hosting: Hunet
r34
  cikkekfotók        
film [film]  2009. február 17. kedd   17:11
nincsen hozzászólás

szerző: Sőrés Zsolt
„Songs For Drella” – Andy Warhol és a Silver Factory, 1963-68 a Láthatatlan Filmek Klubjában
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Művészetek Palotája

  Belépő: 600 Ft/alkalom
  
  Az üres tér sohasem elpocsékolt tér. Elpocsékolt az a tér, amiben sok művészi alkotás van.
  (Andy Warhol: Andy Warhol filozófiája /A-tól B-ig és vissza/. Ford. Halász Péter)
  
  I. 2009. február 20., péntek, 18h
   Vinyl
  Fekete-fehér amerikai film, angol nyelven, 66 perc, 1965
  Rendező: ANDY WARHOL
   The Velvet Underground & Nico
  Fekete-fehér amerikai némafilm zenével, 67 perc, 1966
  Rendező: ANDY WARHOL, operatőr: PAUL MORRISSEY
  
  II. 2009. március 6., péntek, 18h
   Csók
  Kiss. Fekete-fehér amerikai némafilm, 34 perc, 1963-64
  Rendező: ANDY WARHOL
   Selyemfiúm
  My Hustler. Fekete-fehér amerikai film, angol nyelven, 67 perc, 1965
  Producer, rendező-operatőr: ANDY WARHOL, rendezőasszisztens: PAUL MORRISSEY
  
  III. 2009. március 20., péntek, 18h
   A Chelsea-lányok (1-12. epizód)
  The Chelsea Girls (Episode 1-12). Fekete-fehér és színes amerikai film, angol nyelven, 197 perc, 1966
  Rendező: PAUL MORRISSEY, producer, operatőr: ANDY WARHOL
  
  IV. 2009. április 3., péntek, 18h
   Én, a férfi
  I, a Man. Színes amerikai film, angol nyelven, 95 perc, 1967
  Rendező: PAUL MORRISSEY ANDY WARHOL, producer, operatőr, vágó: ANDY WARHOL
  
  V. 2009. április 17., péntek, 18h
   A meztelen étterem
  The Nude Restaurant. Színes amerikai film, angol nyelven, 95 perc, 1967
  Rendező-operatőr, vágó, forgatókönyv: ANDY WARHOL
   Empire
  Fekete-fehér amerikai némafilm, 60 perc, 1964
  Rendező: ANDY WARHOL
  
  VI. 2009. május 8., péntek, 18h
   Magányos kovbojok
  Lonesome Cowboys. Színes amerikai film, angol nyelven, 105 perc, 1968
  Rendező-operatőr, vágó, forgatókönyv: PAUL MORRISSEY, producer: ANDY WARHOL
  
  VII. 2009. május 22., péntek, 18h
   A tizenhárom legszebb... dal Andy Warhol próbafelvételeihez
  13 Most Beautiful... Songs for Andy Warhol´s Screen Tests. Fekete-fehér amerikai némafilm zenével, 60 perc, 1964-66
  Rendező: ANDY WARHOL
   Andy Warhol díjátadása
  Award Presentation To Andy Warhol. Fekete-fehér amerikai film, angol nyelven, 12 perc, 1963
  Rendező: JONAS MEKAS
   Andy Warhol ezüst lebegései
  Andy Warhol´s Silver Flotations. Színes amerikai némafilm zenével, 4 perc, 1964
  Rendező: WILLARD MAAS
   Antropológiai vázlatok: barátságok és csomópontok, jelenetek Andy Warhol életéből
  Anthropological Sketches: Friendships & Intersections, Scenes from the Life of AndyWarhol. Színes amerikai film, angol nyelven, 36 perc, 1963-90
  Rendező: JONAS MEKAS
   Andy Warhol
  Színes amerikai némafilm, 18 perc, 1967
  Rendező: MARIE MENKEN
   Andy Warhol Szükségszerűen Felrobbanó Műanyaga a The Velvet Underground & Nico közreműködésével
  Andy Warhol´s Exploding Plastic Inevitable with The Velvet Underground & Nico. Színes amerikai némafilm zenével, 12 perc, 1964
  Rendező: RONALD NAMETH
  
  VIII. 2009. június 5., péntek, 18h
   Szopás
  Blow Job. Fekete-fehér amerikai némafilm, 26 perc, 1963-64
  Rendező: ANDY WARHOL
   Rossz
  Bad. Színes amerikai film, angol nyelven, 100 perc, 1977
  Rendező: JED JOHNSON, producer: ANDY WARHOL, JEFF THORNBERG
  
  IX. 2009. június 19., péntek, 18h
   Mario Banana (1 + 2)
  Fekete-fehér és színes amerikai némafilm, 7 perc, 1964
  Rendező: ANDY WARHOL
   Én lőttem le Andy Warholt
  I Shot Andy Warhol. Színes amerikai film, angol nyelven, 104 perc, 1996
  Rendező: MARY HARRON
  
