szerző: PjotrVan Der Graaf Generator a Művészetek Palotájában 2009. január 21. 19:30 Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem- Budapest
Ezt is megértük! A progresszív rock alapvetése, a 2005 óta újra aktív Van Der Graaf Generator kápráztat a Művészetek Palotájában.
Tagok: Peter Hammill gitár, ének Hugh Banton orgona Guy Evans dob
A zenekar szemöldökráncoló névválasztása (lásd: statikus elektromosság, Van Der Graaf amerikai zikus) a zenekar egyik alapító tagját terheli. 1967-et írtuk, amikor a dobos Chris Judge Smith megmerítkezett a San Franciscó-i hippivilágban, majd arra gondolt, hogy ha a manchesteri egyetemen összejön a zenekara, akkor annak Van Der Graaf Generatornak kell lennie.
S tessék 1969 elejére az elsô VDGG-kislemez is elkészült, más kérdés, hogy akkor éppen megszűnni látszott a csapat. Olyannyira, hogy majdnem a gitáros-énekes Peter Hammill szólólemezeként látott napvilágot az 1969-es Aerosol Grey Machine című anyag. Aztán mégis csak együtt maradtak Hammill mellett az orgonista Hugh Banton, a dobos Guy Evans és a basszusgitáros Keith Ellis , legalábbis 1971-ig. Ma már könnyű tudni, a progresszív rock elévülhetetlen korszaka volt az idôszak, olyan intézményekkel, mint a King Crimson, Pink Floyd, a Yes vagy a Genesis. A Van Der Graaf Generator egyiknél sem volt rosszabb, ám kevésbé volt sikeres, mint társai. Kerülte a felhajtást, a látványelemeket, a show-t, s legfőképpen: sötétebb, drámaibb, spirituálisabb, személyesebb azaz csak egy szűkebb kört megérintő volt. Amúgy első három évében olyan mérföldkövekkel rukkolva ki, mint amilyen a The Least We Can Do Is Wave To Each Other, a H to He Who Am The Only One, majd a Pawn Hearts volt. Aztán 1971-től 75-ig szünet következett. Nagyon-nagyon persze nem kellett árválkodniuk a VDGG-híveknek, hiszen Hammill újabb és újabb szólólemezekkel kedveskedett nekik. Kivált a punkos Nadirs Big Chance visszhangja volt átütő. De négy év böjt mégiscsak négy év böjt, s ebbôl botrány támadt. 1975-ben az elsô angliai koncerten jóval többen rekedtek kint, mint amennyien befértek a Victoria Palace Theatre épületébe. Lett egy kis törés-zúzás 1975 és 78 között újabb öt VDGG-album jött ki: a Godbluff, a Still Life, a World Record, a The Quiet Zone / The Pleasure Dome s végül a Vital című koncertalbum, mely után újra leállt a motor. (A The Quiet Zone már Banton és a fúvós David Jackson nélkül készült Jackson 69-től volt a zenekar tagja, mikor is Keith Ellis odébállt.) És bár egy-egy koncert erejéig a nyolcvanas és a kilencvenes években is felpörgött, lényegében nem volt, nem működött a Van Der Graaf Generator. Úgy tizenöt évig. 2003-ban a Queen Elisabeth Hallban az immár két tucat szólólemezt jegyzô Peter Hammill a Still Life című számhoz a színpadra hívta generátoros társait. A többit sejthetik Az alkalmi együttlétbôl tartós próbaidőszak kerekedett, 2005-re új album készült Present címmel, amit 2008-ban a Trisector követett. A trióban rögzített anyag a Van Der Graaf Generator legjobbjai közül való: mentes az önismétlésektôl, noha esze ágában sincs korszerűsködni.
Úgy friss, hogy közben önazonos negyvenéves múltjával: egységes, húzós, olykor hátborzongatóan feszült, de nem tartóztatja meg magát egy kis akasztófahumortól. Szóval, nem akármi vár a progresszív rock szilaj táborára. Négy évtized múltán, pályafutása újabb csúcsán a generátorok istene érkezik a Művészetek Palotájába.