előzetes [fesztivál] 2008. augusztus 19. kedd 15:55
nincsen hozzászólás
szerző: Fido4. Újbuda Jazz Fesztivál 2008. szeptember 4 - 7. Fonó Budai Zeneház, MU Színház, A38 - Budapest
Budapest XI. kerülete, Újbuda 2005-ben ünnepelte megalakulásának 75. évfordulóját. Ebből az alkalomból számos ünnepi rendezvényre került sor. A programsorozat egyik kiemelkedő eseménye volt a kerület három meghatározó kulturális intézménye, a Fonó Budai Zeneház, a MU Színház és az A38 Hajó által közösen szervezett első Újbuda Jazzfesztivál. A maga műfajában mindhárom intézmény az ország legjelentősebb független kulturális központjai közé tartozik: a Fonó a népzene és a dzsessz, a MU Színház a független színházi kezdeményezések, az A38 Hajó pedig a világzene és a dzsessz területén. Célunk egy folyamatosan bővülő, emelkedő színvonalú programsorozat létrehozása volt, mely bekapcsolja Újbudát a nemzetközi dzsesszélet vérkeringésébe, bemutatja, hogy hol tart ma a szabad improvizációs zene. A fesztivál 2008-ra jelentőségében jóval túlmutat a városrész vagy a főváros határain. Budapesti és nemzetközi szinten mára európai rangú, nyárvégi zenei és kortárs művészeti eseménnyé nőtte ki magát. A MU Színházban többek között Alexander Balanescu, Zbigniew Namyslowski, a 2/3 100nka - Adam Stodolski, Przemek Borowiecki Lengyelországból a zentai Mezei Szilárddal, az A38 Hajón pedig a new york-i avantgárd színtér néhány kiemelkedő alakja, Matthew Shipp, a Roy Campbell-Joe McPhee Quartet lép fel. Mellettük természetesen kitűnő magyar előadók szerepelnek, mint a Barabás Lőrinc Eklektric az A38 Hajón, a MU Színházban a Dresch Quartet, Benkő-Grencsó-Lőrinszky Trio, a Magony Zenekar, a Fonóban az Ektar, a Samsara és sokan mások. Különlegessége még az idei fesztiválnak, hogy a MU-ban két tánc- és zenei improvizáció látható és hallható. A rendkívül intenzív programsorozat remek bizonyítéka Újbuda folyamatos fejlődést, megújulást támogató, de a hagyományokra építő, örökségünket tisztelő értékrendjének. Hűen tükrözi kerületünk kulturális életének sokszínűségét, gazdagságát. Újbuda polgármestereként sok hasonló, sikeres kezdeményezést kívánok, számos zenét kedvelő látogatóval. Találkozunk a koncerteken!
(Molnár Gyula Újbuda polgármestere)
Program:
szeptember 5. péntek 21:00 A38
Matthew Shipp (USA) A Tribute to Albert Ayler - Roy Campbell, Joe McPhee, Warren Smith, William Parker (USA)
szeptember 6. szombat 21:00
Barabás Lőrinc Eklektric feat. Dresch Mihály Operentzia Infragandhi
szeptember 4. csütörtök, 20:00
Fonó
Ektar Lukács Miklós projekt Balogh Kálmán és Lukács Miklós
szeptember 6. szombat, 20:00
Samsara Afro Jam world jam session
szeptember. 4. csütörtök 20:00
MU
Lágymányosi Impromptu
szeptember 5. péntek 19:30
Mezei Szilárd és a 2/3 100nka Adam Stodolski, Przemek Borowiecki (PL) MAGONY feat. Alexander Balanescu
muzsikusok: Farkas Zoltán Batyu: ütőgardon, láb Gerőly Tamás: dob, ütős hangszerek Grencsó István: fúvós hangszerek G. Szabó Hunor: dob, ütős hangszerek Király Elvira: zongora Kovács Ferenc Öcsi: hegedű, trombita Másik János: billentyűs hangszerek Mizsei Zoltán: ének, elektronikus hangszerek
Táncosok: Arany Virág; Bakó Tamás; Biczók Anna; Cuhorka Emese; Dányi Viktória; Furulyás Dóra; Garai Júlia; Hód Adrienn; Molnár Csaba; Murányi Zsófi; Rózsavölgyi Zsuzsa; Sebestyén Tímea; Vass Imre
Mezei Szilárd és a 2/3 100nka - Adam Stodolski, Przemek Borowiecki (PL)
A vajdasági Mezei Szilárd hegedűs, brácsás, nagybőgős és zeneszerző különböző felállású zenekaraival (duótól nonettig) 1990-től munkálkodik ebben a zenei szcénában. Kortárs improvizatív zenét játszik, elsősorban saját kompozíciókat. Zeneszerzőként fő érdeklődési területe az improvizáció és kompozíció kapcsolata (valamint a Lutoslawski-féle aleatorikus zene ill. Anthony Braxton zenéje), a jazz és a népzene. Fiatal zenészként a bartóki és szabadosi vonal követője.
Ezen az estén két tehetséges lengyel muzsikussal improvizál. A 100nka (szójáték, kiejtve sztonka, vagyis krumplibogár, vagy pedig százaska) egy felettébb érdekes, fiatal akusztikus new jazz trió. Ezúttal az Újbuda Jazz fesztivál keretében a 2/3 100nka, vagyis Adam Stodolski a brilliáns nagybőgős és, az ördöngős dobos, ütőhangszeres lép a MU Színház színpadára. Hazájukban, Lengyelországban már igen komoly sikereket értek el az ambiciózus improvizatív zene területén, legutoljára Herb Robertsonnal, a new yorki downtown, avantgarde színtér leghíresebb trombitásával turnéztak és vettek fel közös lemezt. Két kiváló saját lemezzel is rendelkeznek a világhírű Not Two Records kiadásában.