  Sorozatszerkesztő: Sőrés Zsolt
  
  Songs for Drella Andy Warhol és a Silver Factory, 1963-68
  
  Andy Warhol (1928-1987) mintegy az amerikai tömegtársadalom Raffaellójaként a törmelékesség (klasztikus) művésze, aki fogyasztási tárgyainknak, mindennapi eseményeinknek, a trivialitásoknak a felhasználója. Warhol olyan új jelenséget teremtett, amelyet a tömegsznobizmus kifejezéssel írhatunk le talán a legszemléletesebben: a személytelenséggel, a neutralitással és az objektivitással való foglalatosságéval. E három általa felfedezett nézőpont már korai, alkalmazott művészeti tevékenységében is megjelent (gondoljunk csak cipőbolti ablak-dizájnjaira). Szitanyomatok készítésével kezdte (vászonra nyomtatott), hamarosan azonban figyelme a filmkészítés felé fordult. Az addig statikus kép kinetikussá vált a forgó, 16 mm-es Bolex kamera mozgása által , s ami végül (a párbeszédek és a zene révén) a művészet ikonografikus orgiájához vezetett. Andy Warhol filmjei a világról alkotott azon elképzelésnek a konceptuális gyümölcsei, amely már kiegyezett a klónozással és a standardizációval. Filmjei nem geometrikusan minimalisták, nem strukturalisták: néma képei (időnként azoknak a repetíció során lassan változó sorozatai) az időt adják hozzá a kép teréhez, ám ez a tér alapvetően a fogyasztási tárgyat a törmelékesség értékére emelő művész antropológiájával van kitöltve.
  
  Warhol Factoryja, a kreativitás-gyár, amely képes volt a produkciók folytonossága értelmében megvalósítani mindazokat a nélkülözhetetlen feladatokat, amelyek a fennmaradáshoz kellettek, önmagában nem állt másból, mint egy színésznőből, egy rendezőből és egy vágóból. Mintha csak azzal a szándékkal lett volna létrehozva, hogy édes anonimitásba burkoljon mindenkit, aki a Factoryval együttműködött, akik a feltűnésre és az eltűnésre, az élet szükségszerűségére vágytak. Ez közös vonás mindazokban, akik a Factoryhoz tartoztak Warhol pedig nem vádolható azzal, hogy bárkit is a háttérbe akart szorítani. A Factory terület volt, nem földrajzi territórium, hanem a kulturális csere virtuális területe. Ebben a kulturális cserében a nagyszerűséget reprezentáló pillanatok által megjelölve a jelen- és a távollét egyaránt létezett. Warholnak nem okozott nehézséget más jelentős művészekkel kapcsolatba kerülni (és ez a régmúlt korok művészeivel való kapcsolatára is vonatkozik), a Factory legfontosabb alakjai pedig egyforma büszkeséggel-önérzettel alá-fölérendeltségi problémák nélkül dolgozhattak ebben a sajátos kulturális cserében: és ez a valódi márkavédjegy, az igazi Andy Warhol. Egyre népszerűbb lettem, és egyre több barát vett körül. Szakmailag jól mentek a dolgok. Saját stúdióm volt, és néhányan már dolgoztak nekem, és valahogy úgy rendeződött el, hogy ott is laktak a stúdiómban. Abban az időben minden laza volt. Rugalmas. A stúdió tele volt emberekkel éjjel és nappal. Barátok barátai. Mindig Maria Callas ment a lemezjátszón, és sok tükör volt, meg alumíniumfólia. [] Az ellenkultúra, a szubkultúra, a pop, a szupersztárság, a drogok, a fények, a diszkó, akármi, amiről azt gondoltuk, hogy »a fiatalsággal jár« valószínűleg akkor kezdődött. Mindig volt valahol egy parti (Andy Warhol)
  Warhol magát különböző technikai eljárások felhasználásával fejezte ki: a cipőbolti ablaktól a szitanyomáson, a festészeten, a szobrászaton amikor átjutott a Brillo-kocka fázison, az akril színekkel megfestett Utolsó vacsoráén, Mao, Elvis, Jackie Kennedy, Marilyn Monroe portréin stb., hogy a kétszáz órásra tervezett Sertéshús (Pork) című performanszszínházi műről vagy önéletírásáról ne is beszéljünk , a fekete-fehér képeken át, amelyek TV-k képernyőjén ismétlődtek, a moziig, ahol a képek megmozdultak. Ez a működés a pop-art értékeinek a tisztelete: a mindennapok banalitásaié, amelyek azelőtt még nem voltak filmen megmutatva, csupán halványan felvázolva. A mozgás Warhol filmjeiben az élet prózaiságához tartozik, amelyben nincsenek költői testhelyzetek. A cselekmény nem-lineáris úton halad: a felvételekből ki- és később azokba megint minden valódi drámai erő nélkül visszacsúszva, vagy éppen a hagyományos mozi ideiglenes térszekvenciáiban fejlődik ki. Mintha csak minden kép az élet egy szelete, minden karakter, minden hős a megalopolisz-New York urbánus terében vándorló, a kémiai boldogság és a kétségbeesés között hányódó sajátos szexuális és élő objet trouvé lenne.
  Paul Morrissey szerint Warhol megnyitotta a kapukat. Élete legnagyobb szabású szociális-antropológiai-művészeti vállalkozásában, a Factoryban a háta mögött Drellának (összetétel a Cinderella, vagyis Hamupipőke és a Drakula szavakból) nevezték, ezzel mintegy a kedvességbe oltott érzelmi távolságtartást, autisztikus passzivitást, mások szellemi kihasználását rótták fel neki (ma már tudjuk, hogy a Factory történetét sok emberi tragédia is kísérte), miközben ugyanezzel a csoporttal együttműködve egy olyan szemléleti fordulatot idéztek elő a filmtörténetben, mint amilyen a Lumičre-testvérek fellépése volt az 1890-es évek közepén: a 20. század második fele egyik legnagyobb hatású és egyben egyik leghíresebb (és persze leggazdagabb) művészének valamint a Factory alkotóinak a tevékenysége nem csupán a filmidőt szabadította fel és tágította azt a lehető legszélesebbre a képi térkitöltés és térrendezés számára, hanem (a színészvezetés helyetti improvizációval, a fragmentált dramaturgiával, a kulturális idézetekkel, a minimalizmussal, a filmmédiumra magára közvetlenül vonatkozó metaeszközökkel Warhol pl. gyakran vetített a régi némafilmes, lassabb, 16 kép/másodperces sebességgel stb. ) ismételten végiggondolandóvá tette a filmet mint médiumot, miközben új alapokra is helyezte azt: A legjobb atmoszféra, amire gondolni tudok, az a film, mert fizikailag háromdimenziós és érzelmileg kétdimenziós. (Andy Warhol, a saját kiemelésem; az idézetek Halász Péter fordításai S. Zs.)
  
