Immár több mint négy éve annak, hogy Free Desmyter és Saad Thamir rokoni kapcsolatba került, ami azért fontos, mert így adódott a lehetőség, hogy megalkuljon az Ahoar alapja, hogy nemsokára csatlakozzon hozzájuk Saad egyik legjobb barátja, Bassem Hawar is. Saad Thamir egy zöldségesnél dolgozva próbálta megkeresni a betevőjét az áldatlan iraki életkörülményekből adódóan, amikor váratlanul találkozott egy emberrel, aki a segítségét kérte ahhoz, hogy egy heverőt helyezzen el az autójába. Ekkor Saad az autó csomagterében egy kottaállványt pillantott meg, s megkérdezte, hogy ő zenész-e. A férfi azt válaszolta, hogy nagybőgőn játszik, így Saad megküldte neki az Ahoar néhány felvételét amelyet még trióként készítettek, és amely hamarosan a bőgősnek köszönhetően kvartetté bővült. Első kvartettként tartott közös zenélésükkor derült ki, hogy Free Desmyter és a nagybőgős együtt dolgoztak Belgiumban a The Brussels Jazz Orchestra zenészeiként. Eme különös körülményeknek köszönhetően alakult ki az Ahoar mai felállása.
Hamarosan az Ahoar részt vett a németországi Creole for Worldmusic fesztiválon, amelyet meg is nyert. Így adták ki hamarosan albumukat, amelyet még a brit Guardian is meleg szavakkal méltatott. A sikert számos rádiónak adott interjú és élőkoncert követte Németországban, Belgiumban és Hollandiában.
Az Ahoar zenéje az ősi sumér makám és a jazz ötvözete, amelyre ugyancsak nagy hatással van a régi és a kortárs komolyzene is, legyen az akár Bach, akár Olivier Messiaen. Hatalmas kihívás egymásba, egy működő harmóniává olvasztani mindezeket a kulturális különbözőségeket. Úgy találkozik a makám sumér hagyományokat idéző negyedhangos hangzásvilága a nyugat zenéjével az Ahoar muzsikájában, hogy közben nem emeli ki, és nem is nyomja el egyik zenész szabadságát sem, aminek következtében az Ahoar zenéje teljesen újszerűvé válik.
Bassem Hawar és Saad Thamir az ősi makám kitűnő ismerői. Bassem Hawar a háború kitörése előtt a Bagdadi Konzervatórium tanáraként dolgozott a djoze hangszer virtuóz muzsikusaként, amely hangszert maga építette kókuszdióból és halbőrből.
Az Ahoar tagjai:
Saad Thamir ének, ütőhangszerek Bagdadban született, zenetörténészként és zongoraművészként végzett a Bagdadi Egyetemen. Zenetörténetet tanít a Bagdadi Szépművészeti Egyetemen. 2000 óta Németországban él. 1998-ban a neves holland New Colors for Piano zeneszerzői díjjal tüntették ki. Rendszeresen fellép Európában és az arab világban.
Bassem Hawar djoze (iraki térhegedű) Bagdadban született, az itteni konzervatóriumban tanult arab zenét és a djoze hangszeren történő játékot. Zenetörténészi, valamint hegedűművészi végzettséget szerzett. A Bagdadi Konzervatórium hegedű és djoze-szakos tanára. 2000 óta Németországban él, számos koncerten lép fel, és készít felvételeket Európa-szerte, illetve az arab világban.
Free Desmyter zongora A belgiumi Newportban született, majd jazz-zongora szakon végzett az Amszterdami Művészeti Egyetemen. Ezt követően számos helyen oktatott: Belgiumban a Jazz Studióban, Antwerpenben a Lemmings Institute-ban és más iskolákban. 2001 óta az Antwerpeni Konzervatórium tanára a jazz-zongora szakon. Gyakran lép fel és készít felvételeket Európa-szerte, többek között a The Brussels Jazz Orchestrával, Chris Jorisszal, Kurt van Herckkel és másokkal. A Nicolas-D´Or- és a Der goldene Flügel-díjak kitüntetettje.
Dietmar Fuhr nagybőgő A Sváb Alpesekben született. Jazz-nagybőgő tanulmányokat folytatott, majd különböző formációkkal járta Nagy-Britanniát, az Egyesült Államokat és Indiát. Olyan jazz-muzsikusokkal dolgozott együtt, mint Enrico Rava, Richie Beirach, Wolfgang Muthspiel, George Garzone, Leszek Sadlo és sokan mások.
Jegyár: 1500/2000 Ft Elővételi ár / a program napján fizetendő ár Ültetett koncert, helyfoglalás érkezési sorrendben!