A zenekar tagjai: Mezei Szilárd: brácsa Adam Stodolski: bőgő Przemek Borowiecki: ütőhangszerek
MAGONY feat. Alexander Balanescu
A Magony zenekart 2001-ben hozta létre Kovács Ferenc, szólólemezének élő előadására. Az azóta kiadott felvételek széles skáláját mutatják a kompozíciós, műfaji és hangszeres megoldások sokoldalúságának. A zenei stílust leginkább az „improvizatív kortárs parasztzene” kifejezés közelíti meg. A Balanescu-val való együtt-játék különleges zenei megvalósításokra ad lehetőséget.
A román születésű Alexander Balanescu korunk egyik legizgalmasabb hegedűművésze, gazdag képzeletvilágú zenész, és egyben termékeny zeneszerző. Repertoárja kortárs- és új zenére épül, tekintetével mindig a jövőt fürkészi. Pályafutása alatt együtt dolgozott többek között Michael Nyman-nal, John Lurie-val, David Byrne-nel, Carla Bley-jel, Rabih Abou Khalil-lal.
A MU színpadán legutóbb 2006-ban, a 2. Újbuda Jazz Fesztivál keretében lépett fel Kovács Gerzson Péter táncossal és Sipos Mihállyal a Magenta című produkcióban.
A zenekar tagjai Alexander Balanescu: hegedű Kovács Ferenc: trombita, hegedű Balogh Kálmán: cimbalom Szandai Mátyás: bőgő
Dresch Quartet feat. Zbigniew Namyslowski (PL)
Dresch Quartet
Ha Dresch-t hallgatjuk, sejthetjük, hogy hangzott volna John Coltrane, ha magyarnak született volna” - Der Standard, 2005 október ”Dresch napjaink egyik legmeghatározóbb kortárs zenésze írja a kvartett ljubljanai fellépése után egy szlovén újság Jan Garbarek, Pat Metheny és a többi szupersztár egyikét sem lehet hasonlítani Dresch Mihályhoz.”
Ezen az estén Dresch Dudás Mihály és zenekara a legendás Zbigniew Namyslowski-t hívta meg közös játékra.
Zbigniew Namysłowski
A multiinstrumentalista Zbigniew Namysłowski (alt- és szopránszaxofon, fuvola, harsona, cselló, zongora, hangszerelő) kétségkívűl a lengyel jazz egyik leginkább emblematikus személyisége a jazz világában. Pályafutása még 1956-ban zongoristaként kezdődött, később csellistaként és harsonásként folytatta az akkori leghíresebb lengyel zenekarok tagjaként. 1958-ban tagja volt annak a Polish All Stars nevű zenekarnak, amelyik elsőként szerepelt Nyugat-Európában (Dánia, Franciaország) a háború után. Körülbelül ebben az időben tért át mai fő hangszerére az altszaxofonra. 1961-ben alapította első saját jazz combóját Jazz Rockers néven. 1962-ben az Andrej Trzaskowski által vezetett The Wreckers nevű zenekarral, Kelet-Európából elsőként az USA-ban turnézik, részt vesz a formációval a híres Newport 62 Jazz Fesztiválon. 1963-ban ő az első kelet-európai zenész, akinek önálló lemeze jelenik meg Nyugaton, az angol Decca kiadja Lola című albumát. Évtizedeken keresztül számos sikeres formációt hoz létre, közel 40 saját lemezt készít, amelyek közt sok jazz - történeti jelentőségű is található (Lola, Winobranie, Kujawiak Goes Funky, Jasmin Lady, Air Condition, Standards, Assymetry) és résztvevőként több mint 80 albumon szerepel. Egyedi, azonnal felismerhető soundjára és stílusára elsősorban a lengyel (górál) népzene szeretete és az amerikai jazz szonorisztikájának ismerete van hatással. Hangzását sajátos, intenzív tűz és feszültség jellemzi, amely bizonyos mértékig Jackie McLean-hez és Mike Osborn-hoz teszi hasonlatossá.
A zenekar tagjai: Zbigniew Namyslowski: fúvós hangszerek Dresch Dudás Mihály: fúvós hangszerek Baló István: dob Lukács Miklós: cimbalom Szandai Mátyás: bőgő
Benkő-GrencsóLőrinszky Trio
Benkő Róbert, Grencsó István, Lőrinszky Attila - a magyar improvizatív jazz zene nagy öregjei -közös rögtönzése készíti elő a KOROM című produkciót.
Idézetek John Butcher 15 egyszerű állítás a szabadimprovizációs zenéről magyarázatokkal és ellentmondásokkal című írásából
4. A szabadimprovizációs zene szükségszerűen spontán, de egy olyan alapra épül, amely több év tanulásból, kísérletezésből, gondolkodásból és tapasztalásból áll. 6. A szabadimprovizáció azt mutatja, hogy a komplexitás valójában igen természetes. 9. A rendszeres improvizáció olyan tevékenységet jelent, amelyet Derek Bailey a következőképpen írt le: „bárminek a kutatása, ami állandóan változik”. 13. A legtöbb előadó pillanatról pillanatra csak néhány olyan dolognak van tudatában, amit megtehet, hogy „jó” legyen a hangzás, százakkal szemben, amelyek „rossznak” fognak hangzani. A szabadimprovizáció nagyon kötött, és talán nem is kellene szabadimprovizációnak nevezni.
A KOROM csoport tagjai Bakó Tamás tánc Francia Gyula tánc Garai Juli tánc Kardos Vera hegedű Isabelle Lé tánc Márkos Albert cselló Mezei Szilárd brácsa