  A Láthatatlan Filmek Klubjában olyan filmeket vetítenek az érdeklődők számára, amelyek Magyarországon kevéssé ismert vagy elfeledett remekművek, mai és régebbi underground klasszikusok, avantgárd, absztrakt filmek, bizarr B-movie-k, mágikus-misztikus és pszichedelikus mozgóképes csodák, a filmnyelvet megújítani akaró metafilmek, kultikus filmszörnyetegek, vagy éppen olyan művek, amelyek önmagukon is túlmutatva testesítenek meg valamilyen víziót. Olyan filmeket kívánunk bemutatni a közönségnek, amelyek többsége vagy kimaradt a hazai filmforgalmazásból, vagy rekonstrukciójuk csupán a legutóbbi időkben történt meg.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. április 4.
Leaves’ Eyes´, Northtale, Catalyst Crime Budapesten
2024. április 7.
Mr BIG: áprilisban érkezik a búcsúturné Budapestre
2024. április 12.
Crypta: brazil death metal a Barba Negra-ban
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Carte Rouge - Vörös térkép
Exhibition: Cézanne - Egy élet portréi - Portraits of a Life
Új, hivatalos előzetest és plakátot kapott Hajdu Szabolcs új filmje, a Kálmán-nap
Utaztál okosba’? Akkor nézd meg premier előtt a Kék Pelikant!
Pasolini hét - Az Élet trilógiája a Art+ Cinema-ban
Monty Python klasszikusok ismét a mozikban!
A dohánypajta
Történelem, társadalom, cukiság – ezek lesznek a JUNO11 Distribution tavaszi filmjei
 kiemelt 
Mr BIG: áprilisban érkezik a búcsúturné Budapestre
  
Budapest is szerepel a Mr BIG búcsúturnéjának tavaszi állomásai között: április 7-én a Barba Negrában lép fel Eric Martin, Paul Gilbert, Billy Sheehan és Nick D’Virgilio

Sting újra Budapesten
Crypta: brazil death metal a Barba Negra-ban
Republic 35
Búcsúkoncertet ad Budapesten a Buena Vista Social Club sztárja
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 fishing on orfű    defeated sanity    angerseed    mörbid carnage    laime pilniga    david byrne    steve lukather    bleeding through    due date    a pénz nem alszik    invader    flúg    bridge to solace    tökéletlen trükk    elviszlek magammal    rise against cover    redheart    spirit of pink floyd show    30y    jacked    tompos kátya    from afar    the konstellation    lóripop    frankenstein-terv  

r50
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!