kultúra [fesztivál] 2009. március 13. péntek 12:47
nincsen hozzászólás
szerző: PjotrÚj Flamand Mesterek a Futurspektív fesztiválon 2009. április 9 - 30.
A reneszánsz flamand mesterek kora óta soha nem pezsgett úgy Flandria kulturális élete, mint napjainkban. A különféle zenei műfajoktól a színházon és a táncon át a vizuális művészetek legfrissebb irányzataiig, gyakorlatilag nincs olyan művészeti ág, amelyben ne a legprogresszívebb vonulatot képviselnék a Belgium holland nyelvű részén élő művészek. Ebből a rendkívül élénk kulturális életből merít az egy hónap múlva kezdődő, Futurspektiv Új Flamand Mesterek elnevezésű rendezvénysorozat, amelynek keretében április 9. és 30. között tizenegy produkció érkezik Budapestre egy olyan régió képviseletében, amely egyszerre kozmopolita, s mégis jellegzetes helyi sajátosságokkal bír, amely egyszerre modern és mégis hagyománytisztelő.
A fesztivál nyitányaként a Philipp Herreweghe által alapított Collegium Vocale Gent adja elő Händel Brockes Passióját az Akademie für Alte Musik Berlin és neves szólisták közreműködésével a Zeneakadémián. Az elismert koreográfus, Arco Renz, és társulata, a Kobalt Works előadása a nőiségről és a másságról szól, s a 21. századi táncnyelvet a kathak és a balinéz tánc illetve a kínai opera hagyományával ötvözi. Az excentrikus filmesként ismert Wayn Traub tíz éve készülő trilógiájának záró darabját hozza el a Trafóba: a Maria-Magdalena című mozi-opera miként Traub nevezi hamisítatlan, minden érzéket rabul ejtő totális művészet. A kultúrnomádokat tömörítő Zita Swoon elnevezésű zenekar a Millenárison fogja bemutatni, hogy miként mozoghat otthonosan egy zenekar egymástól olyan eltérő zenei világokban, mint a francia sanzon, a progresszív rock, a soul vagy az elektronikus tánczene. A fesztivál egyik legizgalmasabb eseményének ígérkezik az Ernst Múzeumban megtekinthető tárlat, amely négy flamand képzőművész alkotásait gyűjti egybe.
A Vérité Exposée című kiállításon Sven Augustijnen, David Claerbout, Ana Torfs és Els Vanden Meersch kérdeznek rá műveiken keresztül az egyéni és a történelmi emlékezet alapkérdéseire. Nem csupán zenei szempontból kínál izgalmakat a virtuóz jazz-zongorista, Free Desmyter, és világzenei együttese, az Ahoar koncertje a Millenárison, melyen flamand és iraki muzsikusok zenei világa fuzionál majd. Súlyos társadalmi kérdéseket feszeget Antwerpen legizgalmasabb művészeti kollektívája, a BerlinBerlin, amelynek Budapesten is bemutatásra kerülő legújabb dokumentumvideó-performansza egy valaha virágzó észak-amerikai bányászváros hanyatlástörténetét festi meg. A valaha virágzó városkának jelenleg hét állandó lakosa van, akiket egyetlen dolog köt össze: valamennyien gyűlölik egymást.
Természetesen az irodalom sem maradhat ki a programból, így a Millenárison az Első Könyvesek Fesztiválján a hazai közönség megismerkedhet a marokkói származású, flamand írónővel, Rachida Lamrabettel, akinek A nők országa című regénye a tradíciók közti különbségek kérdését feszegeti.
Az ifjabb generációnak szól a Kopergietery nevű színtársulat Futás című előadása, amely a techno-kultúra zenéjére és gesztusaira építve beszél az élet szeretetéről. S hogy az élet szeretete valóban meghatározó vonása Flandriának, arról az A38-as hajón megrendezendő két fergeteges buli gondoskodik majd: közös koncertet ad a flamand elektronikus zenei szcéna két időzített bombája, a The Subs és a Shameboy, a fesztivál záróaktusaként pedig napjaink egyik legszexibb zenei formációja, a Vive La Fete fogja megőrjíteni a budapesti közönséget.