hosting: Hunet
r32
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2009. április 6. hétfő   13:27
nincsen hozzászólás

szerző: Utazó
Jon Lord
2009. március 05. Millenáris

  Megközelítőleg hat alkalommal láthattuk már az anyazenekart a Deep Purple-t, majd másodízben Richie Blackmore-t, és most nyílt először lehetőségünk, hogy egymást követő két teltházas estén láthassuk Hammondon és zongorán alkotó, a rock-zenetörténelem egyik legnagyobb nevét, a Hammond királyát Jon Lordot. A két zseniális budapesti koncertjén főképpen a DP nemzedék képviseltette magát, de nem volt hiány a zeneértők és a hobby zenehallgatók népes táborából sem. Mondhatom nem véletlenül, mert Jon Lordot nem mindennap láthatjuk itthon és nagyzenekar kíséretében sem.
  
  Tényként kell viszont elkönyvelni azt, hogy az egész DP társaságból Lord volt az, aki a legjobban el tudott mélyedni a klasszikus zenei tanulmányokban Bach-tól egészen Bartókig, és elegyíteni azt a tradicionális blues/rock műfajjal. Egyszerűen döbbenetes! Az is igaz, hogy Blackmore zseniális profizmusával is megtalálta a boldogulását a könnyedebb trubadúr műfajban, bájos feleségével Candice-szel. Lord pedig tovább lépett. Ennek a továbblépésnek a gyümölcsét élvezhettük a MÜPA-ban és a Millenáris Teátrumában mintegy 40 év elmúltával. Jon Lord a zseniális és termékeny zenei koponya sokunk szemében az ex-Deep Purple billentyűse és csak utána Jon Lord, de Ő inkább fordítva szeretné ezt hallani.
  
  A már sok helyen megfordult Lord, mintegy két közös próbányi lehetőséget adott vendég muzsikusainak (Óbudai Danubia Zenekar és a hazai legjobb Cry Free Deep Purple Cover Bandnek), akik roppant felkészültségükről tettek tanúbizonyságot ezen a két fellépésen. A közös siker eredménye a tervezett következő fellépés sorozat. Így nem kell aggódni azoknak, akik Jon mester látni szerették volna és lemaradtak erről a koncertről, mert akkor is fel fog lépni, ha a fene fenét eszik is, még ha ez a keserves, átkozott szadeszmaszop páros hatalmon maradva is szorongatni fogja honfitársaink nyakát.
  
  Jon Lord egy igen kiművelt zenei koponya, aki bámulatosan tudta összeilleszteni az orkesztrális nagyzenekari és a hagyományos rock zenekari hangzást. Erre a legjobb példa az első felvonás teljes egészét kitevő 1969-ben Royal Albert Hall-ban, a Deep Purple és a Royal Philharmonic Orchestra által bemutatott kolosszális Concerto for Group and Orchestra műve. Döbbenetes volt negyven év után először élőben meghallgatni ezt a művet még akkor is, ha nem volt ott Blackmore, Paice, Gillan, Glover, csak Lord, valamint két felkészült csapat és két igen kiváló vendég énekes: Steve Balsamo és a még bámulatosabb Kaisa Laska! Róluk biztos, hogy fogunk még hallani!
  
  Lordnál is elmúlt a vad és szertelen, orgonaborogató korszak. Mostanra érthető módon egy letisztult, higgadt etalon muzsikust láthattunk viszont, aki nem játszotta túl magát csak a produkcióra és az előadókra koncentrált. Láthatóan élvezte az egész nevével fémjelzett produkciót. Nem csak Londonban, New Yorkban . stb vannak remek zenészek, hanem itthon is lehet találni, akikkel érdemes együtt gondolkodni és előadni. Lord megmutatta, hogy is lehet ezt csinálni, mert ő egy remek muzsikus és komponista is egyben. Ő volt az, aki hihetetlen összhangba tudta hozni a klasszikus zenét a rock zenével, olyan kettő az egyben. Bravúros megoldásokkal hidalta át a két zenei világ közti mély szakadékot. Lásd pl.: az Concerto for Group and Orchestra című művet, melyben sorra sorjáztak az ilyen jellegű lehelet finom megoldások. Hihetetlen volt hallani ezt így együtt. Micsoda mértékletesség és zenei bravúr. Dalok után szűnni nem akaró vastaps Jon Lordnak, az élő rock- klasszikusnak, aki mára már egy bravúros XX-XXI.sz.-i komponista lett.
  
  A második felvonás egy rövidke szünet után következett. Változatosság kedvéért a Deep Purple (In Concert with the London Symphony Orchestra) albumán is megtalálható Pictures of Home dalát hallhattuk Steve Balsamo énekével. Egyszerűen zseniális volt. Majd két gyönyörű dal következett, de már zongorán. Az egyik Laska által előadott One from the Meadow (Beyond the Notes) volt, majd kicsit később hallott Pictures Within (Pictured Within) Steve Balsamo dalához ténylegesen a zongora és vonósok hangja dukált. Mind a kettő lélegzetelállítóan gyönyörű és hatásvadász, mint a Titanic My Heart Will Go On-ja. A Sarabande (Sarabande) egyszerű vonalvezetésű könnyed hangvételű műalkotása sem maradt ki. Vissza a gyökerekhez, egészen Telemannig, remek játékos adaptáció volt a The Telemann Experiment megírása. Remekül ötvözte a barokk zenét a blues alapokkal oda és vissza. Majd újra egy lírai alkotás következett Kaisa és Jon tolmácsolásában. Kettőjük közti harmóniát erősítette a Wait a While szintén gyönyörű alkotás eljátszása. Majd egy virgább Gigue következett, melyben ott volt a barokk könnyedsége Lordra és nagyzenekarra írva, valamint a virga gitár és dobszólók, pörgetések is. Zárótételeknek a Bourrée balkáni dallamai, majd az egyik Deep Purple örökzöld a Child in Time Steve Balsamo, Kaisa Laska duója előadásában és nagyzenekari verzióban hallhattuk. Egyszerűen katartikus volt újra hallani, így szimfonikusokkal, rockzenekarral és két kiváló énekessel megerősített Child in Timeot; a Picture sin home-ot vagy csak az első felvonás Concerto for Group-ját.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
Újabb Metallica dalokkal jön Budapestre az Apocalyptica
2024. november 29.
Freedom Call: a hónap végén Budapesten is ünnepel a 25 éves happy metal zenekar
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Melankólia Manchesterből: Az IST IST varázsa a Dürer Kertben
Sepultura, Jinjer, Obituary, Jesus Piece
METZ a Turbinában: Egy korszak lezárása
Accept, Phil Campbell And The Bastard Sons
Starset- Az Immersion: The Final Chapter turnéval hódították meg a Barba Negrát
Dalriada 20 / Nevergreen 30
A Dream Theater és Mike Portnoy újra együtt – Egy legendás történet újraírva
Lindsey Stirling Budapesten
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 varg    mole listenig pearls    hollenthon    isten kezében    pop ivan    adimirion    gulliver utazásai 3d    billy the kid    men in the box    fertőzés    ian astbury    petőfi rádió    felföldi péter    hungaroconnections    palace    mytra    szerk alatt!!!!    schizophrenia    európa kiadó    ministry    tesseract    monuments    thom yorke    war-head    pribojszky mátyás  

r41
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!