulópontja.
  Mint ahogyan az az egész konstruktivista iskolára nagyon jellemző, hogy a formák eredete, a képek stílusa végeredményben grafikai természetű, az ő mesterségbeli kultúrája is alapvetően rajzos, mindig vonalakkal építkező. A síkot először is kisebb négyszögekre bontja, vagy átlósan fölszeleteli, és az így kapott raszterrácsra hagyatkozva kezd el komponálni. Festményeinek a váza ezért tényleg gerenda szerkezetre emlékeztet.
  Ami azonban különös, Halásznál, még ha vadonat új is a festékréteg, a gerendázat nem áraszt magából hideg atmoszférát, soha nem sugall hűvös technikai tökéletességet, hanem szolid ácsmunka, melyhez hasonlót csak az öreg malmok padlásain találhatni. Öblös árnyékokat vetnek a körülgerendázott formák, és ott, ahol megnyílik a felület s kitekint a kép a fehér semmibe, a nyíláson át ránk néz „a hatalmas”. Mit ábrázolnak ezek a képek? Kapukat, tornyokat, keresztöltéseket a síkon átvetett rejtélyes pántokat vagy geometrikus vázú falszerkezeteket? Talán néha ezeket is, de olvastuk: sokszor egyszerűen csak magasleseket.
  Halász azért festi őket, hogy felkapaszkodhasson rájuk, - messzibbre lát így az ember. A kép az ő szemében nem is műalkotás, hanem eszköz, szerszám, majdnemhogy a háztartás mindennapi kelléke. E tekintetben közelebb áll a régi mesteremberek mentalitásához, és a már klasszikusként elkönyvelt konstruktivizmus szelleméhez /amely szintén csak eszközt látott a művészetben/ mint a geometrikus művészet legtöbb mai képviselőjéhez.
  
  A kép tehát akció, tett, és ha egyszer mégis úgy hozza a sors, hogy lesz múzeumi utóélete is, az csak másodlagos eredmény lehet. Hiszen ami igazán fontos a művekben, az az, hogy a jelent szolgálják, - a kép világmodell. Ami a klasszikus konstruktivizmus óta azonban tényleg megváltozott, s ami Halásznál is fontos probléma, az az a kérdés, hogy ezek a művek végül is miféle világot modelleznek. A társadalmi vagy a művészeti forradalmak utópiáját? Vagy a technikai civilizáció ízlését? Mit jelent ez a Halász féle magasles-festészet?
  Legtöbb munkáját nem keretezi be, sőt a formák úgy vannak a vásznon elrendezve, hogy a kép minden baj nélkül összehajtogatható legyen, akár egy asztalterítő vagy egy falvédő, amelyet valaki gondosan kisimítva a szekrénybe helyezett. halász legfontosabb bútordarabja azonban nem a ruhásszekrény, hanem az utazóbőröndje. A festmények is akkor jók, ha ebbe a kofferbe beleférnek. És az utópia, vagyis a csillag, amit követ, egyszerűen a szabadság utópiája, és a modell, amit megfest, a nagyvilág modellje, a 6-os úttal, a vándorlegény izgalmával, és a maga mögött hagyott kicsinyke sziget emlékével. Persze utazhat, amennyit csak akar /és eközben munkái eljuthatnak Amszterdamba, New Yorkba, Washingtonba, vagy Berlinbe is/,az a világ, amit Halász Károly a képeivel végül is megtölt és kiszínez, az mégiscsak ez a kis magyar sziget. Nincsenek legjobb festők, legjobb magyar festőről beszélni pedig különösen fölösleges lenne. De ő ott áll bőröndjével a küszöbön, hogy anélkül, hogy tudná, miről is van szó, akkurátusan összehajtogassa és magával vigye ezt a címet.
  
  Perneczky Géza: Halász Károly és a kofferbe pakolt konstruktivizmus



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Cseh Tamás és Bereményi Géza munkásságát felölelő zenés esttel készül a Thália Színház – Érkezik a Fehér Babák!
A Mellékhatás című kortárs angol dráma decembertől a Centrál Színházban
A szép rettenete: Jovián György kiállítása
Kinetikus szobrokkal elmesélt XXI. századi problémák
A zene éjszakája!
Magyar és nemzetközi sztárok közösen lépnek színpadra az ötödik Bartók Tavaszon
Kecskeméten mutatkoznak be az Európai Zenekari Akadémia növendékei
A kor falán
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 paradise lost    amanda seyfried    the clash    zöld darázs 3d    natalie portman    genitorturers    job for a cowboy    a legszebb dolog    martin scorsese    melt-banana    julio iglesias    vulture industries    lenny kravitz    drone    forsaken world    corrections house    utódomra ütök    steroid    thomas balmes    the ocean     amorphis    paul bettany    Üvegtigris    paramore    nullus sum  

r46
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!