hosting: Hunet
r31
  cikkekfotók        
film [film]  2009. február 22. vasárnap   17:32
nincsen hozzászólás

szerző: Helti
40. Magyar Filmszemle, jubileumi örömök nélkül


  40. születésnapjához érkezett idén a magyar filmek szemléje, ennek köszönhetően a szervezők nagy gondot fordítottak arra, hogy a filmmustrát változatos programokkal tegyék színesebbé. Erre szükség is volt, ugyanis az előzetes várakozásokkal ellentétben sajnos meglehetősen kevés film váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Alapvetően sok alkotásról elmondható, hogy jó volt az elképzelés, csak a megvalósítással akadt számtalan probléma.
  
  A kisfilmek a szokásos, vegyes színvonalat képviselték. A jobbak közé tartozott Hájos Zsolt Panelje, Esztergályos Krisztina Variációkja, Horváth Lili Napszúrása. M. Tóth Géza Mama c. filmje a kevesebb több lett volna tipikus esete: kiváló ötlet, de annak ellenére, hogy már 2 perc után értjük a poént, még további 6 percen keresztül nézzük ugyanazt...
  A nagyjátékfilmek idén igazi kihívást jelentettek még az edzett nézőknek is. A teljesség igénye nélkül, csak néhány szóban ezekről:
  A Pinprick / Leányszoba című munkával kapcsolatban alapvetően érthetetlen volt számomra, hogy miért kell angol (nyelvű) filmet néznünk a Magyar Filmszemle versenyprogramjában? Daniel Young rendező thrillernek szánt alkotása egy fiatal lány és a gardróbszekrényében rejtegetett börtönviselt férfi különös kapcsolatát hivatott bemutatni, sajnos kevés pozitív eredménnyel.
  A mustra egyik kellemes meglepetése Gárdos Péter A tréfa c. munkája volt, amely Kosztolányi szellemiségében gyúrta össze az író néhány novelláját és egy élvezhető filmet készített belőle. Az egyik legjobban várt alkotás, a Fekete kefével befutott Vranik Roland munkája, az Adás volt, amely végül a szemle legnagyobb csalódásává vált. A történet érdekes negatív utópiát boncolgat: egyszer csak eltűnik a televízióból az adás, megszűnik a műsor a Földön. A hatás katasztrofális a film szereplőire és a nézőkre egyaránt. Elviselhetetlen monotóniában peregnek előttünk az események, és az Adás világának résztvevőihez hasonlóan a publikumban is hamar megfogalmazódik a kérdés: mikor lesz már vége?
  Nagy Viktor Oszkár Apaföld címen készítette el első munkáját. A rendező lassú és szép képekkel dolgozza fel egy fiatal férfi és apja nehézkes, ellentmondásos kapcsolatát. A film legnagyobb hibája, hogy jóval több lehetett volna belőle, mint amit végül sikerült megvalósítani. Mátyássy Áron Utolsó idők című alkotását jól jellemzi, hogy 10-ből 8 ember nem érti, miért ez a film lett az idei szemle legjobb alkotása. Bár lássuk be, a magyar filmszemle történetében nem ez az első ilyen alkalom.
  
  A Pater Sparrow álnéven jelentkező fiatal rendező 1 címen készített érdekes, vizualitásában rendkívül egyedi, jól kivitelezett Stanislaw Lem adaptációt. A film gyenge pontja leginkább a túl sok információ, aminek eredményeként a néző egy idő után elveszti a fonalat. A Mázli jó vígjátéki alappal indul, de a szándék ellenére egyáltalán nem vicces. Sas Tamás 9 és fél randija pedig leginkább a szemle legsablonosabb filmje címet érdemelné ki. Üde színfoltja volt viszont a filmszemlének az első nagyjátékfilmjét bemutató Szabó Simon Papírrepülők című alkotása, amely tizen-huszonéves fiatalok problémáival foglalkozó, nagyvárosi történetet dolgoz fel.
  Külön említést érdemel még Pálfi György improvizációs filmje, a Nem vagyok a barátod, illetve az előtte lévő kísérőfilm, a Nem leszek a barátod. Utóbbi dokumentarista stílusban készített kisfilm, amely 3-4 éves óvodások mindennapjaiba enged betekintést. A Nem vagyok a barátod ennek mintegy szabadon értelmezhető folytatásaként felnőtté vált emberek kapcsolatait, egymáshoz való viszonyát mutatja be a dialógusok teljes rögtönzésével. A film lényegesen hosszabb, végleges verzióban DVD-n válik majd teljessé.
  
  Új és fontos kategóriaként jelent meg idén a TV-film, melynek legkiemelkedőbb alkotásai Török Ferenc Koccanás c. munkája, amely egy Spiró György színdarab sajátos adaptációja, valamint Ferenczi Gábor A barátkozás lehetőségei c. filmje, amelyben Bodor Ádám négy rövid írását vitték vászonra az alkotók.
  
  Az idei szemle ünnepi hangulata a filmeken sajnos kevésbé érződött, és, bár rendkívül pozitív, hogy évről évre egyre több magyar munka kerül a mozikba, nagyon kevés köztük a közönségbarát alkotás.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

40. Magyar Filmszemle

 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
A Terminátor ismét visszatér… a mozikba!
Újgenerációs tolvajok a képernyőn 
Díjnyertes filmek premier előtt az Európai Art Mozi Napon
Feszült akcióthrillerrel zárja a novembert a Pannónia Entertainment
Pénteken kezdődik a 22. Olasz Filmfesztiválon
Olasz alkotókkal is találkozhatsz a 22. Olasz Filmfesztiválon
Barbarella Réz András filmklubjában
Rekord számú vendég érkezik a 13. Szemrevaló Filmfesztiválra
Teljes a Szemrevaló Filmfesztivál programja
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 bergendy    burzum    abnormality    enochian theory    jane’s addiction    dream theater    tesseract     leonardo dicaprio    m. night shyamalan    gyilkos természet    the rite    tom hardy    despised icon    will ferrell    as you drown    dürer    spectral voice    suicide silence    kool and the gang     rém hangosan és irtó közel    converge    white wizzard    wamp    die hard    építészet  

r45
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!